صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۱۵۷۰۷

ملت ایران به تحریم های جدید خندید

«این دقیقاً نکته‌ای است که من دارم می‌گویم. من فکر می‌کنم اگر ما نشنویم که مثلاً خزانه‌داری آمریکا فردا یا پس‌فردا افشاگری مالی خیلی بزرگی درباره نهادهای ایران بکند، این تحریم‌هایی که الان دارند اعمال می‌کنند تحریم‌هایی هستند که در گذشته هم اعمال شده بودند و این نکته خیلی خاصی را درباره دولت ترامپ می‌رساند.»

تحریم های اخیر آمریکا علیه ایران حاکی از آن است که آمریکا در فشار حداکثری به ملت ایران به نتیجه نرسیده است و به دنبال انتشار مجدد کپی لیست های قدیمی تحریم است!

شوخی و تمسخر ایرانی‌ها با تحریم های جدید
نیویورک‌تایمز با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا نوشت: ایرانی‌ها با شوخی و تمسخر، از تحریم‌های جدید ترامپ استقبال کردند. در طول ماه‌های گذشته همواره مقام‌های ایران تحریم‌های آمریکا علیه مردم ایران را به عنوان جنگ اقتصادی توصیف کرده‌اند. اما واکنش ایرانی‌ها به آخرین مورد این تحریم‌ها که شب گذشته از سوی ترامپ اعلام شد متفاوت بوده است. ترامپ اعلام کرد فرمان اجرایی را امضا کرده است که به موجب آن تحریم‌های جدیدی علیه تهران اعمال خواهد شد که نهاد رهبری ایران را نیز شامل می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این رابطه می‌گوید: آیا واقعاً تحریمی باقی‌مانده که در ۴۰ سال گذشته آمریکا علیه کشور و مردم ما وضع نکرده باشد؟
کاربری در توئیتی که بسیار ترند شده و در شبکه‌های اجتماعی چرخیده، نوشته است: تنها کسی که هنوز تحریم نشده من، پدرم و بچه همسایه است! وزارت امور خارجه باید شماره ترامپ را بدهد تا زنگ بزنیم و اسم‌های خودمان را اعلام کنیم!
در مقابل کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ، برخورد ایرانی‌ها با تحریم‌های جدید خیلی خونسردانه بوده است. جناح‌های سیاسی از طیف‌های مختلف هم اعلام کرده‌اند که اعلام تحریم‌های جدید کاملاً در تضاد با درخواست مکرر ترامپ برای مذاکره قرار دارد.
در حالی که آمریکایی‌ها پیش از این می‌گفتند که پیامی برای رهبری ایران از طریق نخست‌وزیر ژاپن فرستاده‌اند اکنون عملاً با اعلام تحریم علیه نهاد رهبری و وزیر خارجه ایران هیچ شانسی برای خود باقی نگذاشته‌اند.

نفیو هم به تحریم ها خندید

«ریچارد نفیو»، مقام سابق آمریکایی و یکی از معماران شبکه تحریم‌ها علیه ایران در مصاحبه‌ای تحریم‌های اخیر دولت «دونالد ترامپ» را اقدامی تبلیغاتی توصیف کرده است.
نفیو در گفت‌وگویی با رسانه دولتی انگلیس، بی‌بی‌سی، درباره اینکه آیا تحریم‌های جدید دولت آمریکا علیه ایران می‌توانند ابعاد تبلیغاتی و نمادین هم داشته باشند گفت: «این دقیقاً نکته‌ای است که من دارم می‌گویم. من فکر می‌کنم اگر ما نشنویم که مثلاً خزانه‌داری آمریکا فردا یا پس‌فردا افشاگری مالی خیلی بزرگی درباره نهادهای ایران بکند، این تحریم‌هایی که الان دارند اعمال می‌کنند تحریم‌هایی هستند که در گذشته هم اعمال شده بودند و این نکته خیلی خاصی را درباره دولت ترامپ می‌رساند.»
ریچارد نفیو درباره تحریم‌های جدید اعمال‌شده علیه ایران گفت: «آن تحریم‌هایی که آنها (دولت ترامپ) از زمان اوباما به ارث بردند و بعد دوباره به مرحله اجرا گذاشتند، تحریم‌هایی بودند که از قبل اقتصاد ایران را هدف قرار داده بودند، بنابراین، بیش از این نهادها و شرکت‌ها و افرادی نیستند که بتوانند آنها را مورد تحریم قرار بدهند، بنابراین می‌بینید که دیگر اصلاٌ جایی نمانده که اینها اصلاً تحریم نکرده باشند.»

واقعاً تاثیر این تحریم ها چیست؟
کارشناس مسایل بین الملل در گفت وگو با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، تحریم های جدید آمریکا علیه ایران را "نمادین" و "بی اثر" خواند. "ویرژینی هرتز" گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مدعی است که این تحریم ها پاسخ مناسبی به رفتارهای تحریک آمیز ایران در منطقه است. این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه افزود: یک حقیقت انکار ناپذیر وجود دارد و آن اینکه، تحریم هایی که ترامپ روز گذشته (دوشنبه) آنها را امضا کرد، در واقع تحریم های نمادین، شخصی و بی اثر بر ایران است. هرتز ادامه داد: واقعاً تاثیر این تحریم ها چیست؟ واقعیت این است که تحریم های اعمال شده قبل از تحریم های جدید، سنگین و سخت بوده اند به طوری که تا اندازه زیادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد اما تحریم های جدید بیشتر نمادین هستند. آمریکایی ها می خواهند نشان دهند که مصمم اند تا آخر خط زورآزمایی قدرت با ایران به راهشان ادامه دهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات