صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۱۷۳۳۲

قدرت «نه به مذاکره»

پایگاه بصیرت / فرهاد مهدوی
یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران ادراک‌سازی استقلال است. این دستاورد در پهنه سرزمینی ایران و در محیط بین‌المللی تحولات عظیمی را در حوزه‌های ساختاری و تئوریک به وجود آورده و همچنان به عنوان سلاح برنده نظام همپیمانان غرب و حتی اندیشه‌های آنان را به چالش کشیده است.
اثر ادراک‌سازی انقلاب اسلامی از استقلال سبب شده است که غرب برای دفاع از حیثیت خود مترصد خاموش کردن صدای انقلاب اسلامی در جهان باشد؛ اما تلاش‌های او در این باره نه تنها موفقیت‌هایی را به دنبال نداشته است، بلکه سبب قدرت و تقویت ابعاد پیام انقلاب اسلامی در جهان شده است.
در روز‌های گذشته، سازمان ملل عرصه رویکرد دیدگاه انقلاب اسلامی و جبهه لیبرال دموکراسی بوده و مهم‌ترین ارزش خبری این روز‌های رسانه‌ها در پیام هیئت ایرانی نهفته بود.
این پیام که از عزت ایرانی و نماد خود باوری نشئت می‌گرفت، در جمله «نه به مذاکره» خلاصه شده بود، ارزش خبری پیام‌رسانی در مورد این جمله ناشی از استقامت ایران در مقابل فشار حداکثری در تحریم‌ها، تهدید و ائتلاف‌سازی بود؛ اما هنگامی که دستپاچگی و التماس‌های گاه و بیگاه مقامات غربی برای مذاکره دیده می‌شود؛ «نه ایران» و حس استقامت به اندازه‌ای شیرین و جذاب و غرورانگیز می‌شود که هر فرد ایرانی در هر کجای جهان به پرچم و استقلال کشورش افتخار می‌کند البته برخی رسانه‌ها و شخصیت‌های آمریکایی و اروپایی با بیان جملات و آرزو‌هایی در مورد مذاکره سعی می‌کنند در طوفان خبری مذاکره نقشی ایفا کنند تا دیده شوند و محبوبیت‌شان افزایش یابد.
قدرتی که «نه» برای ایران ایجاد کرده سبب شده است که مرجع نهایی تأیید و تکذیب این خبر‌ها نیز ایران باشد. پیام مهم نه به مذاکره یعنی تولید ادراک‌ها و مفاهیم ارزشمند از استقلال، یعنی نتیجه بخش بودن مقاومت و از همه مهم‌تر ایستادگی و عزم ملی در صحنه‌های هجمه دشمن در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی.
رهبر معظم انقلاب چند روز پیش از جلسات سازمان ملل اعلام کرده بودند که هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی میان مسئولان جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها انجام نخواهد شد؛ نه در نیویورک و نه غیر آن. اگرچه نه به مذاکره بار‌ها از سوی ایشان بیان شده بود؛ اما بیان این مطلب در آستانه این نشست مهم سبب شد آمریکا از حالت تهاجمی به حالت تدافعی دچار شود؛ به گونه‌ای که وزیر خارجه‌اش از توجه رسانه‌ها به وزیر خارجه کشورمان عصبانی شده و در سخنان کودکانه‌ای بگوید: چرا همه به ظریف توجه می‌کنند؟
مقاومت و استقلال ملت ایران در برابر انواع توطئه‌ها و تهدید‌های نظامی سبب شده است که حتی ادراک ملت آمریکا از ایران نیز تغییر کند؛ به گونه‌ای که نتایج جدیدترین نظرسنجی‌های مؤسسات معتبر آمریکایی نشان می‌دهد بیش از ۸۷ درصد مردم آمریکا با حمله به ایران مخالف هستند. چنین رویکردی در جامعه آمریکا و حتی در میان کشور‌های قدرتمند همراه با آمریکا نشان می‌دهد استقامت و گفتمان «نه به مذاکره» نه تنها تولید ناامنی برای کشور نمی‌کند، بلکه می‌تواند نظام را از کمین خطرناک دشمن عبور دهد و عزت و استقلال را برای نظام اسلامی به ارمغان بیاورد.
مسئولان کشورمان توجه دارند که تمام تلاش‌های غرب برای گرفتن عکس یادگاری با آن‌ها با هدف اجرای سناریویی ترکیبی از جنگ روانی، معتبرسازی گزینه نظامی و از بین بردن ادراک‌سازی استقلال ایران انجام می‌شود که به فضل الهی و هوشمندی مسئولان جمهوری اسلامی به آن نخواهند رسید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات