صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۱۸۹۹۲
هواداران خشمگین استقلال تهران باید بر سر چه کسی فریاد بزنند؟

تحریم علیه فوتبال

پایگاه بصیرت / سیدفخرالدین موسوی

گل دقیقه ۶۱ «شیخ دیاباته» به تیم «یحیی گل‌محمدی» در ورزشگاه آزادی، آبی پوشان پایتخت را پس از ۱۰۲ هفته فوتبالی به صدر جدول جام خلیج‌فارس رساند! و طرفداران استقلال را به خوشحال‌ترین هواداران فوتبال در ایران تبدیل کرد! آبی‌پوشان پایتخت که همین چند هفته پیش، پس از چهار سال و آن شکست وحشتناک ۴ بر ۲ در دربی هشتاد و دوم، در جدول از پرسپولیس عبور کرده بودند، حالا بازگشت به دوران اوج را مدیون یک نفر می‌دانستند؛ «آندره‌آ استراماچونی»؛ سرمربی جوان ایتالیایی که تابستان امسال به ایران آمد و با قرادادی دو ساله مرد اول نیمکت استقلال تهران شد!

به یک ‌باره، ۱۵ آذر ماه، ۲۴ ساعت مانده به سوت آغاز بازی استقلال و پیکان در هفته چهاردهم لیگ برتر، که کسب سه امتیاز آن برای تمدید صدرنشینی موقت آبی‌پوشان حیاتی بود، خبرگزاری‌ها، تیتری را روی خروجی خود قرار دادند که استقلالی‌ها را شوکه کرد: «سرمربی ایتالیایی قرارداد خود با استقلال تهران را فسخ کرد!» رسانه‌ها اعلام کردند، استراماچونی به دلیل پرداخت نشدن مطالباتش، بامداد یکشنبه ایران را به مقصد ترکیه ترک کرده و دیگر باز نخواهد گشت!

خبری که رؤیای میلیون‌ها هوادران استقلال را برای بالا بردن جام قهرمانی لیگ به کابوس تکرار چهار سال گذشته تبدیل کرد! هواداران خشمگین از این اتفاق و ناامید از مدیران باشگاه محبوب خود، در برابر فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش تجمع کردند! آبی‌پوشان معترض رفتن مدیران باشگاه و بازگشت سرمربی ایتالیایی را فریاد زدند! اما ماجرا در ادامه همین‌قدر فوتبالی باقی نماند!

هدایت، خشم و ترس مردم و آدرس غلط دادن درباره دلیل اتفاقات یکی از شیوه‌های رسانه‌ای و تبلیغی در دنیای سیاست است! حربه‌ای که در ماجرای فسخ قرارداد ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار یورویی استراماچونی با استقلال شاهد استفاده از آن بودیم! روزنامه «سازندگی» فردای خروج سرمربی آبی‌پوشان پایتخت از ایران تصویر استراماچونی را با تیتر «FATF علیه استقلال» در صفحه اول خود قرار می‌دهد‌! «علیرضا رحیمی» نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران نیز در توئیتر خود نوشت: «‌سه نوبت از سه مبدأ تلاش شد طلب آقای استراماچونی به حسابش در ایتالیا واریز شود که هر سه اقدام ناموفق بود و بانک ایتالیایی حساس شده و طبق ضوابط FATF حساب بانکی او را به ظن پولشویی مسدود کرده است.» بازکردن پای لوایح چهارگانه که دولت و حامیان او مدت‌هاست به دنبال تصویب آن هستند در رسانه‌های اصلاح‌طلب و فضای مجازی به شکل وسیع منتشر شد! اما واقعیت ماجرا چیست؟ آیا اگر FATF تصویب شده بود قرارداد سرمربی ایتالیایی فسخ نمی‌شد؟ سهم لوایح چهارگانه در پرداخت نشدن مطالبات او چه اندازه بود؟

در پاسخ باید گفت، آنچه رخ داد هیچ ربطی به  FATF ندارد! بلکه ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران است. تحریم‌های کاخ سفید علیه تهران مسیرهای رسمی انتقال پول بین‌المللی را مسدود کرده است. در این شرایط باشگاه استقلال دو راه بیشتر نداشته است، یا اینکه هیچ کاری نکند یا اینکه تحریم را دور بزند و پول سرمربی خود را از کانال‌های غیررسمی پرداخت کند! باشگاه با انتخاب راه دوم دستمزد استراماچونی را به واسطه یک صرافی‌ پرداخت کرده و مطالبات سرمربی ایتالیایی خود را طی چند مرحله به حساب آندره‌آ استراماچونی در یک بانک‌ ایتالیایی منتقل کرده است. ورود پول از مبادی غیررسمی و گمنام کافی بود تا مرکز مبارزه با پولشویی ایتالیا حساب بانکی مربی‌ای را که پس از اخراج از «اسپارتا پراگ چک» به دلیل نتایج ضعیف بیش از یک سال بود هیچ پیشنهادی نداشت و خانه‌نشین بود! با ظن پولشویی مسدود ‌کند تا استراماچونی نگران از سرنوشت باقی مانده مطالبات و مشکلات ناشی از بسته شدن حساب بانکی‌اش ساز جدایی از استقلال را کوک کند!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات