سیاسی >>  امنیتی - دفاعی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۱۸۵۷۷

تمایزات یک آشوب

حوادث اخير، اگر چه از جهاتي با فتنه ۸۸ و ۹۶ شباهت داشت،  اما ازجهات زيادي متفاوت بود.
حوادث اخير، اگر چه از جهاتي با فتنه ۸۸ و ۹۶ شباهت داشت،  اما ازجهات زيادي متفاوت بود. در فتنه ۸۸ بسياري از مردم که حاميان کانديداهاي شکست خورده بودند، براثر تبليغات نادرست دچار ترديد شده و در صحت انتخابات شک  و دچار ابهام شدند. لذا گروههاي دهها  هزار نفري در روزهاي اول به ميدان اعتراض آمدند و تا فاصله گرفتن معترضان ازآشوبگران، چند ماهه زمان صرف شد تا مردم صف خود را با معدود عناصر آشوبگر نه معترض، جدا کنند. همچنين، بسياري از نخبگان و افراد صاحب نفوذ و خوش سابقه در انقلاب دچار ترديد شده بودند و در تشخيص شرايط دچار ترديد جدي شده بودند!
در حالي که در حوادث اخير، اکثر قريب به اتفاق  مردم و کارشناسان، اصل طرح را قبول داشته و به روش اجراي آن اعتراض داشتند. ضمن اينکه در کمتر از ۴۸ ساعت، به سرعت مردم و معترضين مسالمت جو صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند. سخنراني حکيمانه رهبر انقلاب نيز مانند آب سردي بود که بهنگام و با قدرت بر اين شعله‏ها ريخته شد و کشور به سرعت به سمت آرامش بازگشت . در حالي که در فتنه ۸۸، پس از سخنراني رهبر معظم انقلاب، به خاطر تداوم ترديدهاي خواص و نخبگان و نيز اعتراض بسياري ازآنان، ناآرامي‏ ها اگر چه کاهش يافت اما تا دي ماه به طول انجاميد.
همچنين اين حادثه با حوادث دي ماه ۹۶ هم از جهت روش و نحوه اغتشاشگري متفاوت بود و تمايزات زيادي داشت. از اين جهت مي توان گفت، با توجه به تعابيري که مقام معظم رهبري به کار بردند، تعبير "حوادث و آشوب‏هاي امنيتي "رساتر از تعبير" فتنه "است.
حوادث اين روزها داراي چند ويژگي مهم بود که بايد در آن تامل کرد و از آن عبرت گرفت:
      1- تدارک حمله شديد به بنادر مهم کشور، به منظور توقف واردات کالاهاي اساسي و القاي کمبود کالاهاي راهبردي در بين مردم از ويژگي بارز اين دوره از آشوب ها بود.
      2- همزمان حمله به فروشگاههاي زنجيره اي و پاساژها و مغازه‏ها و غارت آن‏ها، براي القاي احساس کمبود کالا با اين هدف که  مردم براي تامين مواد غذايي، دچار دغدغه شده و عده اي نيز تحت تاثير شايعات چنين اقدامي، به فروشگاهها هجوم بياورند، از برنامه هاي سازماندهي شده در اغتشاشات آبان 98 بود.
      3- هجوم به تاسيسات راهبردي ارتباطي و مخابراتي در برخي استانها مانند فارس و اصفهان که مراکز اصلي پوشش دهنده ارتباطات چند استان و ميليونها نفر از مردم اين استانها بودند. .            
      5- حمله به مراکز حساسي چون زندانها  و تلاش براي تخريب آنها و آزاد سازي زندانيان اوباش با هدف آشوب گري بيشتر با استفاده از ظرفيت زندانيان فراري از جمله اقدامات اين دوره از آشوب ها بود که حمله با لودر و تلاش براي تخريب ديوار زندان عادل آباد شيراز از موارد آشکار آن است.
     6- حمله به مراکز مهم، زير ساختي، راهبردي،  تصميم سازي  و محل رجوع مردمي در شهرها مانند: فرمانداري، دفاترامام جمعه، شهرداري، آتش نشاني، اورژانس، بخشداري، پاسگاه پليس، پايگاه بسيج، دفاتر مراجع، حوزه‏هاي علميه.
      7- حمله سازمان‏يافته به پمپ‏هاي بنزين  و بانک ها با هدف ايجاد اختلال در حمل و نقل شهري و مبادلات تجاري مردم  براي تحريک مردم  و افزايش اعتراضات مردمي.
      8- ارعاب و ايجاد ترس و وحشت در بين مردم با حمله به منازل شخصي  و مجتمع‏هاي مسکوني، کارگاه ها و مغازه‏هاي کوچک .
      9- اجبار مردم عادي با تهديد و خشونت زياد  به همراهي در تظاهرات يا راه بندان‏هاي مصنوعي همچون آن راننده کاميوني که مجبورش کرده بودند نخاله هاي ساختماني را در بزرگراه امام علي(ع) تخليه کند.
      10-  راه اندازي جوخه‏هاي آدمکشي و ترور مردم عادي ازطريق هدف قرار دادن مردم بيگناه و نيز شناسايي و ترور نيروهاي سپاه و بسيج و نيروي انتظامي ونيروهاي امدادي همچون  آتش نشان و اورژانس که  بعضا به روش داعشي ها انجام شده است. از تهديد به سربريدن تا شهادت مظلومانه پاسدار شهيد مرتضي ابراهيمي که بدون سلاح، در محاصره اين اشرار قرار گرفت و پس از اصابت تير، پيکر مطهرش "کاردآجين" و چاک چاک شد.
      11- هدايت زنده رسانه اي با استفاده از  فضاي مجازي و شبکه‏هاي اجتماعي از قبيل : تلگرام، واتس آپ، اينستاگرام، توئيتر و نقشه راهنماي گوگل و نرم افزار " ويز"  قبل از بسته شدن اينترنت و شبکه هاي اجتماعي.
      12- سرعت غير قابل تصور جبهه استکبار( آمريکا، اسرائيل، اروپا و ارتجاع منطقه) در حمايت آشکار از اغتشاشگران و تشويق و ترغيب آنها به اعمال خشونت عليه نظام اسلامي. اين در حالي بود که در اغتشاش ها و همچنين فتنه هاي گذشته اين حمايت با چنين سرعتي و صراحتي انجام نشده بود.
      13-  تلاش براي سوق دادن اعتراضات به سمت جنوب شهر و مناطق محروم، مناطق حاشيه نشين و مستضعف نشين براي القاء مقابله محرومان با حاکميت.
      14- بکارگيري بي‏سابقه اشرار و اوباش و اراذل اجاره اي و برخي از اتباع خارجي و افراد دو تابعيتي با هدايت  منافقين، بهايي‏ها، سلطنت طلبان، تکفيري‏ها و وابستگان به گروهکهاي تجزيه طلب.
      15- اهانت آشکار و بي‏سابقه به مقدسات ديني  همچون اهانت به  قرآن کريم، نهج البلاغه، کتب ادعيه، مساجد، حسينيه‏ها، حوزه‏هاي علميه با اقدام به  آتش کشيدن آنها.
      16- سازمان يافتگي، آموزش ديدگي در جنگ شهري، مهارت در تخريب هدفمند، تقسيم کار دقيق، سرعت عمل زياد، شدت خشونت بي‏سابقه، لايه بندي‏هاي تشکيلاتي قوي، از نکاتي است که بايد در آشوب هاي آبان 98 مورد توجه و دقت قرارگيرد.
      17- برآورد اوليه از ميزان تخريب‏هاي انجام گرفته در فاصله دو روز  رقمي بين بيش ازپنج تا 12  هزار ميليارد تومان به اماکن عمومي، بيت المال و مردم تخمين زده شده است و متاسفانه تعداد کشته‏ها وشهدا و مجروحين در مقايسه با حوادث گذشته خيلي بيشتراست که در جاي خود بايد در مورد آن بحث و بررسي شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات