اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۱۶۹۳۲

افزایش ۲/۵ برابری هزینه نهاد ریاست جمهوری در دولت روحانی

عضو پیشین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از افزایش ۲/۵برابری هزینه نهاد ریاست جمهوری در دولت روحانی خبر داد.
موسی‌الرضا ثروتی در گفتگو با تسنیم اظهار داشت: تمام رؤسای جمهور که به مجلس می‌آیند می‌گویند که «بودجه ما عملیاتی است» در حالی که هیچ عملیاتی در کار نیست. نه حساب کتابی، نه کنترلی و نه دقت عملی. اصلاً نظارت و کنترلی در سازمان مدیریت یا برنامه و بودجه وجود ندارد.
وی افزود: الان فقط شعار اصلاح ساختار بودجه داده می‌شود. بنده خیلی خوشبین نیستم که در این رابطه دولت یا مجلس بتواند کاری انجام دهد. مقام معظم رهبری فرمودند بودجه نباید وابستگی به نفت داشته باشد، این در حالی است که در هر سال این وابستگی افزایش یافته است.
عضو پیشین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: همه بودجه‌های ما دارای کسری است جالب اینجاست که در گذشته دولت‌ها یک متمم برای بودجه می‌آوردند، ولی الان هشت سال است که رسم شده هیچ دولتی متمم به مجلس نمی‌برد هر کاری که می‌خواهند می‌کنند، مجلس هم بی‌خیال است!
ثروتی اضافه کرد: یکی از چالش‌های مهم اصلاح ساختار، بودجه شرکت‌هاست جالب اینجاست که خود دولت بودجه شرکت‌ها را در سال‌های قبل مثلاً ۷۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام می‌کرد الان در حدود ۱۰۰۰ الی ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان است در عمل می‌گوییم که دو برابر این اتفاق می‌افتد، این یعنی بودجه‌ریزی؟
به گفته وی، نکته بعد شفافیت است، شفافیت در بودجه نیست، شما پروژه‌هایی را می‌بینید که دولت هر کدام را که می‌خواهد انجام می‌دهد و هر کدام را که نمی‌خواهد انجام نمی‌دهد. چرا وقتی دیوان محاسبات بررسی می‌کند و گزارش می‌آورد ۷۰۰۰ تخلف؟
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: خطاب به نمایندگان مجلس می‌گویم؛ در مجلس منابع صندوق توسعه ملی را مصوب کردید، گفتید دولت حق برداشت یک دلار از آن را ندارد، ولی مدام می‌بینیم که تخلفات قانونی صورت می‌گیرد و دولت با مبالغ مختلف اقدام به برداشت از این صندوق می‌کند. این چه‌جور صندوق توسعه ملی است؟ اینکه گوشت قربانی شد.
ثروتی ادامه داد: دولت‌ها نباید در بودجه بدهکار باشند، ولی می‌بینیم که ۴۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر می‌شود، این ارقام وحشتناک است، یعنی این دولت بدهکارترین دولت تاریخ ایران است. در دویست سال اخیر هم چنین کاری صورت نگرفته است. وی اضافه کرد: صندوق توسعه ملی در حال حاضر به‌دلیل برداشت‌های مداوم دولت برای کار‌های دولتی پروژه‌های عمرانی آب‌رسانی‌ها و ... بدهکار است، صندوقی که برای اشتغال جوانان مصوب شده بود در حال حاضر به خودش بدهی دارد.
این نماینده سابق مجلس گفت: در بودجه فقط نفت را می‌فروشند مالیات و عوارض را می‌گیرند و بعد هم هر جا که بخواهند و هرجا که دوست داشته باشند خرج می‌کنند. در حال حاضر به‌نظر می‌رسد که یک دولت جوان و انقلابی باید به‌روی کار بیاید، با این تفکر غیرداخلی نمی‌توان به اصلاحات ساختاری در اقتصاد امیدوار بود.
وی افزود: در برنامه بوده است که دولت باید ۱۵ درصد نیروی انسانی خود را کاهش دهد، نه‌تن‌ها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش نیز داشته است. شما این نهاد ریاست جمهوری را ببینید هزینه ریاست جمهوری شده است ۲/۵برابر؟! سفر‌های خارجی کاذب چه ضرورتی دارد؟ در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان امیدی هستند برای آینده ایران، و در این حوزه تحول خوبی باید ایجاد شود. زمینه و استعداد این کار را داریم، ولی با این دولت تنبل، کُند و با نگاه به بیرون نمی‌شود.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات