اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> نبض اقتصاد
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۱۶۰۹۹
شرکت آبفا هشدار داد:

تهران در مصرف آب رکورد زد!

با نزدیک شدن مصرف آب تهرانی‌ها به رکورد سه میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب در روز، شرکت آب و فاضلاب استان تهران هشدار داد.
«هشدار»، کلمه‌ای بود که روز چهارشنبه هفته گذشته در رأس اخبار حوزه آب و فاضلاب تهران قرار گرفت و از رسیدن مصرف آب شرب در پایتخت به میزان هشدار آمیز و نزدیک شدن حجم مصرف روزانه آب به سقف تأمین آب در کلانشهر تهران حکایت داشت.
بیشینه مصرف آب تهران در روز‌های پیک تابستان طی سال‌های گذشته به سه میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب در روز می‌رسید، اما امسال ثبت رکورد بی‌نظیر مصرف روزانه سه میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب آب شرب را در تهران شاهد هستیم. طبق اطلاعیه روز چهارشنبه (۲۶ تیرماه) شرکت آب و فاضلاب استان تهران، استقرار جبهه هوای گرم و مانایی آن طی روز‌های اخیر موجب افزایش کم سابقه مصرف آب در تهران شده است؛ به گونه‌ای که میزان مصرف آب در پایتخت در حال شکستن رکوردی معادل سه میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز است. این اطلاعیه می‌افزاید: در شرایط کنونی و با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی که حکایت از تداوم گرما دارد، تنها راهکار برای جلوگیری از اختلال در روند پایدار تأمین و توزیع آب، مدیریت مصرف از سوی شهروندان است و به همین لحاظ انتظار می‌رود مشترکان تهرانی توجه لازم به شیوه مصرف بهینه آب را مد نظر قرار دهند. هم اکنون وضعیت تأمین و مصرف آب شهر تهران به علت مصرف بی‌رویه در حالت هشدار قرار گرفته و اگر روند رو به رشد مصرف آب در پایتخت، اصلاح نشود امکان ورود شهر تهران به محدوده قرمز تأمین آب وجود دارد.
افزایش دمای هوا و بی‌توجهی بخشی از مردم به مصرف بهینه، وضعیت شبکه توزیع آب شرب پایتخت را نیز با هشدار مواجه کرده به طوری که شاهد افزایش حوادث موردی در شبکه پایتخت هستیم. بیشتر این حوادث در بخش‌های فرسوده شبکه آب کلانشهر تهران رخ می‌دهد. در حال حاضر حداقل ۲۰ درصد از شبکه آب شرب تهران فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد. این بخش فرسوده از شبکه، هر از چندگاهی با بروز حوادث شکستگی و نشتی بیش از حد، موجب قطع آب و یا افت فشار آب در نقطه‌ای از شهر می‌شود. افزایش مصرف و تحت فشار بودن شبکه آب در روز‌های اخیر، احتمال افزایش تعداد حوادث شبکه آب را بیشتر کرده است. اگر شهروندان تهرانی، تنها ۲۰ درصد از مصرف روزانه خود را نسبت به میزان فعلی کاهش دهند، بالغ بر ۷۰۰ هزار مترمکعب از مصرف روزانه آب شرب در پایتخت کاسته می‌شود و بدین صورت، از تابستان سال جاری بدون اینکه مشکلی در تأمین آب کلانشهر تهران رخ دهد، عبور می‌کنیم.
بصیرت:
در خصوص میزان مصرف آب در استان تهران، اول باید توجه داشت که حدود 11 درصد از جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که این میزان، بدلیل ورود حجم زیادی از جمعیت به پایتخت، در طول روز بیشتر نیز می‌شود. با این وجود، اگر نگاهی به ذخایر آبی تأمین کننده آب شرب تهران بیندازیم، بیش از پیش به میزان محدودیت‌های آبرسانی به این استان پی می‌بریم. از سویی دیگر همه باید به این نکته واقف باشیم که ایران در منطقه جغرافیایی نیمه بیابانی واقع شده است و هر چند اواخر سال گذشته و اوایل امسال بارش‌های خوبی را در کشور شاهد بودیم ولی این بارندگی‌ها نه تنها نمی‌تواند کم‌آبی حدود یک دهه کشور را جبران کند، قطعاً به هیچ وجه نخواهد توانست اقلیم آب و هوایی و کم‌بارش بودن ایران را تغییر دهد. بنابر این، نباید خوش‌خیال به بارش‌های خوب موسمی و مقطعی شد و به جای اصلاح الگوی مصرف، به سمت استفاده بی‌رویه از منابع استراتژیک آبی روی آورد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات