تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۱۷۸۲۹

آیا راه کربلا همان راه امام حسین(ع) است؟

پایگاه بصیرت / احمدرضا هدایتی
اربعین سال 98 را در حالی پشت سر گذاشتیم، که امسال نیز همانند سال‌های گذشته شاهد نمایش تصویری شکوهمند، منسجم، وحدت‌بخش و پرشور از حضور میلیون‌ها زائرِ خداجو و عاشق دلداده از بیش از 55 کشور دنیا در بزرگترین کنگره معنوی جهان در کربلای معلی بودیم.
در مراسم امسال نیز مردم عراق در اوج سخاوتمندی و با تمام وجود پذیرای زائرین امام حسین (ع) بودند، مردم مؤمن ایران اسلامی رکورد حضور در این مراسم را شکستند و حضور ارادتمندان و علاقه‌مندان مسلمان و غیرمسلمان از سایر کشورها نیز توصیف‌ناپذیر و شگفت‌آور بود.
بی‌شک گسترش روزافزون حضور مردم خداجو از اقصی نقاط دنیا در این مراسم معنوی، نگرانی دشمنان اسلام را تشدید نموده و همین مسئله سبب شده تا شبکه‌های خبری وابسته به آنها در سکوتی نفرت‌انگیز فرو رفته و از پوشش بزرگترین تجمع انسانی و عرفانی جهان خودداری نمایند.
درست به همین دلیل است، که در این مورد خاص تلاش می‌کنند تا آنجا که امکان دارد، حتی‌ از خبرسازی و دروغ‌پراکنی‌های معمول هم اجتناب نمایند تا مبادا روح تشنه عاشقان صلح و عدالت و طالبان مبارزه با ظلم و جنایت، بیش از این متوجه مراسمی شود، که می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد تمدن نوین اسلامی و برچیده شدن پایه‌های ظلم و ستم در جهان باشد.
البته شبهه‌آفرینی‌ها در این خصوص همچنان ادامه دارد، به‌ عنوان مثال؛ این سوال در فضای مجازی منتشر شده که آیا راه کربلا همان راه امام حسین(ع) است؟
در پاسخ باید گفت که قطعاً این دو راه می‌توانند کاملاً با یکدیگر منطبق و در واقع نشانگر یک مسیر باشند، اما لزوماً این دو راه نورانی برای همه ما یکی نیست، ممکن است برخی از ما با این‌که در راه کربلا گام می‌گذاریم، اما با راه امام حسین(ع) فاصله داشته باشیم.
این فاصله متناسب با ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی افراد، ممکن است کم یا زیاد باشد، اما بدیهی است که به هر میزان رفتار و عمل ما خالصانه‌تر، صادقانه‌تر و عارفانه‌تر باشد و با سیره و رفتار و نیز عمل و گفتار امام حسین(ع) مطابقت بیشتری داشته باشد، انحراف حرکت ما در مسیر کربلا با مسیر امام حسین(ع) کمتر خواهد بود.
با این حال تردیدی وجود ندارد، کسی که در راه کربلا گام می‌گذارد، میهمان دعوت شده‌ای است که شایسته و مستعد ورود به راه امام حسین(ع) نیز هست و چه‌ بسا همه یا بخش عمده‌ای از راه آن امام همام را نیز طی نموده باشد. دست به همین دلیل است که با یاری خدا هر سال بر آثار و برکات راه کربلا افزوده شده است.
به امید آن‌که راه کربلا و راه امام حسین(ع) برای همه مسلمین جهان در نهایت به یک راه ختم شود و هر سال بر شور توأم با شعور این مراسم افزوده و شاهد حضوری به‌مراتب پررنگ‌تر و گسترده‌تر از مسلمانان و مردم آزاده جهان در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی(ع) باشیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات