صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۱۶۷۷۶

اظهارات رئیس جمهور در خصوص قوه قضائیه

رئیس‌جمهور دیروز در پانزدهمین جشنواره شهید رجایی نسبت به اقدامات قوه قضائیه واکنش نشان داد و با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی باید موجب کمک به دولت باشند، گفت: «دستگاه نظارت به معنای دخالت نیست بزرگ‌ترین ضربه به نظام کشور اشتباه دخالت و نظارت است. اگر روزی به جای نظارت دخالت آمد، ضرر آن را مردم می‌بینند. وقتی دخالت زیاد شد مدیر کار نمی‌کند. مدیر می‌ایستد و به قول نظامی ها کپ می‌کند. نظارت برای این نیست که مانع و سرعت‌گیر درست کنیم. نظارت برای این نیست که دل مدیر را بلرزانیم. نظارت برای کمک است. دستگاه‌های نظارتی باید به دولت کمک کنند.»
در بررسی دلایل اظهار نظر رئیس جمهور محترم می توان به نکاتی اشاره کرد:
1-    در این روزها تعدادی از مسئولان ارشد دولتی از جمله رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی، مدیرعامل سابق ایران خودرو، تعدادی از مدیران سایپا و حتی دو تن از نمایندگان مجلس و. .. بازداشت شده و پرونده آنها در مراحل تحقیقات و رسیدگی قراد دارد.
2-    دکتر روحانی در هفته جاری اظهاراتی سینوسی داشت. ابتدا می گوید «اگر بدانم به یک جلسه ای بروم و با کسی ملاقات کنم که کشور من آباد و مشکلات مردم حل می شود دریغ نخواهم کرد، اصل منافع ملی ملت ایران است» رئیس جمهور فردای این مصاحبه به طور کامل اظهارات خود را انکار می کند و تمایلی به گرفتن عکس یادگاری با هیچ کس ندارد. در ادامه سخنرانی سینوسی دکتر روحانی روز گذشته حاشیه‌ای به دستگاه قضایی زد و رویکرد ضد فساد قوه قضائیه در دوران جدید را مورد نقد قرار داد براین اساس اگر امروز و فردا در اظهار نظر جدید حرف خود را پس گرفت و به دفاع از قوه قضائیه پرداخت، نباید تعجب کرد زیرا طرح مباحث دوپهلو، مبهم و متناقض به رویه ثابت سخنان رئیس‌جمهور تبدیل شده است.
3-    موضوع انتظارات مردم از دستگاه قضا و دولت بسیار حائز اهمیت است. حجه الاسلام رئیسی در شرایطی ریاست قوه قضائیه را برعهده گرفت که کشور از جهت شرایط داخلی و مدیریتی با مشکلات زیادی همچون تورم روبرو  و قطعا فساد اقتصادی یکی از پایه های تورم در کشور است. با توجه به شرایط کشور، مقام معظم رهبری در بند پنجم حکم انتصاب فرمودند «در برخورد قضائی ملاحظه‌ی این و آن را نکنید.» بنابراین قوه قضائیه در حال انجام وظایف خود است.
در شرایطی که به علت تحریم های خارجی و سوء مدیریت داخلی مردم گلایه های زیادی از دولت دارند و بر اساس  اکثر نظر سنجی های صورت گرفته میزان رضایت مردم از عملکرد دولت پایین می باشد. بنابراین دولت باید اصل و فرع خود را تغییر دهد. امروز راه حل مشکلات کشور  به ورزشگاه رفتن زنان، حمله به قوه قضائیه و دیدار با ترامپ نیست، دولت باید در مدت زمان باقی مانده با نگاه به درون در فکر مقابله با تورم و گرانی، اشتغال و با کمک قوه قضائیه مقابله با فساد و شفاف سازی حرکت کند.
5-    نکته پایانی، آنچه برای نظام حائز اهمیت است. مقابله با هرگونه فساد در کشور است و برای رسیدن به این مهم همه نهاد ها می بایست کمک کنند ضمن اینکه مرحله اول مقابله با فساد بر عهد مجلس و قوه مجریه قرار دارد. ورود قوه قضائیه در مراحل بعدی با هدف برخورد عملی صورت می گیرد، بنابراین دخالت قوه قضائیه به علت برطرف نمودن ضعف در حوزه اجراء و قانون گذاری صورت می گیرد. لذا بهترین راه مقابله با فساد همکاری و همیاری سه قوا می باشد.
 
فرهاد کوچک زاده

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات