صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۱۶۳۳۱

چرا امارات به سمت ایران برگشت؟!

امارات بازنگری در سیاست‌هایش را در دستور کار قرار داده است و چرخش به سمت ایران، نشان از این دارد که ایران و عمان با همراهی امارات به دنبال طرحی برای امنیت تنگه هرمز هستند تا بتوانند امنیت منطقه را خود در دست بگیرند.

 

چرا امارات به سمت ایران برگشت؟!

 

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسایل منطقه‌ای، در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی الف، در مورد سفر هیات نظامی اماراتی به تهران اظهار داشت: امارات با جمهوری اسلامی ایران، تنها یک مشکل تاریخی دارد و آن هم بحث بر سر جزایر سه‌گانه است که معمولا در نشست‌های اعراب همواره در مورد این موضوع بحث و گفتگو می‌شود. اما نکته مهم این است که امارات بعد از اینکه متوجه شد که در یمن راه‌حل نظامی جواب نمی‌دهد و حوثی‌ها توانسته‌اند به تکنولوژی پهپاد دست پیدا کنند و  با رونمایی از سلاح‌های مدرن و  پهپادهای انتحاری توانسته اند معادلات را دچار تغییرات راهبردی کند، به این جمع‌بندی رسید که جنگ یمن عواقب منفی برای آنها به همراه خواهد داشت و به نظر می‌رسد به دنبال سیاست مستقلی از عربستان و سایر کشورهای غربی هستند.

وی تصریح کرد:‌ هدف امارات عربی متحده از ورود به جنگ یمن، این بود که بتواند امتیازهای اقتصادی و همچنین کنترل بنادر را در دست بگیرد، اما مقاومت مردم و حوثی‌های یمن موجب شد تا اماراتی‌ها در رسیدن به اهدافشان ناکام بمانند، لذا تصمیم گرفتند تا نیروهای نظامی خود را از یمن خارج کنند.

این کارشناس مسایل منطقه‌ای با بیان اینکه امارات از هرگونه پیامدهای احتمالی در منطقه خلیج فارس و تاثیر آن بر روی تجارت منطقه بیم دارد، اظهار داشت: آن‌چه امروز برای امارات نگران‌کننده است، بحث بالا گرفتن تنش میان تهران و واشنگتن در منطقه خلیج‌فارس است چراکه اگر جنگ احتمالی رخ دهد، بیشترین ضرر متوجه اماراتی‌ها خواهد شد. امارات در طی پنج سال گذشته که در جنگ یمن مشارکت داشته است، خسارت‌های سنگینی را در عرصه‌های مختلف به خصوص اقتصادی متحمل شده است.

ملازهی همچنین به اختلاف میان امارات و عربستان اشاره کرد و گفت: عربستان و امارات در مورد استراتژی جنگ در یمن با یکدیگر اختلاف زیادی داشتند، لذا احتمال دارد که با خروج نیروهای اماراتی از یمن، جنگ یمن تمام شود چرا که امارات و عربستان دو سر بازی جنگ یمن هستند.

وی تصریح کرد:‌ امارات بازنگری در سیاست‌هایش را در دستور کار قرار داده است و به نظر می‌آید چرخش به سمت ایران نشان از این دارد که ایران و امارات و عمان به دنبال طرحی هستند تا امنیت تنگه هرمز را خود در دست بگیرند. طرح انگلیس و آمریکا به منظور تامین امنیت کشتی‌ها می‌تواند درگیری‌ها در این منطقه را افزایش دهد. امارات به این نتیجه رسیده است که اگر تامین امنیت منطقه تنها به دست خود کشورهای منطقه نباشد هرگونه تنش و درگیری احتمالی به ضرر همه کشورها تمام خواهد شد.

این کارشناس مسایل خاورمیانه افزود: مسوولیت اصلی تنگه هرمز به عهده ایران و عمان است، لذا این عمان و ایران به دنبال این هستند که بتوانند مانع از حضور کشورهای غربی به تنگه هرمز شوند و خود امنیت آن جا را در دست بگیرند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات