صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۱۸۰۲۲

حرف روز/ آغاز فصل نو در عرصه سیاسی

ماه محرم و صفر، ماه حزن و عزاداري شيعيان جهان به پايان رسيده و ماهي نو که با تولد رحمت‌للعالمين(ص) و رئيس مکتب شيعه حضرت امام جعفرصادق(ع) همراه است[...]

یادداشت: ماه محرم و صفر، ماه حزن و عزاداري شيعيان جهان به پايان رسيده و ماهي نو که با تولد رحمت‌للعالمين(ص) و رئيس مکتب شيعه حضرت امام جعفرصادق(ع) همراه است، از راه رسيده است. اين تحول در فضاي مذهبی کشور، سرآغاز فصلي نو در فضاي سياسي کشور نيز خواهد بود. تا انتخابات فرصت کمي نزدیک به چهار ماه باقي مانده و با وجود آنکه فعاليت‌هاي انتخاباتي از مدت‌ها قبل آغاز شده است، اما پايان ماه محرم و صفر سرآغاز دور جديدي از فعاليت‌هاي انتخاباتي خواهد بود. در اين ميان، مهم‌ترين موضوع انتخابات در سطح درون اردوگاه جريان‌هاي سياسي، همچنان مسئله طرح‌ريزي راهبرد براي چگونگي ورود به انتخابات و مسئله همگرايي است. دو جريان سياسي شاخص کشور هر چند برنامه‌هايي براي همگرايي درون اردوگاهي داشته‌اند، اما هنوز نتوانسته‌اند بر اين مسئله غلبه کرده و اختلافات موجود را کنار بگذارند.
هر چند اخبار مثبتي از وحدت اصولگرايان شنيده مي‌شود و گفته مي‌شود ديدار برخي اعضاي جبهه پايداري با برخي اعضاي جامعه روحانيت، نويد همگرايي و حل برخي مشکلات را مي‌دهد، اما هنوز تا تحقق عملي اين ماجرا فاصله وجود دارد.
به نظر مي‌رسد، اصلاح‌طلبان يک گام عقب‌تر بوده و هنوز نتوانسته‌اند به راهبرد واحدي براي حضور در انتخابات برسند. برخي از آنان از مشارکت مشروط سخن مي‌گويند که در صورت تحقق آن شروط وارد انتخابات شوند و برخي ديگر از ضرورت مشارکت بدون شرط سخن گفته و در گامي جلوتر، از چگونگي حضور در انتخابات سخن مي‌گويند. در سطح کلان رقابت‌هاي سياسي کشور نيز احتمال ظهور جريان سياسي سومي که مي‌تواند چينش رقابت‌هاي انتخاباتي مجلس يازدهم را متفاوت از گذشته کند! مسئله قابل ملاحظه‌اي است که بدون توجه به آن نمي‌توان روند انتخابات پيش‌رو را تحلیل کرد. جريان نزديک به دولت گام‌هايي را براي حضور مستقل در انتخابات برداشته و در حال يارکشي از دو اردوگاه اصولگرايان و اصلاح‌طلبان است که اگر موفق به اين امر شود، رقابت سه قطبي شده انتخابات مي‌تواند در نوع خود جالب و جذاب باشد!
حال که ماه وحدت مسلمانان فرار رسيده، جريان‌هاي سياسي کشور مي‌توانند براي با شکوه‌تر برگزار کردن انتخابات در مسير ائتلاف و همگرايي حرکت کرده و به جاي رقابت‌هاي بي‌فايده، براي به قدرت رسيدن شايستگان تلاش کنند؛ صاحبان صلاحيتي که خواهند توانست بر کارآمدسازي مهم‌ترين نهاد قانونگذاري و نماد مردم‌سالاري ديني تأثيرگذار باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات