صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۱۷۷۴۰

افشاگر مصری: دولت مصر مخفیانه آب نیل را به رژیم صهیونیستی می‌فروشد

محمد علی، افشاگر فساد در دولت مصر در تازه‌ترین اظهارات خود گفت که دولت عبدالفتاح السیسی در اوج بحران آب در مصر، به صورت مخفیانه آب رود نیل را به طرف‌های خارجی‌ می‌فروشد.

افشاگر مصری: دولت مصر مخفیانه آب نیل را به رژیم صهیونیستی می‌فروشد

«محمد علی»، پیمانکار و هنرپیشه مصری که اخیراً دست به افشاگری علیه دولت مصر زد و با این کار، مردم را برای چند روز به میدان‌ها کشاند، اقدام به افشاگری جدید علیه دولت «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر کرد.

او در گفت‌وگو ویژه با وب‌سایت «میدل‌ایست‌آی» گفت که دولت مصر تونل‌های مخفیانه زیر کانال سوئز ایجاد کرده و چه بسا از آن‌ها برای انتقال آب به یک «کشور خارجی» استفاده می‌کند.


محمد علی؛ افشاگر مصری

 

محمدعلی به نقل از مهندس‌هایی که در ساخت این تونل‌ها مشارکت داشته‌اند، گفت که این تونل‌ها برای مصر میلیاردها دلار هزینه داشته است.

افشاگر مصری با انتقاد از این مخفی‌کاری دولت سیسی گفت که در حالی قاهره مخفیانه آب نیل را به طرف خارجی می‌فروشد که مردم مصر به دلیل احداث سد «النهضه» در اتیوپی با خطر کمبود آب رو به رو هستند.

محمد علی که برای سال‌های مدیدی به عنوان پیمانکار در پروژه‌های ارتش و دولت مصر کار کرده و هم‌اکنون در اسپانیا به سر می‌برد، احتمال داد که کانال‌های سری انتقال آب که در زیر آبراهه سوئز ایجاد شده، سر از شبه جزیره سینا درآوردند.

او از عبدالفتاح السیسی خواسته در این باره به مردم پاسخ دهد و طرفی را که آب رودخانه نیل به آن فروخته می‌شود، معرفی کند.

وب‌سایت «میدل‌ایست‌‌آبزرور» انگلیس، سه سال پیش تصاویری از کانال‌های مخفیانه انتقال آب در اطراف کانال سوئر منتشر کرده و مدعی شده بود که مصر آب نیل را از طریق شبه‌جزیره سیناء به رژیم اسرائیل می‌فروشد.

براساس ادعای این رسانه انگلیسی، دولت مصر از رژیم صهیونیستی خواسته بود برای کاهش فشار اتیوپی به مصر در ماجرای سد النهضه، ورود کرده و میانجی‌گری کند. رژیم‌ تل‌آویو نیز شرط کرده بود اگر قاهره سهمی از آب نیل را در پایین‌دست به اسرائیل اختصاص دهد، حاضر به وساطت است.

دولت اتیوپی از چند سال پیش پروژه احداث سد النهضه بر روی سرشاخه‌ رود نیل را آغاز کرده و در حال آبگیری برای این سد است. آب نیل بعد از عبور از کشور سودان وارد خاک مصر شده و بعد از طی مسافتی طولانی به دریانه مدیترانه می‌ریزد و در توسعه این کشورها به ویژه مصر نقش بسیاری مهمی ایفا می‌کند.

مذاکرات دولت مصر با دولت اتیوپی بر سر سد النهضه و حقآبه مصر از آب نیل اخیراً به بن‌بست رسیده و مصر نگران است که احداث این سد، باعث وقوع خشکسالی شود.


موقعیت سد النهضه بر روی رود بزرگ نیل


سد النهضه

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات