اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۱۶۷۹۶

زنگنه: مردم کارت سوخت را بدون سهمیه‌بندی بنزین جدی نمی‌گیرند

وزیر نفت که طی سال‌های اخیر طرح موفق دولت دهم درباره سهمیه‌بندی بنزین را به حاشیه رانده بود، حالا پس از احیای کارت سوخت اذعان کرده: «تا زمانی که سهمیه بندی بنزین وجود نداشته باشد مردم کارت سوخت را جدی نخواهند گرفت».
این اظهارات دیرهنگام در حالی مطرح شده که زنگنه درمورد کنار گذاشتن این طرح ملی موفق و خسارت‌های کلان ناشی از آن هنوز از مردم عذرخواهی نکرده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بیژن زنگنه پنجشنبه‌شب به مناسبت هفته دولت در یک برنامه تلویزیونی حضور یافت و با‌اشاره به اینکه «کارت سوخت، بیشتر برای سهمیه بندی است»، گفت: «هفته گذشته اعلام شد که باید از کارت سوخت در جایگاه‌ها استفاده شود، ولی زیاد استقبال نشده... تا زمانی که سهمیه‌بندی بنزین وجود نداشته باشد مردم کارت سوخت را جدی نخواهند گرفت.» این اظهارات نشان می‌دهد وزارت نفت در ماجرای کنار گذاشتن کارت سوخت و تحمیل میلیارد‌ها هزینه به کشور‌اشتباه کرده است.
وزیر نفت درباره سهمیه بندی دوباره بنزین این نکته را هم بیان کرد که «هنوز تصمیمی در این زمینه و قیمت حامل‌های انرژی اتخاذ و ابلاغ نشده است، اما در صورت سهمیه‌بندی بنزین دونرخی خواهد شد.»
وی همچنین در اظهاراتی عجیب مدعی شد «کارت سوخت هیچ وقت حذف نشده است بلکه از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده شده است» (!) زنگنه این اتفاق را به گونه‌ای دیگر روایت کرده است. دولت با بی‌اثر کردن کارت سوخت افراد، زمینه را برای استفاده از مزایای آن از بین برد و به طور طبیعی مردم به سمت کنار گذاشتن کارت‌های شخصی و استفاده از کارت جایگاه‌داران هدایت شدند.
طرح ملی سهمیه‌بندی بنزین و ارائه بنزین با کارت سوخت در دولت دهم رقم خورد و بلافاصله آثار خود را نشان داد؛ هم مصرف تا حدودی کنترل گردید و هم قاچاق بنزین کاهش محسوسی پیدا کرد و در مجموع با همه مزایا و معایب آن، از سوی کارشناسان به عنوان طرحی موفق قلمداد گردید. اما با روی کار آمدن دولت روحانی و مخالفت تیم زنگنه با طرحی که مبتکر آن دولت قبل بود، سهمیه‌بندی به حاشیه رانده شد و در نتیجه هر از گاهی رکورد جدیدی از میزان مصرف بنزین در کشور ثبت گردید و ارقام متفاوتی درباره میزان قاچاق سوخت از مرز‌های شرقی و غربی کشور از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس عنوان گردید.
بسیاری از مردم و کارشناسان اعتقاد دارند تیم وزارت نفت زنگنه در دولت روحانی کارت سوخت را ماحصل تلاش دولت دهم می‌دانست و با لجبازی آن را کنار گذاشت و علی‌رغم هزینه‌های زیادی که انجام شده بود، حاضر شد از مزایای آن چشم‌پوشی کند.
با این حال وزارت نفت دولت روحانی و شخص زنگنه هیچوقت به خاطر هزاران میلیارد تومان هزینه افزایش مصرف و قاچاق که به کشور تحمیل گردید و همچنین هدر رفتن میلیارد‌ها تومان هزینه راه‌اندازی این سامانه از مردم عذرخواهی نکردند. آن‌ها سرانجام ناچار شدند به بازگشت طرحی که خود آن را طرد کرده بودند تن بدهند، اما در اجرای طرحی که قبلا یکبار انجام شده بود هم موفق نبودند.
در گزارشی که هفته گذشته در همین صفحه چاپ شد، با انعکاس اظهارات مخاطبان، مشکلات متعددی که در ماجرای احیای کارت سوخت دامن مردم را گرفته مطرح گردید. بسیاری از مردمی که قبلا کارت خود را گم کرده‌اند، کارتشان مورد سوءاستفاده قاچاقچیان قرار گرفته و حالا که پس از فراخوان وزارت نفت برای دریافت کارت جدید مراجعه میکنند، با جریمه مواجه شده‌اند.
از سوی دیگر، اظهارات سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نشان می‌دهد علیرغم اجرای مقدماتی طرح سوختگیری با کارت سوخت، حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از کسانی که تا کنون برای کارت سوخت المثنی ثبت‌نام کرده‌اند هنوز کارت خود را دریافت نکرده‌اند.
عطاپور، نایب‌رئیس‌و عضو هیئت مدیره اتحادیه جایگاه‌داران سوخت درباره ماجرای احیای کارت سوخت به ایسنا گفته است: «علیرغم اجرای این طرح، متقاضیان سوخت هم‌چنان از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده می‌کنند و می‌توان گفت از زمان اجرای طرح الزام استفاده از کارت سوخت، تنها پنج درصد متقاضیان از کارت سوخت شخصی خودشان برای سوخت‌گیری استفاده می‌کنند، چون هنوز زیرساخت‌های اجرای این طرح عملیاتی نشده است».
این اظهارات و به طور مشخص، اذعان زنگنه مبنی بر اینکه بدون بازگشت طرح سهمیه‌بندی سوخت، مردم اقبالی به استفاده از کارت سوخت ندارند نشان می‌دهد تصمیم و به عبارت روشنتر، لجبازی وزارت نفت برای به حاشیه راندن این طرح‌اشتباه بوده است. اکنون نیز وزارت نفت دربرابر فرصت‌سوزی و خساراتی که طی این سال‌ها به کشور وارد شده باید پاسخگو باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات