صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۱۶۰۱۷
گزارش صبح‌صادق از عمليات يگان‌هاي توپخانه‌اي، موشكي و پهپادي نيروي زميني سپاه عليه تروريست‌ها در كردستان عراق

مهاجرهاي كوچك كابوس‌هاي بزرگ

نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه در پاسخ به اقدامات اخير تروريست‌ها در مناطق غرب و شمال‌غرب كشور، مواضع اين گروهك‌ها در جدار مرزي با اقليم كردستان عراق را گلوله باران كرده است. بر اساس اين گزارش، يگان‌هاي موشكي، توپخانه و پهپادي نيروي زميني سپاه، مراكز تجمع و مقرهاي عملياتي تروريست‌ها را در اقليم كردستان عراق مورد حمله قرار دادند كه در نتيجه آن شمار زيادي از تروريست‌ها به هلاكت رسيدند.

پيشينه تحركات ضدانقلاب

سابقه تحركات ضد انقلاب در مرزهاي غرب و شمال‌غرب اگرچه به دوران ابتداي انقلاب بازمي‌گردد، ابتداي دهه 90 با دستور به سپاه براي برقراري امنيت پايدار در اين مناطق، نيروي زميني سپاه مأموريت ويژه در اين حوزه يافت و با اقدام جدي عليه مواضع ضد انقلاب موسوم به پژاك در حاشيه مرزهاي ايران، عراق و تركيه طي حدود پنج ماه منطقه را از لوث وجود اين گروه پاكسازي كرد. پژاك منحل شد و پ.ك.ك تعهد داد كه اين تجاوزات ادامه نيابد؛ اما ارتجاع عربي، آمريكا و رژيم صهيونيستي اين بار با حمايت از گروه‌هاي معاند كه سال‌ها فاز مبارزه سياسي را پي‌گرفته بودند، بار ديگر كومله و دموكرات را مسلح و وارد فاز نظامي كرد. اقدامات تروريستي اين گروه در سال گذشته يك‌بار موجب شد تا قلعه دموكرات، مقر مهم اين گروه در منطقه در اقليم كردستان محل انتقام سختي از آنها شود؛ اما اين تجاوزهاي تروريستي ادامه پيدا كرد و اين‌بار چهارشنبه هفته گذشته در اقدامي تروريستي خودروي حامل چند نفر از نيروهاي سپاه مورد حمله اين گروه‌ها قرار گرفت و سه تن از برادران پاسدار به شهادت رسيدند. فرداي آن روز نيز گروه تروريستي بسيار مجهزي در منطقه هنگام ورود متلاشي شد؛ اما انتقام سختي ديگر براي تروريست‌ها در راه بود.

 

عمليات يگان تازه تأسيس

آنچه در اين عمليات مهم است، استفاده نيروي زميني سپاه از پهپاد براي هدف قرار دادن مواضع تروريست‌هاست. تا پيش از اين كاربرد پهپادها در نيروي زميني سپاه تنها شناسايي بود. يگان پهپادي نيروي زميني سپاه هم از جمله يگان‌‌هاي تازه تأسيس اين نيروست كه در مدت زماني كوتاه كه از زمان تشكيل آن مي‌گذرد توانسته است كارايي زيادي از خود نشان دهد.

نخستين بار اسفند ماه 1395 كه سردار پاكپور، فرمانده نيروي زميني سپاه از تشكيل يگان پهپادي در اين نيرو خبر داد. حدود يكسال بعد و در جريان رزمايش محرم در شمال‌غرب كشور، يگان پهپادي نيروي زميني سپاه ظهور و بروز عيني پيدا كرد؛ اما از فعاليت آن چيزي رسانه‌اي نشد. تا اينكه چندي بعد در بهمن ماه 1396 با تحويل پهپادهاي مهاجر M-6 به نيروي زميني سپاه، قدرت پهپادي نزسا به صورت چشمگيري افزايش يافت.

پهپاد مهاجر M-6 كه جديدترين عضو خانواده پهپادهاي مهاجر است، پهپادي رزمي‌ـ شناسايي با برد عملياتي 2000 كيلومتر است كه توانمندي انجام مأموريت‌هاي شناسايي، مراقبت و رزمي را با شعاع عملياتي گسترده و مداومت پروازي بالا با قابليت اطمينان مناسب فراهم مي‌كند تا بتوانند عمليات مراقبت، شناسايي و انهدام اهداف مورد نظر را انجام دهند.

دكترين تهاجم به عمق دشمن

هفته پيش سردار پاكپور، فرمانده نيروي زميني سپاه در همايش فرماندهان اين نيرو در مشهد مقدس از دكترين جديد دفاعي نيروي زميني سپاه، يعني «دكترين تهاجم به عمق دشمن» خبر داد. فرداي همان روز با اقدام تروريستي در پيرانشهر و انهدام تيم بزرگ تروريستي در شمال‌غرب كشور عزم اين نيرو براي اجراي عملي اين دكترين جزم شد.

 

سه سلاح در يك عمليات

پهپادهاي مهاجر M-6 با بمب هاي قائم كه با جست‌وجوگر اپتيكي و حرارتي كار مي‌كنند، توپ‌هاي توپخانه كششي 155 ميليمتريHM 41 با گلوله‌هاي كراسنوپل، كه در حقيقت نوعي از مهمات و پرتابه‌هايي هستند كه با استفاده از فناوري ليزر به سمت اهداف هدايت مي‌شوند (با تاباندن ليزر از هوا يا زمين گلوله نقطه‌ ليزر مشخص شده را دنبال مي‌كند و مورد اصابت قرار مي‌دهد) و توپخانه موشكي گراد كه موشك‌هاي عملياتي در اختيار نيروي زميني هستند، سه نوع سلاح مهم استفاده شده در اين عمليات تهاجم به عمق دشمن بود. در اين عمليات پهپادهاي مهاجر و فناوري هدايت ليزري گلوله‌هاي توپ براي اولين بار در فضاي عملياتي حقيقي استفاده شد و بسيار موفقيت‌آميز عمل كرد. 

اين پهپاد از بمب‌هاي هوشمند و نقطه زن قائم استفاده مي‌كند كه در دو نوع با جست‌وجوگرهاي اپتيكي و حرارتي تجهيز شده‌اند و مهاجر M-6 مي‌تواند تا دو بمب قائم را زير بال‌هاي خود حمل كند. اين پهپاد همچنين با استفاده از سامانه اپتيكي پيشرفته مي‌تواند در شب و روز و شرايط نامساعد جوي پرواز كند و به اجراي عمليات بپردازد. از ديگر ويژگي‌هاي اين پهپاد مي‌توان به نشست و برخاست آن در باندهاي كوتاه اشاره كرد.

 

نخستين به كارگيري پهپادهاي رزمي در نزسا

پس از موشك باران مواضع حزب دموكرات كردستان عراق در سال گذشته، كه پهپادهاي شناسايي نيروي زميني در آن عمليات نقش شناسايي را ايفا كردند، اين نخستين مرتبه است كه نيروي زميني سپاه در عملياتي برون‌مرزي، پهپادهاي خود را در نقش رزمي به‌ كار گرفته است. همچنين تصاوير منتشر شده از اين عمليات نشان مي‌دهد پهپادهاي مهاجر با استفاده از بمب‌هاي قائم اهداف مورد نظر را به دقت مورد اصابت قرار داده‌اند.

 

اهميت دقت اصابت و اشراف اطلاعاتي

دقت آتش و دقت اصابت در چنين عملياتي كه مرز ميان دشمن و مردم عادي بسيار نزديك است، موضوع فوق‌العاده مهمي است كه استفاده از اين سلاح‌‌ها را مي‌طلبد تا دقيقاً نفرات دشمن صدمه ببينند و مردم بي‌گناه مصون باشند؛ اما نكته مهم‌تر از دقت اصابت و نقطه‌زني، قدرت اشراف اطلاعاتي رزمندگان نيروي زميني سپاه براي شناسايي درست عمق دشمن و پايگاه‌هاي آنها در كشور همسايه و در خاك اقليم كردستان است كه بخش ديگري از توانمندي نيروهاي سپاه را نشان مي‌دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات