اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۱۵۳۴۳

آقای رئیس! این طرح قبلاً پیشنهاد شده بود

بدلیل اهمیت همین موضوع بود که در مجلس نهم، بحث مالیات بر عایدی سرمایه و سوداگری ملک و مستغلات با هدف کنترل مسکن‌های خالی و افزایش هزینه این نوع مسکن‌ها در کمیسیون اقتصادی مطرح شد.
امروز (یکشنبه) وزرای کشور و راه و شهرسازی میهمان مجلس شورای اسلامی بودند و در خصوص طرح ملی مسکن و راهکار برون رفت از وضعیت فعلی به ایراد سخن پرداختند. در ادامه، دکتر لاریجانی به تعریف و تمجید از طرح ملی مسکن تهیه شده توسط دولت پرداخت. وی با بیان این که این طرح می‌تواند زمینه ساز حل مشکل مسکن باشد، مشکلات و موانعی بر سر اجرای موفق این طرح مطرح کرد که از جمله این موانع، مسکن‌های خالی بود. راهکار رئیس محترم مجلس شورای اسلامی برای حل این مانع، اخذ مالیات از مسکن‌های خالی بود. وی در این باره تأکید کرد: "درباره مسکن‌های خالی که اگر نظام مالیاتی برای آن‌ها وضع شود تا برای مسکن‌های خالی مالیات‌های سنگین گذاشته شود تا اگر خانه‌های خالی را اجاره دهند، آن‌ها از پرداخت مالیات ظرف پنج سال معاف می‌شوند، می‌توانند انگیزه‌ای برای پر شدن خانه‌ها باشد. "
این اظهار نظر دکتر لاریجانی در حالی صورت می‌گیرد که کارشناسان حوزه مسکن طی سالیان متمادی همواره پاشنه آشیل مسکن در کشور را مسکن‌های خالی دانسته اند و بر کنترل آن و افزایش هزینه‌ها بر متنفذین مسکن‌های خالی تأکید داشته اند.
بدلیل اهمیت همین موضوع بود که در مجلس نهم، بحث مالیات بر عایدی سرمایه و سوداگری ملک و مستغلات با هدف کنترل مسکن‌های خالی و افزایش هزینه این نوع مسکن‌ها در کمیسیون اقتصادی مطرح شد.
احمد توکلی نماینده وقت مجلس شورای اسلامی، بعد‌ها در گفتگو با هفته نامه صبح صادق، در خصوص هدفگذاری و سرنوشت این طرح گفت: «عده‌ای [مسکن را]می‌خرند که نگه دارند تا گران شود و با تقاضای کاذب قیمت‌ها را بالا می‌برند و می‌فروشند. این نتیجه‌ای است که دنیا به آن رسیده که باید از این افراد مالیات گرفت تا انگیزه این سوداگری که سم مهلک تولید و اقتصاد است زیاد نشود و [در خصوص اخذ مالیات از چنین افرادی]صرفاً درآمد دولت مطرح نیست. در کشور‌های اروپایی تا ۳۵ درصد این مالیات گرفته می‌شود که بالاترین حجم مالیات است.
این طرح در کمیسیون مطرح شد و متأسفانه، چون نفوذ در آن وجود داشت، برخی اعضا مشکل داشتند و در دولت آقای روحانی هم الآن مسئولیت دارند، به خاطر روابط خود نگذاشتند این تصویب شود. از آن طرف، وزیر مسکن آقای آخوندی به آقای لاریجانی نامه‌ای نوشت و ادعا کرد این کار تورم ایجاد می‌کند. در حالی که ما معتقد بودیم این قانون، قانونی ضد تورمی هم است.»
بنابر این، به نظر می‌رسد اگر تا پیش از این شاهد تصویب و اجرایی سازی طرح مالیات بر عایدی مسکن توسط مجلس شورای اسلامی بودیم، طی سال گذشته و امسال با تورم بیش از ۱۵۰ درصدی در بخش مسکن مواجه نمی‌شدیم؛ زیرا به عقیده کارشناسان حوزه مسکن، بخش زیادی از التهاب آفرینی‌های مسکن در این دوره، ناشی از تأثیر مستقیم صاحبان مسکن‌های خالی در ایجاد جو روانی بر جامعه و افزایش سرسام آور قیمت زمین و مسکن بوده است.
جلوگیری از این گونه مسائل با تدبیر و اقدام به موقع امکان پذیر است، نه با شعار. اکنون که اهمیت طرح مالیات بر عایدی مسکن با کنترل مسکن‌های خالی، بیش از پیش روشن شده است و رئیس محترم مجلس شورای اسلامی نیز بر آن اذعان دارند، لازم است این طرح در مجلس مصوب شود و برای اجرای این قانون تمهیدات نظارتی لازم صورت گیرد تا مجدداً هر مسئول و مدیر دولتی با سلیقه شخصی خویش و به بهانه‌های واهی نتواند از اجرای آن سر باز زند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات