اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۱۹۰۱۸

میدون، میدان هنرنمایی فعالان اقتصادی

آرش فهیم سال‌ها بود که مسابقات تلویزیونی صرفا به سنجش اطلاعات عمومی یا زور و بازوی افراد محدود می‌شد. افرادی به این مسابقات می‌آمدند و با جواب دادن به چند سؤال یا جابه‌جا کردن چند جسم سنگین، جایزه‌ای می‌گرفتند و می‌رفتند. اما مدتی است که مسابقاتی در تلویزیون راه افتاده که فراتر از سرگرمی، عرصه‌ای برای هنرنمایی و احترام به افرادی هستند که با تلاش و جهاد، خود را شکوفا کرده و به بهبود فضای اجتماعی نیز کمک کرده‌اند. مسابقه «میدون» یکی از این برنامه هاست که ضمن وفاداری به جنبه‌های زیباشناختی لازم برای یک برنامه تماشایی، هیجان و جذابیت را در خلاقیت حرفه‌ای افراد و رقابت در‌اشتغال‌زایی می‌جوید.
وقتی برای اولین بار و قبل از دیدن برنامه، در معرفی‌اش خواندم «میدون، یک رقابت تلویزیونی استعدادیابی شغلی است که با هدف مشاوره و حمایت از کسب و کار‌های برتر نوپا، طراحی شده» به نظر رسید که با برنامه‌ای خشک و محدود به مباحث اقتصادی روبرو هستیم. اما برخلاف این معرفی بد، «میدون» جانب مخاطب را هم دارد و برنامه‌ای روان و مهیج است و محتوایی مماس با دغدغه‌های امروز مردم در حوزه مسائل معیشتی هم دارد. در این برنامه بعضا افرادی حضور می‌یابند که ورشکسته شده یا شکست شغلی خورده بودند و ماه‌ها بیکار بودند، اما با توجه به استعداد و علاقه شخصی خود، دل به دریا زدند و در عرصه‌ای خاص، کاری جدید را راه انداختند و امروز نه تنها خودشان مشغول کاری هستند که با آن ارتباطی عاشقانه دارند، بلکه باعث و بانی تأمین معاش چند خانواده دیگر هم شده‌اند.
«میدون» همچنین به آسیب‌شناسی عرصه کار و بازاریابی هم می‌پردازد. با دیدن این برنامه ممکن است تازه پی ببریم که در برخی از حوزه‌ها چقدر خلأ وجود دارد. به طور مثال در یکی از قسمت‌های اخیر «میدون» وقتی دو جوان به معرفی ابداع خود در زمینه پزشکی پرداختند، بین کارشناسان حاضر در برنامه اختلاف افتاد که برای گرفتن مجوز، باید به کدام نهاد مراجعه کرد. تا پایان برنامه نیز این دو جوان متوجه نشدند که برای کسب جواز باید به کجا مراجعه کنند! در این اوضاع سخت اقتصادی و معیشتی، تولید برنامه‌ای، چون «میدون» و جلا دادن به مسئله کارآفرینی و‌اشتغال‌زایی در این برنامه، دست‌مریزاد دارد. به ویژه اینکه برای پخش این مسابقه، بهترین زمان، یعنی پنجشنبه و جمعه شب‌ها در نظر گرفته شده است.
نکته مهم دیگر درباره «میدون» حضور مردم عادی است و از تلاش‌های خلاقانه آن‌ها تحسین می‌شود. یعنی برنامه‌ای است که قهرمانانش فراتر از سلبریتی‌ها و به معنای واقعی کلمه زحمتکش و خلاق هستند. برخلاف بسیاری از سلبریتی‌ها که زاده و پرورش یافته بی‌عدالتی و نابرابری‌اند، قهرمانان این برنامه برخاسته از فضا‌های سالم تولیدی و مولد پول حلال هستند.
سازندگان این برنامه، هوشمندانه سعی کرده‌اند تا موضوع اقتصادی را در قالبی هنری بریزند. یعنی این رقابت، فقط چالشی مالی و اقتصادی نیست، بلکه شرکت کنندگان در ابتدا برای معرفی کارشان باید نمایش اجرا کنند و ماجرای خود را با روایتی هنرمندانه تعریف نمایند.
هر چند که گاهی برخورد‌های داوران برنامه با شرکت کنندگان، تحقیرآمیز و تند به نظر می‌رسد. بعضی اوقات نیز گویی تولیداتی که در برنامه معرفی می‌شوند، احراز صلاحیت نشده‌اند و به‌طور مثال، در یکی از قسمت‌های اخیر این برنامه کاری معرفی شد که فاقد مجوز بود. این درحالی است که این برنامه باید ابتدا نسبت به آنچه معرفی و تبلیغ می‌کند، اطمینان لازم را کسب کند و نشود مثل بعضی از پیام‌های بازرگانی که در آن محصولاتی غیراستاندارد به جامعه معرفی می‌شد!
خلاصه اینکه، تزریق امید و آگاهی برای کار باعث شده است تا «میدون» میدانی در جهت رونق تولید و تبلیغ کالای ایرانی باشد که خود، به افزایش تولید و اشتغال خواهد انجامید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات