اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۱۶۱۳۳

تصمیم‌های ضد و نقیض دولت در احیای کارت سوخت

در شرایطی که تنها سه هفته تا زمان عرضه بنزین با استفاده از کارت سوخت باقی مانده، بررسی‌ها از اقدامات ضد و نقیض دولت و ابهام در شیوه اجرای این طرح حکایت دارد.
در ماجرای راه‌اندازی کارت سوخت در دولت نهم و حذف آن در دولت یازدهم نکات بسیاری وجود دارد به طوری که حاشیه‌های آن هنوز هم ادامه دارد. کارت سوخت در چارچوب طرح سهمیه‌بندی سوخت در دولت نهم متولد شد و برکات زیادی را درباره اشراف اطلاعاتی بر میزان مصرف سوخت در کشور، کنترل مصرف و کاهش قاچاق سوخت در پی داشت. با این حال زنگنه در دولت روحانی برخورد قهرآمیزی با این طرح ملی داشت و عملا آن را به حاشیه راند. با این حال مدتی است دولت در برابر‌اشتباه و لجبازی گذشته خود ناچار به عقب‌نشینی شده است، اما در ماجرای احیای کارت سوخت نیز اتفاقات ضد و نقیضی رخ می‌دهد.
نهم خردادماه امسال شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد «عرضه بنزین در جایگاه‌های سراسر کشور از تاریخ بیستم مرداد ماه سال جاری صرفا با ارائه کارت هوشمند سوخت خودرو، امکان‌پذیر خواهد بود.» در ادامه، کسانی که متقاضی صدور کارت سوخت المثنی بودند، در فرآیند ثبت‌نام با گزینه اتصال کارت بانکی به کارت سوخت مواجه شدند و به این ترتیب قرار شد کارت‌های بانکی، جای کارت سوخت را بگیرد.
اما هفته گذشته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که اتصال کارت بانکی به کارت سوخت اجرایی نمی‌شود و کارت بانکی زمانی قابلیت اجرایی دارد که سهمیه‌بندی اعمال شود و در حال حاضر نیز برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی بنزین وجود ندارد. طبق اعلام این شرکت افرادی که کارت سوخت داشتند و برای فعال کردن کارت بانکی هم اقدام کرده بودند، باید از تاریخ مقرر، صرفا از کارت سوخت استفاده کنند.
البته مشکل احیای کارت سوخت تنها به این موضوع ختم نمی‌شود. به گزارش تسنیم، بررسی‌ها نشان می‌دهد و سطح اجرای این قانون توسط وزارت نفت، به سطح یک شوی تبلیغاتی تنزل می‌یابد، چرا که هم‌اکنون و در تمام چهار سال گذشته نیز، هیچ‌گاه کارت هوشمند سوخت از جریان سوخت‌گیری حذف نشده بود که بخواهد احیا شود، مگر آنکه سناریویی برای ایجاد تفاوت در استفاده یا عدم استفاده از کارت سوخت شخصی رونمایی شود.
بررسی میدانی از برخی جایگاه‌های عرضه بنزین در نقاط مختلف سطح کلان‌شهر تهران نشان می‌دهد که هنوز هیچ اعلام رسمی به جایگاه‌های عرضه سوخت درخصوص برنامه دولت نشده و جایگاه‌داران فقط می‌دانند که از ۲۰ مردادماه قرار است استفاده از کارت سوخت شخصی الزام‌آور شود، ولی برای هیچ‌کس مشخص نیست با چه‌ابزاری این اتفاق خواهد افتاد.
برخی متصدیان جایگاه‌های عرضه سوخت عنوان کردند که هیچ رخداد متفاوتی نسبت به وضعیت فعلی، اتفاق نمی‌افتد. برخی از سناریوی تفاوت نرخ بنزین بین سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی و سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌دار خبر دادند و برخی نیز عنوان کردند که قرار است یکی دو روز مانده به ۲۰ مرداد، دولت جزئیات سناریوی خود را برای الزام‌آور کردن استفاده از کارت سوخت شخصی اعلام کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات