اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۱۶۴۶۶

انتقاد شدید حجتی از تکنوکرات‌های حامی واردات مواد غذایی

وزیر جهاد کشاورزی از کسانی که می‌گویند باید به جای تولید محصولات کشاورزی در داخل آن را ارزان از کشور‌های دیگر وارد کنیم، به شدت انتقاد کرد.
محمود حجتی دیروز در مراسم رونمایی از ۵۱ قلم محصول زراعی و باغی گفت: برخی فکر می‌کنند که خیلی اقتصاد بلدند، می‌گویند به جای تولید محصولات کشاورزی در داخل آن را از کشور‌های دیگر به صورت ارزان وارد کنیم، در حالی که در هیچ‌جای دنیا چنین کاری انجام نمی‌شود.
وی به تجربه کشور‌های پیشرفته اروپا و آمریکا در تامین غذا‌اشاره کرد و افزود: همه کشور‌ها تلاش می‌کنند که وابستگی غذایی به سایر کشور‌ها نداشته باشند، این در حالی است که آن‌ها نه تحریم هستند و نه مشکلات نقل و انتقال پول را دارند و ارتباطشان هم با سایر کشور‌ها برقرار است، با این حال تولید غذا در داخل را در اولویت قرار داده‌اند.
وزیر جهاد کشاورزی با‌اشاره به اینکه متاسفانه برخی تصمیم‌گیران و تکنوکرات‌ها استدلال‌های تک‌مضرابی می‌زنند، تصریح کرد: استدلال‌های آن‌ها برای واردات به جای تولید داخل اصلا منطقی نیست. آن‌ها بر اساس قیمت‌های دلاری که سال‌ها به خاطر دلار‌های نفتی پایین نگه داشته شده، این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند، اما باید بدانند که ارز واقعی همان است که با عرق جبین تولید شود.
حجتی ادامه داد: با افزایش اخیر قیمت دلار در کشور وضعیت صادرات محصولات کشاورزی بهبود پیدا کرده و برای کشاورزان سودده بوده است. در این میان برخی به دنبال محدودیت صادرات هستند و من پیشنهاد کرده‌ام به جای محدود کردن واردات که موجب نوسان شدید قیمتی می‌شود، عوارض صادراتی در نظر بگیرند.
وی افزود: شرایط محدودکننده در کشور ما هم زیاد است، به طوری که متوسط محدودیت اقلیمی در کشور ما به ویژه در بخش آب نسبت به کشور‌های دیگر بسیار زیاد است. علی‌رغم این‌ها محدودیت‌های اقتصادی و فشار دولت‌های سلطه‌گر را داریم که دلایل امروزه اهمیت پرداختن به بخش کشاورزی را در کشور ما چند برابر کرده است.
این مسئول ادامه داد: برخی انتقاد می‌کنند که وزارت جهاد کشاورزی با افزایش تولید به محیط زیست و منابع فشار وارد می‌کند، در حالی که زمانی که ما در تولید گندم خودکفا شدیم، دیدید رسانه‌های بیگانه چه سروصدایی کردند و معرکه‌ای گرفتند که ایران با بالا بردن تولید منابع را از بین می‌برد. این‌ها همه سروصدای رسانه‌ای است و البته تمام کشاورزان ما با کمک محققان تلاش می‌کنند متناسب با آبی که در اختیار دارند بیشترین تولید را داشته باشند.
حجتی تأکید کرد: امروزه بحث تامین غذا فراتر از امنیت غذایی بوده و کشور‌های سلطه‌گر از آن به عنوان حربه سیاسی برای سلطه بر دیگر کشور‌ها استفاده می‌کنند.
وی به شیطنت‌های آمریکا اشاره کرد و گفت: در حالی که اعلام می‌کنند غذا تحریم نیست، اما هم غذا و هم دارو تحریم است. همه این‌ها ژست‌های آمریکایی‌هاست و با تحریم غذا و دارو فشار بیشتری به مردم وارد می‌کنند.
وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: علیرغم تمام این فشار‌ها تامین غذا در کشور ما در حال حاضر از هر مقطعی بهتر است و ما اکنون بیش از سه میلیون تن کالا در بندر امام خمینی (ره) داریم.
خودکفایی در تولید بذر غلات
رئیس‌سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در این همایش اعلام کرد: ایران در تولید بذر غلات برخی دانه‌های روغنی خودکفا شد.
کاظم خاوازی در حاشیه معرفی ۵۱ ارقام جدید زراعی و باغی گفت: ایران در تولید بذور گندم، جو، تریتیکاله، سویا، کنجد و گلرنگ به خودکفایی رسیده است.
وی ادامه داد: خودکفایی در تولید این بذور باعث کاهش ضریب وابستگی و کاهش واردات از دیگر کشور‌ها می‌شود.
ارائه گزارش عملکرد سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در حالی است که حجتی در سخنان خود خطاب به رئیس‌این سازمان، از ظرفیت‌های علمی کشور در بخش کشاورزی گفت و اظهار کرد: امروز ۵۱ رقم بذر جدید معرفی کردید که من نیز متوجه هستم که تعداد آن در مقایسه رقم سال قبل بیشتر شده است، اما از شما می‌خواهم که روش‌هایتان را عوض کنید، زیرا با این روش‌ها به جایی نمی‌رسیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی خطاب به معاون خود در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و روسای موسسات وسازمان‌های تحقیقاتی بخش کشاورزی گفت: مجموعه‌های دانش‌بنیانی که راه انداخته‌اید خوب است، اما در مقابل کار‌هایی که باید انجام دهید عددی به حساب نمی‌آید و چیزی نیست.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات