فرهنگی >>  سبک زندگی اسلامی >> نبض فرهنگ
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۱۵۹۷۲

#صاحبخانه_خوب

با افت شدید ارزش پول ملی طی یک سال اخیر، چالش بخش قابل توجهی از مردم جامعه در این روز‌های گرم تابستانی، پیدا کردن سقف بالای سر شده است! بله، سالانه حدود ۳۵ درصد از مردم جامعه درگیر این موضوع می‌شوند که با افزایش سرسام آور قیمت‌های مسکن و اجاره نشینی، امسال این درگیری دوچندان شده است. اما در کنار این موضوع و چالش اساسی اجاره نشین ها، اگر از دریچه نگاه مالکین مسکن‌های استیجاری به موضوع اجاره و مسائل پیرامونی آن نگریسته شود، واقعیتی پنهان برای جامعه و البته آشکار برای اجاره نشین‌ها رخ نمایی می‌کند و آن اهمیت برخی مسائل در اجاره نشینی است که از دید مالک مهم‌تر از مبلغ رهن و اجاره است!
موضوعاتی مثل مجرد نبودن، معتاد، بدنام، سگ باز و بدحساب نبودن مستأجر و ... و یا علاقه مندی به اجاره منزل به افراد مذهبی، خوشنام، خوش حساب و ... در اصل حکایت از یک موضوع می‌کند و آن علاقه مندی به همجواری با شهروندان سالم جامعه است؛ سالم از نظر فکری و روانی.
سلامت فکری و روانی را اگر بخواهیم در جامعه ایرانی درست تعریف کنیم، باید نگاهی به آموزه‌های دینی اشاره شده در منابع مکتوب دینی و بزرگان علم دین بیندازیم که عملاً سبک زندگی دینی جاری در اجتماع، ترسیمی از خروجی این منابع و مفاهیم دینی می‌باشد و به هر میزانی که فرد خود را ملزم به رعایت آن‌ها کند، نه تنها در محضر خدای خویش، بلکه در منظر عمومی نیز مورد تأیید و تمجید خواهد بود.
هر چند امروزه بر اثر تبلیغات و برنامه‌های رسانه‌ای دشمن، شاهد تغییر در سبک اسلامی و فاصله گرفتن بخش‌هایی از جامعه از آن هستیم، ولی، علی رغم برخی نابهنجاری‌های فرهنگی، اخلاقی و رفتاری قابل مشاهده در جامعه که نمونه‌هایی از این رفتار‌های غیر دینی در همین شروط اجاره نشینی نیز ریشه دوانده است؛ اکثریت جامعه همچنان بر هنجارها، باور‌های دینی و منش اسلامی علاقه مندند و به آن گرایش دارند.
تحمیل هزینه‌های بیشتر بر خانواده‌های پرجمعیت و یا اجاره ندادن ملک به این خانواده ها، افزایش خارج از عرف مبلغ اجاره بدون در نظر داشتن توان اقتصادی مستأجرین و امثالهم از جمله رفتار‌های نابهنجار اسلامی است که متأسفانه در فرهنگ اجاره نشینی کشور نیز ریشه دوانده است، ولی وجود این مسائل نمی‌تواند نفی کننده هنجار‌های دینی جاری در جامعه ایرانی باشد که هنوز وضعیت غالبی در جامعه ایرانی دارد و نادیده گرفتن آن به معنی ندیدن خواسته ها، باور‌ها و آداب و رسوم ایرانیان محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد، رواج # صاحبخانه_خوب و انعکاس تصاویر مهرورزی برخی مشاورین املاک و صاحبان ملک در فضای مجازی بازتابی مبارک از وجدان بیدار ایرانی در این روز‌های گرانی است که به قصد دستگیری از همنوعان راه افتاده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱۸
عبدالرحمان حمیدی نژاد
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
0
3
باسلام
بنده ساکن خرمشهرخیابان عشایر۳ هستم،ازصاحبخانه عزیزم آقای مجتبی صفایی تشکربکنم بابت انصاف واخلاق خوبی که دارند
عبدالرضا مرادپور
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
0
0
صابخانه ای داشتم بنام آقای امیر اورک واقع در شوشتر ،دوسال مستاجرش بودم هم کرایه را افزایش ندادو هر چند ماه یکبار اجاره میگرفت و آن هم به اصرار خودم و هم همیشه دعا میکرد که بعد از پایان قرار دادمان به خانه خودمان برویم که همین طور هم شد و ایشان بیشتر از خودم برای خرید خانه خوشحال شدن
شهناز روز پیکر
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
0
1
من شهناز روز پیکر هستم در شیراز زندگی میکنم..از صاحبخانه خود آقای مکارم بسیار تشکر میکنم بابت اخلاق خوب و انصاف زیادی که دارند...
دهقان نیری
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
0
1
سلام من در تهران شهرک مستاجر هستم و الان پنج سال است که مستاجر خ حکیمی هستم.من از صاحب خانه خود راضیم زیرا ایشان درمورد اجاره بها ورهن خیلی باما کنار می آیند وهمیشه از خودمان خواستن که قیمت اجاره بها را تعیین کنیم وایشان نظر ما را قبول می کنند و مشکلات ما مستاجر ها را درک می کنند.
علی مقدسی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
0
0
صاحب خانه من آقا سیروس ملکی، از سال 91 مستاجرشون هستم و هرسه سال یکبار با اصرار خودم اندکی ودیعه مسکن رو اضافه میکنه وتابحال هیچوقت خودش راجع کرایه و یا اجاره با ما صحبت نکرده از اسفند تا الان هم هیچ کرایه ای نگرفته، میگه بخاطر کرونا کرایه نمیگیرم.
احسان طحان. 99/4/7
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
0
1
صاحب خانه ی ما جناب آقای نیکورزم دوساله که مستاجرشون هستم خیلی به ما لطف کرده بابت کرایه نظر و توانایی مارا در نظر میگیرد .ودر دوران قرنطینه خانگی یک ماه کرایه رو ازمانگرفته وبرای امسال هم به ما گفته نگران هیچ چیزی نباشید .خیلی خیلی تشکر میکنم .
علیرضا کایدانی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
0
0
صاحبخونه بنده به اسم آقای بهروز داربرخیلی خیلی آدم خوب وبی نظیری از سال ۹۴تاکنون نه اجاره خونه رو اضافه کرده نه پول پیش رو خدا به خودش وخانواده خیر بده امیداورام که همیشه تنش سالم باشه ‌شاد باشه
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات