صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۱۵۶۱۲

حرف روز/ فرصت‌ساز یا تهدیدآفرین؟!

انتشار ویدئوهایی از نحوه حجاب چند بازیگر ایرانی در خارج از کشور سوژه تازه فضای مجازی شده و بار دیگر چیستی، چرایی و چگونگی رابطه سلبریتی و سیاست را مطرح می‌کند؛ آیا به موضوع سلبریتی و سلبریتی‌سازی که برخی معتقدند[...]
پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان

یادداشت: انتشار ویدئوهایی از نحوه حجاب چند بازیگر ایرانی در خارج از کشور سوژه تازه فضای مجازی شده و بار دیگر چیستی، چرایی و چگونگی رابطه سلبریتی و سیاست را مطرح می‌کند؛ آیا به موضوع سلبریتی و سلبریتی‌سازی که برخی معتقدند عامدانه از سوی برخی نهادها و ارگان‌ها با اهداف خاص و برای بهره‌گیری در بزنگاه‌های سیاسی و اجتماعی ساخته می‌شود، باید به مثابه فرصت نگاه کرد یا تهدید؟ با کنش‌های صادره از سلبریتی‌ها به ویژه آن بخش که با هنجارهای عمومی و بنیادهای دینی در تضاد قرار می‌گیرد، چگونه باید روبه‌رو شد؟ آیا حجاب برای فرد مسلمان حریم شخصی است؟ آیا سلبریتی مسلمان ایرانی می‌تواند به محض خارج شدن از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی کشور خود کشف حجاب کرده و به بهانه خارج شدن از شمولیت قانون کشور مبدأ و رفتن زیر مسئولیت قانون کشور مقصد مدعی آزادی رفتار خلاف هنجارهای جامعه خود شود؟ اگر صرف قوانین کشور مقصد ملاک عمل فردی باشد، رفتار کنترلی دولت اسلامی در این مقوله و در مواجهه با فرد متخاطی چگونه باید باشد؟ آیا می‌توان همانند برخی نظام‌ها، حتی نظام‌های لائیک و سکولار چارچوب‌هایی را مشخص کرد و بر اساس آنها از کسی که از طریق هزینه عمومی و بیت‌المال چهره شده، رعایت رفتارهایی را که به مقوله تربیت و جامعه‌پذیری نسل جوان و نوجوان مرتبط است، مطالبه کرد؟
موضوع سلبریتی‌ها در حال شیفت به عرصه سیاست و قدرت است. به طور مسلم شهرتی که از راه درست و داشتن هنر یا توانمندی و مهارتی ملی و جهانی به دست آمده نه تنها فی‌نفسه منفی نیست؛ بلکه می‌تواند فرصتی هم برای ترویج سیاست‌های کلان و راهبردی اصلاحی جامعه باشد؛ اما آنچه این روزها شاهدیم و مورد اعتراض جامعه قرار می‌گیرد، رفتار مغایر و متضاد و متناقض با بینات محکم دینی، بنیان‌های استوار ایدئولوژیک و اصول اساسی جامعه است. سلبریتی چه بخواهد و چه نخواهد، در معرض الگودهی به رفتار فکری و اجتماعی نسل نوجوان و جوان قرار دارد؛ از این رو نمی‌تواند عکس‌ها و اسناد خصوصی را در معرض عموم قرار دهد و آنگاه مدعی حریم خصوصی و رعایت آن شود. فراوانی سؤال و شبهه پیرامون این موضوع نشان از حساسیت مسئله و ضرورت تبیین دقیق عرفی، دینی و قانونی مقوله رفتار و گفتار و کردار سلبریتی در موضوعات مورد توجه جامعه به ویژه مباحث دینی از قبیل مسئله حجاب است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات