کهگیلویه و بویراحمد >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۱۶۰۹۴

شروع فعالیت مجدد گروه‌های بسیج دانشجویی در روستاهای محروم استان

به گزارش سایت بصیرت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بسیج دانشجویی، گروه جهادی یاران مهر دانشگاه یاسوج متشکل از  ۳۷ دانشجو برای سومین سال متوالی به بخش لوداب، اعزام و در روستای "نسه کوه" مستقر شدند.

گروه های جهادی بسیج دانشجویی استان در روستای طرح اعتلاء بسیج مبنی بر استقرار و فعالیت گروه های جهادی در بازه‌های زمانی سه تا پنج سال در یک منطقه و روستا به محرومیت زدایی و کمک به مردم محروم منطقه می پردازند.

این سومین سال است که گروه جهادی یاران مهر به این منطقه اعزام می‌شوند و دومین سال فعالیتشان در این روستا است. دانشجویان مستقر از ارتباط عمیقی بین مردم روستاهای منطقه و دانشجویان گفتند به طوری که مردم روستای هدف با اطلاع از فعالیت های قبلی دانشجویان در روستاهای قبلی این بخش چشم انتظار ورود دانشجویان بودند.

اردوهای جهادی دانشجویی در بازه‌های زمانی بین ۱۰ تا 15 روز و بعضاً بیشتر یا کم‌تر در روستاها و بخش های به شدت محروم استان به انجام فعالیت های "عمرانی، فرهنگی ، اجتماعی، آموزشی، مهارت آفرینی، تحصیلی،مذهبی و..." می‌پردازند.

احمدرضا میرزایی مسئول جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی گفت: در بارش‌های سیل آسیای کشور که در استان ما نیز باعث خسارات زیادی شد، این روستا به دلیل عدم وجود پل ارتباطی به جاده اصلی و تخریب پل قدیمی روستا توسط سیل به مدت 15 روز از هرگونه ارتباط با بخش مرکزی و دهستان های اطراف محروم بود و امکان تردد نداشت. متأسفانه به دلیل برخی سیاسی کاری هایی که مردم روستا از آن پرده برداشتند و انشاءلله به وقت مناسب برای عموم بازگو خواهیم کرد، مسئولان و مدیران استانی از اقدام برای ساخت پل برای مردم منطقه و کلاً پروژه های عمرانی در این روستا خودداری می کنند.

لذا به دلیل شرایط جغرافیایی روستا و سیل آسا بودن رودخانه، امیدواریم که باعث خسارت جبران ناپذیری به این مردم نشود.

گروه جهادی دانشگاه دولتی در این اردو در عرصه عمرانی شامل؛ تعمیر جاده عمومی روستا، زدن پل برای عبور دانش آموزان روستا از رودخانه فصلی روستا با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادنی می‌باشد.

میرزایی بیان داشت: برای شروع کار ما  مجبور بودیم با طی مسافت 10 - 15 کیلومتری اقدام به جمع آوری سنگ و انتقال آن با تراکتورهای روستای اطراف به محل کار کنیم، به طوری که پنج روز اول همه ما فقط سنگ جمع می کردیم و این باعث از بین رفتن وقت زیادی از جهادگران شد.

وی تأکید کرد: به بیش از 20 اداره و سازمان برای کمک و تسهیل در روند کار مراجعه کردیم، از 4 معاونت استانداری استان کمک خواستیم اما هیچکدام کوچکترین کمکی به ما نکردند. وظیفه ما فقط خدمت بدون چشم داشت به مردم محروم است. مدیران استان اگر نمی توانند کمک کنند، حداقل می توانستند از دانشجویان جهادگری که از شهرهای مختلف کشور برای کمک به روستای محروم شهرستانشان و هم استانی هایشان بسیج شده اند، بازدید کنند.

میرزایی بیان داشت: خدا را شکر با همه کارشکنی‌ها و موانع، تعمیر جاده روستایی برای عبور و مرور روستائیان به پایان رسید و در حال حاضر مشغول ایجاد سیل بند و حائل برای جاده اصلی هستیم و آن را تا محل ساخت پل باید پیش ببریم. کار ساخت پل را با هماهنگی های که با مسئول بسیج دانشجویی استان و فرمانده قرارگاه پیشرفت و آبادنی استان داشتیم نیز قرار است با اعزام گروه های جهادی بیشتر تا قبل از شهریور به پایان برسانیم.

میرزایی در خصوص اقدامات فرهنگی، اجتماعی، اقتصاد مقاومتی و... با موارد زیر اشاره کرد: سرکشی خانه به خانه جهادگران از اهالی روستا به همراه مشاور گروه؛ برگزاری جشن میلاد امام رضا (ع) در روستا؛ برگزاری کلاس های آموزشی و کمک تحصیلی برای دانش آموزان؛ برگزاری کلاس های چرم دوزی، قالی بافی و خیاطی برای دختران 15 تا 25 سال روستا؛ برگزاری کلاس های عروسک سازی، گل دوزی و منجوق دوزی برای دختران نوجوان؛ برگزاری مسابقات ورزشی برای جوانان و نوجوانان روستا همراه با اهدا جوایز به تیم های برتر؛ برپایی کلاس های حفظ، روان خوانی و رو خوانی قرآن کریم برای دانش آموزان.

وی با بیان اینکه در سرکشی هایی که جهادگران داشتند دو مسئله عمده را دریافتند. مسئله اول اینکه بسیاری از دانش آموزان و روستائیان از صدای خوبی برخوردار بودند، به همین دلیل با هماهنگی های انجام شده، آموزش مداحی و مولودی خوانی را برای مشتاقان برپا کردیم، و با مساعدت و جمع آوری سیستم صوت و وسایل عزاداری هئیت روستایی را برای روستا و روستاهای اطراف تشکیل خواهند داد.

مسئله دوم نیز آمار طلاق روستاهای اطراف بود که در این سرکشی ها دانشجویان از آن اطلاع یافتند. بر همین اساس تیمی جدا برای مشاوره و برگزاری کلاس های آموزشی زندگی زناشویی و ازدواج تا پایان اردو در این روستاها نیز به فعالیت خواهند پرداخت.

میرزایی در پایان گفت: این دومین سال حضور ما در این روستاست و خوشبختانه جهادگران از نزدیک نتیجه کارهای فرهنگی و عمرانی سال قبل خود برای مردم روستا را از نزدیک دیدند و روحیه مضاعفی برای کار به آنها تزریق شد و دانشجویان به لزوم مدوامت و ارتباط با روستاهایی که در آن ها کار جهادی می کنند را به وضوح مشاهده کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات