اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> نبض اقتصاد
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۱۹۰۷۳

جهانگیری هم پنبه بودجه ۹۹ را زد!

دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور چند روز پیش با ابراز تأسف از قطع خرید نفت کشورمان توسط هند، از فشار‌های اقتصادی بی‌سابقه علیه کشورمان گفت.
رئیس جمهوری کشورمان هفدهم آذر ماه لایحه بودجه سال ۹۹ را تقدیم مجلس کرد و با دفاع از این لایحه که در دوره تحریم‌های حداکثری آمریکا تنظیم شده است، بر عدم وابستگی بودجه سال آینده به درآمد‌های نفتی تأکید کرد و آن را یکی از دستاورد‌های مهم بودجه سال آینده توصیف کرد. قبل از آن، دکتر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشورمان نیز بار‌ها از عدم وابستگی بودجه سال ۹۹ به درآمد‌های نفتی سخن گفته بود.
با این وجود، بررسی لایحه بودجه نشان می‌دهد که هرچند بودجه جاری پیش‌بینی شده در مقایسه با بودجه امسال، وابستگی کمتری به نفت دارد، ولی بررسی مجموعه بند‌های بودجه جاری و عملکردی نشان می‌دهد که دولت برای سال آینده، فروش روزانه یک میلیون بشکه‌ای را پیش بینی کرده است که به نظر کارشناسان این میزان صادرات نفت در سال آینده با واقعیت‌های موجود هم‌خوانی ندارد و مجلس باید جلوی کسری قابل توجه بودجه سال آینده از این طریق را بگیرد.
بودجه سال آینده در حالی در اختیار مجلس شورای اسلامی برای بررسی و تصویب قرار گرفته است که دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور چند روز پیش با ابراز تأسف از قطع خرید نفت کشورمان توسط هند، از فشار‌های اقتصادی بی‌سابقه علیه کشورمان گفت. عراقچی معاون وزیر امور خارجه نیز در گفتگو با یک رسانه خارجی قطع خرید نفت ایران توسط ژاپن را تأیید کرد و به بهانه سفر دکتر روحانی به توکیو ابراز امیدواری کرد "دولت توکیو و سازمان‌های این کشور خرید دوباره نفت ایران را از سر بگیرند"
لازم به ذکر است، هند و ژاپن از قدیمی‌ترین خریداران عمده نفت خام ایران محسوب می‌شوند و با تداوم قطع خرید نفت کشورمان از سوی این دو شریک تجاری، عملاً امکان صادرات روزانه نفت به میزان پیش‌بینی شده دولت در بودجه غیر ممکن است. در چنین وضعیتی، نگاه آینده نگرانه دولت نسبت به درک واقعی جنگ اقتصادی دشمن و برنامه‌ریزی هدفمند و قابل تحقق، با نگاه به توان داخلی و پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همچنان جای خالی خود را در مدیریت اقتصادی جامعه نشان می‌دهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات