هرمز ذاکری امروز در نشست خبری درباره سوانح رانندگی اظهار داشت: کمیسیون ایمنی راهها در حوزه سوانح رانندگی به ۶ پایه واصل مهم توجه دارد که این پایهها شامل مدیریت ایمنی، رفتارهای انسانی، مهندسی ایمنی راه، خودروی ایمن و امداد و فوریتها است.
وی افزود: سازمان بهداشت جهانی در سالهای اخیر تاکید دارد که به سمت سیستم ایمن در رانندگی حرکت کنیم.
* روند صعودی سوانح رانندگی بازگشته است
معاون ایمنی و استانداردهای حمل و نقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه با اشاره به آمار نگران کننده تلفات سوانح رانندگی کشور گفت: از سال ۸۰ روند صعودی سوانح رانندگی آغاز شد و به ۲۸ هزار کشته در سال رسیدیم. اما با برنامهریزی از سال ۸۴ این رقم به حدود ۱۴ هزا رو ۵۰۰ کشته رسید، اما روند نزولی متوقف شد و چند سالی است که روند صعودی سوانح رانندگی و تلفات حاصل از آن آغاز شده است.
ذاکری با بیان اینکه ۹۰ درصد عامل شکلگیری سانحه در حیطه اختیارات راننده است، گفت: اقداماتی در چند سال گذشته بابت کاهش سوانح رانندگی در دستور کار کمیسیون ایمنی راهها قرار گرفته است.
وی افزود: کمیسیون ایمنی راهها ارتباط مناسبی با سازمان بهداشت جهانی دارد و چندین کار بینالمللی در این حوزه انجام داده است.
معاون ایمنی و استانداردهای حمل و نقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه ادامه داد: پرداختن به ایمنی وکاهش سوانح رانندگی مورد توجه خاص کمیسیون ایمنی راههاست.
* ایران کشور پیشرو در کاهش سوانح رانندگی شناخته شد
ذاکری ادامه داد: طی همکاری با سازمان بهداشت جهانی ایران به عنوان کشور پیشرو در منطقه خاورمیانه و شاخ آفریقا برای کاهش سوانح رانندگی و ایمنی مطرح شده است. زیرا تعداد تلفات سوانح رانندگی خود را تا ۱۲ هزار نفر نسبت به دهه ۸۰ کاهش دادهایم.
وی بیان کرد: یکی از این پروژهها که بابت کاهش سوانح رانندگی دنبال میشود انتخاب سه استان به عنوان پایلوت است تا مدیریت سرعت در آنها انجام شود که شامل استانهای اصفهان، مرکزی و خراسان رضوی است و از سال ۲۰۲۰ میلادی طی همکاری سازمان بهداشت جهانی این پروژه عملیاتی میشود.
معاون ایمنی و استانداردهای حمل و نقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه ادامه داد: حدود ۶۷ درصد کشته شدگان سوانح رانندگی مربوط به جادههای برون شهری و راههای روستایی هستند.
* برنامه ۵ ساله کاهش سوانح
ذاکری در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه دولت چه برنامهای برای کاهش سوانح رانندگی نظیر برنامه سال ۸۴ دارد، گفت: برنامه الان این است که نقشه راه تهیه شده و در دولت مطرح شده است؛ برنامه ارتقاء ایمنی راهها در کمیسیون ایمنی راهها مصوب شده است. ما ۲۵۶ عنوان ربرنامه مشخص کردهایم و تا یک ماه آینده نقشه راه در کمیسیون ایمنی راهها ارائه میشوند.
وی گفت:برنامه پنجساله کاهش سوانح اقدامات و وظایف دستگاهها و اعتبارات آنها مشخص شده است. ما برنامه ارتقاء ایمنی راهها و سند ایمنی داریم و تا دو ماه آینده چارچوب سند ایمنی راه و نقشه راه مشخص میشود.
معاون ایمنی و استانداردهای حمل و نقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه افزود: طبق ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی درآمد سوانح رانندگی باید به کاهش جرائم بینجامد.
* درآمد جرایم رانندگی چقدر است؟
ذاکری ادامه داد: سال گذشته درآمد جرایم رانندگی ۱۳۰۰ میلیارد بود که هزار میلیارد آن باید به بخش حمل و نقل اختصاص یابد.
وی توضیح داد:از صد در صد درآمد جرائم رانندگی ۲۰ درصد به صندوق خسارات بیمه مرکزی اختصاص مییابد. ۲۰ درصد سهم نیروی انتظامی است که امسال حذف شده و ۶۰ درصد هم سهم سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و سازمان دهیاریها و شهرداریها است. در این راستا از محل سال ۹۷ باید ۶۰۰ میلیارد تومان به سازمان راهداری اختصاص یابد که به طور کامل اختصاص نیافته است.