اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۶۲۸۹۴
مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

افزایش ۱۵ درصدی خرید گندم/ تامین نیاز گندم تمام خبازی‌ها، صنف و صنعت کشور

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: از ابتدای فصل برداشت تاکنون هشت میلیون و ۵۴۷ هزار تن گندم از کشاورزان به ارزش ۱۵۰.۵هزار میلیارد تومان خرید تضمینی شد که معادل ۱۵ درصد افزایش است.

از وزارت جهاد کشاورزی، سهراب سهرابی افزود: این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۱.۱۱۷ میلیون تن معادل ۱۵ درصد و در مقایسه با سال ۱۴۰۱ به میزان ۲.۸۲۱ میلیون تن معادل ۴۹ درصد و در مقایسه با سال ۱۴۰۰ به میزان ۴.۴۵۶ میلیون تن و معادل ۱۰۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره پرداخت مطالبات گندمکاران تصریح کرد: تاکنون ۵۳.۱ هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، واریز شده و پرداخت مابقی وجوه نیز در حال پیگیری از سوی وزارت جهادکشاورزی است.

وی اظهارداشت: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم به ترتیب مربوط به استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۶۲۲ هزار تن، گلستان یک میلیون و ۹۷ هزار تن، فارس ۸۰۰ هزار تن، کرمانشاه ۶۸۰ هزار تن، خراسان رضوی ۴۸۷ هزار تن و کردستان ۴۶۱ هزار تن می‌باشد.

سهرابی گفت: عملیات برداشت گندم در استان‌ها با اقلیم سرد مانند کردستان، همدان، کرمانشاه، قزوین، مرکزی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی و لرستان ادامه دارد.

وی مهمترین دلایل افزایش تولید و خرید تضمینی گندم سال جاری را لطف و عنایت خداوند متعال، شرایط دمایی و بارندگی مناسب در فصل بهار، تلاش و کوشش کشاورزان، برنامه‌ریزی و سازماندهی مدیران، کارشناسان و محققان، مصرف متعادل کودهای شیمیایی، مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، توسعه کشت‌های مکانیزه، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، اجرای طرح جهش تولید دیمزارها و آموزش کشاورزان برشمرد.

مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: با توجه به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم سال جاری تمامی نیاز گندم خبازی‌ها و صنف و صنعت کشور از محل تولید داخل تامین خواهد شد و نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت.

سهرابی، بار دیگر بر تحویل گندم به مراکز رسمی خرید تضمینی تاکید کرد و افزود: کشاورزان از تحویل گندم خود به دلالان خودداری و آن را به مراکز رسمی دولتی خرید تضمینی عرضه کنند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات