صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۱۶۳۱۵

تناقض در پیام‌های انگلیس درباره مسئله نفت‌کش‌ها/ لندن به دنبال حفظ آبروست

یک کارشناس به الجزیره گفت انگلیسی‌ها برخلاف گفته‌هایشان به دنبال مبادله نفتکش‌ها هستند، اما می‌خواهند این مبادله به گونه‌ای باشد که آبرویشان حفظ شود.

تناقض در پیام‌های انگلیس درباره مسئله نفت‌کش‌ها/ لندن به دنبال حفظ آبروستکلیزمن موراتی، تحلیلگر سیاسی در مصاحبه با الجزیره گفت تنش ایجاد شده در روابط تهران و لندن زمانی پدیدار شده که انگلیس در شرایط بسیار دشواری به سر می‌برد. نخست آنکه این کشور با مساله برکسیت مواجه است. انگلیس درباره مساله خروج خود از اتحادیه اروپا با این اتحادیه در حال گفتگو است.
مساله دیگر انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر است. نخست وزیر جدید انگلیس رویکرد جدیدی دارد و چگونگی تعامل با ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد. با توجه به رویکردی که بوریس جانسون دارد به نظر می‌رسد وی تلاش می‌کند با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها علیه ایران همکاری کند. اما باید توجه داشت آمریکا و اتحادیه اروپا در این زمینه اختلافاتی دارند و در نتیجه دشوار است که به راه حلی یکپارچه دست پیدا کنند.
وزیر خارجه انگلیس گفته حاضر نیست نفتکش توقیف شده ایران را با نفتکش توقیف شده انگلیس مبادله کند. انگلیس مدعی است دلیل توقیف نفتکش ایران نقض قوانین بوده است. در مقابل ایران می‌گوید این حرف درست نیست و از طرف دیگر ایرانی‌ها نفتکش انگلیسی را توقیف و اعلام کردند توقیف آن به خاطر نقض مقررات بین المللی بوده است. با توجه به این شرایط هیچ یک از دو طرف به توافق نخواهند رسید. 
یک کارشناس دیگر گفت: آنچه وزیر خارجه انگلیس در خصوص نفتکش توقیف شده ایران می‌گوید با تمامی پیام‌هایی که به دست تهران رسیده کاملاً در تناقض است. آن‌ها در خفا چیزی می‌گویند و به صورت علنی سخن دیگری بر زبان می‌رانند و این نشان دهنده تشویش آن‌ها است و مشخص می‌کند که انگلیسی‌ها راهبردی روشن ندارند.
وی افزود: آن‌ها به دنبال حفظ آبروی خود هستند زیرا این برای نخستین بار است که یک کشور در منطقه خلیج فارس اینگونه با انگلیسی‌ها برخورد کرده، انگلیسی که خود را قدرتی بزرگ می‌خواند و از دویست سال پیش تاکنون با چنین برخوردی از سوی کشوری دیگر مواجه نشده است. آن‌ها نتوانستند به این اقدام ایران پاسخ دهند.
او همچنین گفت: انگلیسی‌ها بر خلاف آنچه اظهار می‌کنند در پیام‌هایی که به تهران فرستاده اند به دنبال مبادله نفتکش ایران با نفتکش توقیف شده خودشان هستند، اما می‌خواهند این مبادله به گونه‌ای صورت بگیرد که آبروی آن‌ها حفظ شود. اینکه انگلیسی‌ها گفته اند مبادله‌ای در کار نخواهد بود سخن نادرستی است زیرا ما طی دو روز گذشته مطالبی را شنیده ایم که نشان می‌دهد انگلیسی‌ها خواهان مبادله نفتکش‌ها هستند.
بنجامین فردمن، استاد امنیت بین الملل دانشگاه جورج واشنگتن نیز در همین خصوص گفت: اینکه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفته تشکیل ائتلاف بین المللی برای تامین امنیت تنگه هرمز زمان می‌برد نشان دهنده عقب نشینی آمریکایی‌ها از این طرح است. احتمال می‌رود اگر آمریکا از همپیمانان خود بخواهد در این ائتلاف شرکت کنند شاهد شور و شوق چندانی از سوی همپیمانانش برای شرکت در این ائتلاف نباشد.
وی افزود: ما باید برای خروج از این تنگنا که به خاطر سیاست احمقانه «فشار حداکثری» به وجود آورده ایم، راه حلی بیابیم.
این کارشناس در پاسخ به این سوال که آیا آنگونه که وزیر خارجه آمریکا گفته تحریم‌های اعمال شده بر ایران از توان تهران در منطقه کاسته است، گفت: تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده شکست خورده، زیرا این تحریم‌ها با فهرستی از درخواست‌های آمریکا از ایران همراه بود. درخواست‌هایی که دور از دسترس بودند. ما در این عرصه هیچ موفقیتی به دست نیاورده ایم بلکه در موضع خود نیز شکست خوردیم.
وی تصریح کرد: ایران به خواسته‌های آمریکا پایبند نیست، در نتیجه باید گفت سیاستی که آمریکا در پیش گرفته نتایج معکوسی به بار آورده و از این رو باید خواهان اتخاذ رویکردی متفاوت بود. 
 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی اصغر حبیبیان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
0
0
سلام.گفت: چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی!!هرچند عقل اینها مسموم و زائل شده به الکل است!بله!الحمدلله الذی اعدائنا من الحمقاء..یاعلی..
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات