صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۱۷۱۶۲

از بحران سوخت تا حملات شدیدتر

بحران سوخت در عربستان جدی است

«مجتهد» فعال رسانه‌ای و توئیتری که به افشاگر اسرار خاندان سعودی معروف است، پرده از واقعیت بحران سوخت در عربستان سعودی بعد از حمله تلافی‌جویانه یمن علیه این کشور برداشت. او در حساب توئیتری خود کمبود بنزین و وجود بحران سوخت در عربستان سعودی را تأیید کرد و نوشت، پیامدهای حمله یمنی‌ها در برخی از شهرهای عربستان سعودی مشهود است. مجتهد نوشت، محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی دستور داده طی روزهای آینده، صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی بر مصرف بنزین در داخل اولویت داده شود تا از این طریق، این ادعای کذب خود را که توانسته‌ است خرابی وارده بر پالایشگاه‌های نفت سعودی به دنبال حمله یمنی‌ها برطرف کند، به اثبات برساند. او در ادامه نوشت، مطابق این دستورات، پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده، بنزین در ایستگاه‌های سوخت کمیاب شود؛ مسئله‌ای که در برخی از شهرها مشهود است.

2ـ باید منتظر قیمت‌های نفت 80 تا 90 دلار در هر شبکه باشیم

«طلال البذالی» کارشناس مهندسی نفت و عضو دانشگاه کویت پس از بازدیدی که از پالایشگاه نفت آرامکو داشته، درباره تأثیر بلندمدت حمله انصارالله به منابع نفتی عربستان تأکید کرده است عملاً نمی‌توان زمان کوتاهی را برای بازسازی این پالایشگاه متصور بود؛ زیرا این حادثه فاجعه‌بارتر از آن‌ چیزی است که عربستانی‌ها اعلام کرده بودند؛ به همین دلیل تأمین یک باره بیش از 5 میلیون بشکه نفت برای بازار جهانی در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست؛ از سوی دیگر تحریم نفت ایران و ونزوئلا هم وضعیت را بدتر خواهد کرد. به گفته این استاد دانشگاه، ذخایر استراتژیک آمریکا نیز حدود 680 میلیون بشکه است، به این معنا که برای جبران کاهش تولید نفت عربستان کفاف نمی‌دهد؛ به همین دلیل اگر در ظرف مدت یک یا دو هفته آینده منبع مطمئن نفت جایگزین عربستان یافت نشود، باید منتظر قیمت‌های نفت حدود 80 تا 90 دلار در هر بشکه بود.

3ـ حملات بعدی شدیدتر و دردناک‌تر خواهد بود

رهبر جنبش انصارالله یمن با صدور بیانیه‌ای به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب این کشور در سال ۲۰۱۴ هشدار داد که «اگر حملات متجاوزان علیه یمن متوقف نشود، هیچ خط قرمزی را برای هدف قرار دادن به رسمیت نخواهیم شناخت.» وی تأکید کرد: «آنچه مردم یمن برای دفاع از خود و سرزمین‌شان و استقلال این کشور انجام داده‌اند، بر اساس مواضع حق و عادلانه و مظلومیتی است که نظیری برایش نیست.» رهبر انصارالله یمن به متجاوزان توصیه کرد: «اکنون پس از متحمل شدن شکست، دست از حملات و تجاوزات خود به یمن بردارند و در صورت ادامه تجاوزات و محاصره ملت یمن، حملات یمنی‌ها به عمق خاک متجاوزان، شدیدتر و دردناک‌تر خواهد شد.» او در بیانیه خود به حمله آرامکو اشاره کرد و به شهروندان عربستانی هشدار داد مراقب باشند و از تأسیسات حیاتی دوری کنند.

4ـ داعش چقدر ثروت دارد؟

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی «فارین پالیسی»، دارایی داعش در سال ۲۰۱۵ که تحت حمایت آمریکا و آل سعود به جنایت در عراق و سوریه مشغول بود، به ۶ میلیارد دلار می‌رسید؛ اما در حال حاضر میزان دارایی این گروهک تروریستی به ۲ میلیارد دلار رسیده است. قبل از این بیشتر درآمد این گروهک تروریستی از طریق فروش نفت و گاز تأمین می‌شد؛ چنانکه بر اساس آخرین گزارش‌ها در سال ۲۰۱۵ این گروهک تروریستی توانست ۵۰۰ میلیون دلار از طریق فروش نفت و گاز به دست آورد. منبع درآمدی بعدی این گروه اخاذی و گرفتن مالیات از مردم است. گفتنی است، تنها در سال ۲۰۱۵ این گروهک نزدیک به ۳۶۰ میلیون دلار از این محل درآمد داشت.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات