فرهنگی >>  فرهنگی >> اخبار برگزیده
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۱۷۷۳۰

اربعین بین‌المللی شد

منطق امام حسین (ع) منطق دفاع از حق و ایستادگی در مقابل ظلم و طغیان و گمراهی و استکبار است و امروز دنیای مشحون از ظلم و فساد و دنائت و پستی محتاج این معرفت است. امروز دنیا شاهد حاکمیت ظلم است و پیام امام حسین (ع) در روز عاشورا پیام بین‌المللی زیر بار ظلم ظالمان نرفتن است.
پایگاه بصیرت / ابوالحسن سلطانی‌زاده
رهبر معظم انقلاب در دیدار با موکب‌داران عراقی فرمودند: «با این حرکتی که بین نجف و کربلا در راهپیمایی هر سال به وجود می‌آید، چشم‌های مردم دنیا به این حرکت دوخته شده و امام حسین (ع) و معرفت حسینی و اربعین به برکت این حرکت عظیم مردمی بین‌المللی شد.»
به نظر می‌رسد گسترش معرفت اربعین که با جان و دل مردم آزاده جهان گره خورده، در اهمیت و رمز و راز علت ماندگاری این پدیده مبارک ریشه دارد. پیام اربعین چیست که پس از حدود ۱۴۰۰ سال این‌چنین دل‌های مشتاق را با همه سختی‌ها و محدودیت‌ها به یک دریای مواج تبدیل کرده که از اقصی نقاط جهان برای خلق این حماسه خود را به جاده ۹۰ کیلومتری نجف‌ـ کربلا می‌رسانند؟
رهبر عاشورایی‌مان در تاریخ ۲۹/۶/۱۳۶۸ در تبیین این اهمیت به این نکته کلیدی اشاره می‌کنند که اربعین مهم است؛ چون انگشت اشاره اربعین به عاشوراست. در واقع، اربعین مهم است؛ اما نه به واسطه آنکه صرفاً ۴۰ روز از شهادت امام حسین (ع) گذشته است یا عطیه و جابر بر سر مزار آن امام مظلوم حاضر شدند یا اینکه، چون همان سال یا سال بعد، حضرت زینت کبری (س) و قافله اسرای کربلا بر تربت امام غریب و مظلوم حاضر شدند، علت اصلی اهمیت اربعین آن است که چه عدد ۴۰ و چه عطیه و جابر و چه قافله اسرا همگی یادآور حرکت حماسی نیم‌روز عاشوراست و عاشورا برای کل یوم و کل ارض درس‌های فراوان دارد.
یکی از درس‌های بسیار مهم عاشورا که اربعین می‌خواهد یاد آن را زنده نگه دارد، حرکت ظلم‌ستیزانه امام و یاران باوفایش برای همیشه تاریخ است. منطق امام حسین (ع) منطق دفاع از حق و ایستادگی در مقابل ظلم و طغیان و گمراهی و استکبار است و امروز دنیای مشحون از ظلم و فساد و دنائت و پستی محتاج این معرفت است. امروز دنیا شاهد حاکمیت ظلم است و پیام امام حسین (ع) در روز عاشورا پیام بین‌المللی زیر بار ظلم ظالمان نرفتن است. به تعبیر امام خامنه‌ای، این خون حسین‌بن‌علی (ع) است که دارد می‌جوشد بعد از ۱۴۰۰ سال و روز به روز تازه‌تر می‌شود و روز به روز زنده‌تر می‌شود و این همان پیام عاشوراست که از حلقوم اباعبدالله (ع) و حلقوم زینب کبری (س) در نهایت غربت و تنهایی صادر شده و امروز فضای عالم را فراگرفته است.
در روزگاری که دشمنان اسلام با همه ظرفیت، امکانات و توانمندی‌های‌شان در همه عرصه‌ها و با ترویج انواع اسلام‌های ناب آمریکایی، وهابی، سکولاری و... درصدد پوشاندن چهره اسلام ناب محمدی (ص) هستند، ناگهان خداوند متعال یکی از آیات عظمای خود را نشان می‌دهد و نصرت خود را برای پیروان حقیقی دین و آزادگی به نمایش می‌گذارد و دنیا را مات و مبهوت آن می‌کند و باز به فرموده رهبر بزرگوار ما اربعین می‌تواند با این راه‌پیمایی مقدمه ایجاد تمدن نوین اسلامی به منزله هدف نهایی را فراهم کند.
امروز پیام اربعین که به تأسی از عاشورا آشکار شده، فضای عالم را گرفته است و سال به سال این پیام جهانی‌تر می‌شود؛ چرا که حسین (ع) به تمامی بشریت و انسانیت متعلق است.
راهبرد مقاومت فعال که امروز از سوی نظام اسلامی و جبهه مقاومت در منطقه غرب آسیا به یک حرکت نورانی و نجات‌بخش مظلومان تبدیل شده، در اربعین و عاشورا ریشه دارد. به برکت همین راهبرد است که با استعانت از روح سلطه‌ستیزی عاشورا، دست متجاوزگر در خلیج‌فارس با انهدام پهپاد پس از تعرض به خاک سرزمین اسلامی قطع می‌شود و دندان کشتی متجاوز انگلیسی شکسته می‌شود و آرامکوی آمریکایی به جهنمی سوزان تبدیل می‌شود و عملیات «نصرمن‌الله» با تلاش انصارالله به گورستان متجاوزگران تبدیل می‌شود. اکنون در ادامه این سلسله پیروزی‌ها، راه‌پیمایی گسترده و راهبردی اربعین شکل می‌گیرد و تلاش دشمن برای ایجاد ناآرامی در عراق و تحت‌الشعاع قرار دادن این حرکت عظیم با اقبال هرچه بیشتر پیروان حسینی برای پیوستن به قافله راهپیمایان مواجه می‌شود؛ چرا که دشمن، امام حسین (ع) را نمی‌شناسد؛ ولی ملت‌های آزاده، حسین (ع) را می‌شناسند، آنجا که پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ در راه‌پیمایی‌های سراسری تاسوعا و عاشورا و با شعار خون بر شمشیر پیروز است، محقق می‌شود و در دفاع مقدس، رزمندگان با نام و یاد و مرام حسینی و به عشق کربلا و آزادی کربلا از چنگال رژیم بعثی حماسه می‌آفرینند و آنجا که در فتنه ۸۸ فتنه‌گران با بساط امام حسین (ع) در روز عاشورا درمی‌افتند و حماسه ۹ دی به دست امت عاشورایی خلق می‌شود و حالا که دشمن با ناآرامی‌ها اربعین را نشانه گرفته، ولی روز به روز بر درخشش و نورانیت این حرکت افزوده می‌شود و در کلام گهربار رهبرمان، راه‌پیمایی اربعین در تاریخ نظیر ندارد و حقیقتاً یک حادثه بی‌نظیر است و ما در دنیا نظیر چنین حرکتی را سراغ نداریم که هر سال گرم‌تر از سال قبل انجام می‌شود و اربعین در گسترش معرفت حسینی نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند و ادامه پیام‌رسانی حضرت زینب (س) است که در طول تاریخ و در گستره زمان این‌چنین به اراده الهی قدرت‌نمایی می‌کند. بیدار باشیم که این آیت عظمای الهی، به سمت جهانی شدن حرکت می‌کند و پیروان آن امام همیشه حاضر و زنده نقش ویژه‌ای در توسعه معرفت و گسترش این پدیده بی‌نظیر الهی دارند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات