اقتصادی >>  بازار سرمایه >> نبض اقتصاد
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۱۵۹۹۱
شرکت توزیع برق تهران اعلام کرد:

کشف ۴۰۰۰ دستگاه تولید بیت‌کوین در استان تهران

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران از شناسایی چهار هزار و ۴۱۳ دستگاه ماینر از ۸۱ مرکز تولید ارز دیجیتال در این استان خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، حاجی رضا تیموری تصریح کرد: در شهر‌های استان تهران به استثنای تهران بزرگ، ۸۱ واحد تولید بیت کوین با تعداد چهار هزار و ۴۱۳ دستگاه ماینر شناسایی و ضمن قطع برق آن‌ها از ادامه فعالیتشان جلوگیری شده و بهای انرژی مصرفی آن‌ها با تعرفه تجاری محاسبه و دریافت شد.
وی با‌اشاره به خلأ قانونی برای ادامه فعالیت تولیدکنندگان ارز‌های دیجیتال و مشخص نبودن نوع تعرفه برق مصرفی آن‌ها گفت: این فناوری از یک سال پیش در ایران شیوع پیدا کرده و به‌دلیل ارزان بودن بهای انرژی برق در کشور به سرعت در حال توسعه است، اما با توجه به نبود قانون مشخص درخصوص بهای تعرفه برق تولیدکنندگان بیت کوین، در اماکنی همچون مدارس، مساجد، مزارع کشاورزی و صنایعی که تعطیل شده‌اند، تولیدکنندگان ارز‌های دیجیتال مجاز به فعالیت نیستند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران خاطرنشان کرد: طرحی در هیئت دولت در دست بررسی است تا پس از بررسی‌های لازم ازجانب کمیسیون‌های تخصصی، بهای برق مصرفی تولیدکنندگان ارز‌های دیجیتال مشخص و به وزارت نیرو ابلاغ شود و پس از رفع خلأ‌های قانونی، تولیدکنندگان رمزارز‌ها می‌توانند مانند سایر متقاضیان درخواست انشعاب برق کرده و به‌عنوان مشترک از انرژی برق با تعرفه مشخص شده استفاده کنند. گفتنی است، تلاش‌ها برای قانونی کردن استخراج و مبادله ارز‌های دیجیتال در شرایطی صورت می‌گیرد که بانک مرکزی فعالیت دستگاه‌های تولیدکننده این ارز‌ها را ممنوع اعلام کرده است. با این حال برخی فعالان بخش خصوصی معتقدند بانک مرکزی در اتخاذ این تصمیم عجله کرده است.
در همین رابطه، نایب‌رئیس‌کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با شتابزده توصیف کردن اقدام بانک مرکزی در انتشار اعلامیه اخیر مبنی بر ممنوعیت فعالیت در حوزه رمزارزها، گفت: باید تا هفته آینده و رونمایی از آیین‌نامه دولت درباره فعالیت اقتصادی ارز‌های دیجیتال، منتظر می‌ماندند.
به گزارش اتاق بازرگانی تهران، شهاب جوانمردی با تاکید بر تسریع دولت در تدوین قانون مرتبط با ارز رمزپایه‌ها در کشور، از خلق ارز رمزینه جدیدی در ایران خبر داد که به گفته وی، با هماهنگی بانک مرکزی و توسط کنسرسیومی از شرکت‌های بخش‌خصوصی در حوزه آی‌تی ساخته شده‌ است.
به گفته وی، در خلأ قانونی مربوط به ارز‌های رمزینه در کشور، دولت عملاً از منافع این حوزه به دور مانده است در حالی که با تدوین قوانین این صنعت، چارچوب کسب‌وکار ارز‌های رمزینه در کشور شفاف خواهد شد.
رئیس‌سندیکای برق هم در واکنش به این خبر به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: اگر قیمت بیت کوین واقعی شود به عنوان کشور تولید‌کننده انرژی با این امر مشکلی نداریم، اما در مرحله اول باید دید که آیا نظام بانکی کشور ارز حاصل از بیت کوین را به رسمیت می‌شناسد یا خیر؟
به گفته حمیدرضا صالحی، بانک مرکزی باید تصمیمات لازم را اتخاذ کند که بیت کوین در نظام بانکی کشور رایج شود یا خیر و به همین دلیل ما منتظریم تا هرچه زودتر مسئولان ارزی پس از اتخاذ تدابیر لازم جواب نهایی را به ما دهند.
وی با انتقاد از ارائه برق ارزان قیمت به سرمایه‌گذاران بیت کوین، بیان کرد: قیمت حامل‌های انرژی باید هرچه سریعتر واقعی شود تا تولید بیت کوین به ضرر صنعت برق کشور تمام نشود.
هدایت‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم درباره این موضوع اظهار کرد: قیمت ارزان برق در ایران موجب شده بسیاری از سرمایه‌گذاران بیت کوین به کشور هجوم آورند که ادامه این روند آسیب جدی به صنعت برق کشور وارد می‌کند از این رو وزارت نیرو برای سوءاستفاده از برق تولیدی کشور باید تعرفه‌ای مناسب در نظر بگیرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات