صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۱۸۳۶۵

واکنش آمریکا به وقوع اعتراضات مردمی در عراق

آمریکا اعتراضات را بر منطق بهار عربی تحلیل نمود با این ویژگی که شیعیان عراق، علیه اکثریت حاکمان شیعه شورش کرده‌اند.
واکنش آمریکا به وقوع اعتراضات مردمی در عراق
ابوذر گوهری تحلیلگر مسائل بین الملل در کانال تلگرامی خود نوشت: واکنش آمریکا به وقوع اعتراضات مردمی در عراق دو مرحله داشته است:
 در فاز اول، آمریکا اعتراضات را بر منطق بهار عربی تحلیل نمود با این ویژگی که شیعیان عراق، علیه اکثریت حاکمان شیعه شورش کرده‌اند. در این فاز پس از وقوع اعتراضات به‌سرعت مقامات آمریکایی تلاش کردند جنبه ضدایرانی این تحولات را برجسته‌سازی نمایند و از طریق عوامل میدانی و وابستگان محیطی خود برشدت و دامنه اعتراضات ضدایرانی بیفزایند. در این مرحله سیاست اعلامی آمریکا حمایت از دولت عراق به همراه دعوت به خویشتن‌داری در واکنش به معترضان و نیز هشدار علیه دخالت ایران بود. آمریکا فساد در عراق را به دلیل ارتباط با ایران دانسته و قصد تحریک گسترده مردمی داشت.
اما در فاز دوم و پس از مدیریت انجام‌شده به کمک ایران و توافق میان گروه‌ها و احزاب عراقی در جهت انجام اصلاحات، آمریکا به این نتیجه رسید که فضا در حال کنترل و عامل فشار بر ایران در حال کاهش است لذا بلافاصله تغییر موضع داده و در این فاز از انجام انتخابات زودهنگام باهدف ایجاد تنش سیاسی و مدیریت فرایند به سمت تحولات ضدایرانی بیشتر گام برداشته است.
هدف آمریکا در این مقطع آنست که در عراق اصلاحاتی باهدف گذار از جامعه مذهبی به جامعه‌ای سکولار استفاده نماید تا درنهایت به تعبیر خود نفوذ ایران را در این کشور کاهش و فرقه‌گرایی را از طریق تقویت جامعه مدنی از میان بردارد. آمریکا اعتراضات اخیر را آغازی بر این فرایند و بهترین فرصت برای تحقق اهدافش می‌داند بر این اساس واشنگتن صرف دمکراسی عددی در عراق را کافی نمی‌داند بلکه به دنبال اصلاحات همه جانبه حتی از طریق تغییر قانون اساسی باهدف جداسازی این کشور از محور مقاومت به منظور مهار ایران است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات