صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۱۸۴۳۹
FATF و تلاش برای وابسته‌سازی اقتصاد ایران

تکمیل حصار

پایگاه بصیرت / رضا زمانی

گروه ویژه اقدام مالی (Financial Action Task Force) که «FATF» نامیده می‌شود، کنوانسیونی است که به‌ منزله یک نهاد بین‌الدولی و نه بین‌المللی مطرح است و جایگاه مشورتی دارد.

این کنوانسیون برای به عضویت درآوردن ایران برنامه‌ای با عنوان «Action Plan» که ۴۲ مورد را شامل می‌شود، ترتیب داده است؛ اما نکته قابل توجه این است که حتی در صورت انجام تمام و کمال این موارد از سوی کشورمان، قدم بعدی این است که آنها بررسی می‌کنند که آیا می‌توانند ایران را از فهرست سیاه خارج کنند یا خیر!

جمهوری اسلامی ایران تاکنون ۳۸ مورد از این ۴۲ مورد را به طور کامل انجام داده است و فقط چهار مورد است که انجام آنان به فرجام نرسیده است که عبارتند از:

۱ـ گزارش‌های مستقل FIU  از اطلاعات اقتصادی ما به خارج از کشور؛

۲ـ تأمین مالی تروریسم (CFT)؛

۳ـ جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو)؛

۴ـ تبادل اطلاعات مالی میان واحدهای مربوطه خارجی (اگمونت).

مضرات اقتصادی پیوستن به این کنوانسیون در وضعیت فعلی که کشورمان تحت شدیدترین تحریم‌های بی‌رحمانه دشمنان قرار گرفته است، نوعی گل به خودی و بحرانی‌تر کردن اوضاع اقتصادی کشور است.

یکی از راه‌های مؤثر در کاهش اثرات تحریم‌ها، دور زدن آنهاست. به گونه‌ای که باید کالاها و خدمات مورد نیاز کشور را از مسیرهایی که برای دشمنان نامعلوم و مبهم است، تهیه و وارد کنیم و از سوی دیگر کالاها و خدمات مورد نیاز کشورهای دیگر را صادر کنیم.

ممکن است استفاده از این روش هزینه‌های بیشتری برای واردات و صادرات کالاهای‌مان داشته باشد؛ اما در وضعیت فعلی که کشور در یک نبرد تمام‌عیار اقتصادی قرار گرفته، روشی منطقی و کارآمد است.

پس از توافقات برجام و عملیاتی نشدن مفاد آن از سوی کشورهای متخاصم غربی و همچنین مرتفع نشدن تحریم‌های ظالمانه، دشمنان ایران اسلامی درصدد برآمدند تا از راه‌های دیگری وضع زندگی و معیشت را برای مردم ایران دشوار کنند؛ از این رو به دنبال این بودند که حصاری را دور تا دور کشورمان بکشند و از ورود و خروج کالا و سرمایه به کشورمان جلوگیری کنند.

آنها بهترین روش را در این کنوانسیون بین‌الدولی، یعنی FATF دیدند و لذا درصدد هستند با فشارهای رسانه‌ای و اقتصادی خود، جمهوری اسلامی ایران را مجبور کنند تا به عضویت این کنوانسیون درآید تا همان منفذهایی را که در مسیر دور زدن تحریم‌ها برای ما وجود دارد، ببندند و تاریخ اقتصادی کشورمان را به مرحله تازه‌ای از تنگنا و سختی بکشانند؛ چرا که اگر بتوانند به این خواسته خود دست پیدا کنند، به همه اطلاعات اقتصادی موجود در بانک‌ها، بیمه‌ها، صنایع، تجارت و بازرگانی دست می‌یابند و می‌توانند ضربات و تحریم‌های اقتصادی هوشمندانه و نقطه‌زن را بر ظرفیت‌های اقتصادی کشورمان وارد آورند.

همه این دشمنی‌ها و تخاصمات دشمنان کوردل و ظالم برای این است که در نهایت ایران اسلامی مقتدر را به پای میز مذاکره بکشانند و با به دست آوردن ارکان اقتدار ما در حوزه‌های نظامی، منطقه‌ای، هسته‌ای و سیاسی، ایران انقلابی را به یک کشور سرسپرده و وابسته تبدیل کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات