صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۱۶۲۹۰

پایان قرن آمریکایی


قرن آمریکایی عبارتی است که در محافل سیاسی داخل آمریکا و در فضای روابط بین‌الملل برای اشاره به نقش و جایگاه منحصربه‌فرد آمریکا در جهان به تدریج از اواسط قرن بیستم میلادی به این سو و به طور خاص پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ استفاده می‌شود. این عبارت برای اولین بار توسط ناشر سرشناس آمریکایی هنری لوس ابداع شد که بنیانگذاری بخشی از مهم‌ترین مجلات آمریکایی نظیر «تایم»، «لایف» و «فورچن» را در کارنامه داشت و مؤثرترین شهروند خصوصی آمریکا در دوره خودش محسوب می‌شد.
هنری لوس معتقد بود قرن بیستم «قرن آمریکایی» خواهد بود، و چه‌بسا درست هم می‌گفت، اما با آغاز قرن بیست‌ویکم و پایان «قرن آمریکایی» چه بلایی بر سر قرن آمریکایی آمد؟ این سؤالی است که مجله فارن‌افرز در آخرین شماره خود پرسیده و طی چندین مقاله از کارشناسان متفاوت تلاش کرده تا به آن پاسخ بدهد. این مجله آمریکایی که توسط اندیشکده فوق‌العاده شناخته‌شده «شورای روابط خارجی» منتشر می‌شود و بسیاری از کارشناسان آن را معتبرترین نشریه یا دست‌کم یکی از تأثیرگذارترین نشریات در حوزه سیاست و روابط خارجی آمریکا می‌دانند، روی جلد خود تصویری تمام‌صفحه از عقاب سرسفید نمادین آمریکا را چاپ کرده، اما مسئله این‌جاست که پرهای این عقاب در حال ریختن است و به نظر می‌آید حتی پای چشمش هم کبود باشد.

پایان قرن آمریکایی

یکی دیگر از نشانه های افول آمریکا افزایش بدهی های این کشور می باشد و این افزایش بدهی در دوران ترامپ بیشتر هم شده است. خبرگزاری ایسنا هم در این باره نوشته، بسیاری از سرمایه‌گذاران نگران افزایش بدهی‌های ملی آمریکا هستند و بنا بر نتایج نظرسنجی شرکت خدمات مالی و بانکداری «یوبی‌اس» ۵۴ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی جو سیاسی و ۴۷ درصد از آنان بدهی‌های ملی را مهم‌ترین نگرانی خود نامیده‌اند.
این ها همه نشانه های اصلی افول قدرت آمریکا است که روز به روز نشانه های این افول بیشتر آشکار می گردد همچنان که امام خامنه ای (مدظله العالی) بارها در بیانات خود نشانه های افول قدرت آمریکا را به مسئولان گوشزد کرده اند. حال نشریه فارن افرز خود نیز لب به اعتراف گشوده است و نشانه های این افول را ذکر می کند و صراحتاً بیان می کند دیگر قرن 21، قرن آمریکایی نخواهد بود و پرهای این عقاب در حال ریختن است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات