اقتصادی >>  بازار سرمایه >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۱۶۶۶۴
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

قیمت واقعی ارز زیر ۱۰ هزار تومان است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه ارز همچنان باید ارزان‌تر شود، گفت: قیمت دلار باید زیر ۱۰ هزار تومان باشد.
حسن‌پور درگفت‌وگویی لزوم راه‌اندازی بازار متشکل ارزی را یادآور شد و افزود: زیرساخت‌ها باید آماده‌باشد تا اگر نوسانی اتفاق افتاد، این بازار راه‌اندازی شود.
این نماینده مجلس اعلام کرد: خوشبختانه این روز‌ها شاهد رونق صادرات در بخش‌های مختلف هستیم و اخیرا نشستی با مدیرعامل صندوق توسعه ملی و استاندار کرمان مبنی بر این داشتیم تا ارز حاصل از صادرات پسته به کمک سایر بخش‌ها بیاید.
حسن‌پور همچنین سال جاری را بهترین زمان برای رونق صادرات پسته خواند و پیش‌بینی کرد بیش از ۲۳۰ هزار تن پسته صادر شود.
به گزارش تسنیم، در این گفتگو یک کارشناس اقتصادی نیز درخصوص دلایل تشکیل بازارمتشکل ارزی اظهار کرد: «بازار متشکل ارزی شکل می‌گیرد تا صراف‌ها به هم مرتبط شوند و نیاز‌های خرد مردم در این بازار تأمین شود».
وحید شقاقی افزود: «بازار متشکل ارزی همچون بورس از ۸ و نیم صبح خرید و فروش ارز را اعلام کرده تا مردم نیاز ارزی خود را تأمین کنند و بجای آنکه قیمت ارز در دبی و سلیمانیه تعیین شود، در همین بازار کشف قیمت صورت می‌گیرد».
شقاقی با اعتقاد به اینکه بازار آزاد ارز به‌دلیل حجم بالایی از اقتصاد غیررسمی قابل حذف شدن نیست، افزود: «بازار پنهان همچنان در کنار بازار متشکل ارزی وجود خواهد داشت؛ اما بازار متشکل ارزی نیاز‌های خرد ما را پوشش داده و صراف‌ها نیز قادر به برطرف کردن نیاز‌های خود در این بازار خواهند بود».
این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: «اگر بنده هم جای رئیس‌کل بانک مرکزی بودم، بازار متشکل را در شرایط کنونی بازگشایی نمی‌کردم؛ چراکه قیمت دلار به ۱۱ هزار و ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان رسیده و این اعداد مناسب و رو به پایین هستند؛ فرضیات بنده نیز نشان می‌دهد بازار متشکل ارزی باید زمانی افتتاح شود که کشف قیمت آن پایین‌تر از بازار اتفاق می‌افتد».
شقاقی گفت: «ممکن است قیمت فعلی ارز در بازار متشکل ارزی عددی بالاتر را نشان دهد و مجدداً منجر به التهاب‌آفرینی شود».
وی با‌اشاره به آماده نبودن زیرساخت‌ها برای ایجاد بازار متشکل ارزی گفت: «زیرساخت بدین معناست که صرافی‌ها نیز به این بازار وصل شوند؛ البته زیرساخت آماده است، ولی اگر می‌خواهیم بازار التهاب‌آفرین نباشد، همچنان باید منتظر باشیم».
شقاقی تصریح کرد: «وضعیت کنونی بازار ارز خوب است و نیازی نیست تکانه‌ای جدید در این بازار ایجاد شود».
شقاقی اضافه کرد: «آقای همتی قطعاً زمان مناسب را برای گشایش این بازار انتخاب خواهد کرد و ما نیز باید به این مسئله اعتماد کنیم».
وی بار دیگر بابیان اینکه شرایط کنونی برای بازگشایی بازار متشکل ارزی مناسب نیست، تصریح کرد: «بنده قصد ندارم قیمت واقعی ارز را اعلام کنم و اصلاً مناسب نیست وارد این مباحث شویم».
شقاقی خاطرنشان کرد: «قیمت آینده ارز بسته به این است که تراز ارز در آینده به چه سرنوشتی دچار می‌شود که به صادرات، واردات و ارز حاصل از صادرات و همچنین روابط ما با کشور‌های منطقه بستگی دارد».
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات