صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۱۹۴۴۰

آیا اسرائیل در ترور فرمانده سپاه قدس نقش داشته است؟

یک رسانه صهیونیستی از احتمال مشارکت اطلاعاتی اسرائیل در ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس سخن گفته است.
اندیپندنت فارسی وابسته به عربستان گزارش داد که وبسایت اسرائیلی «دبکا فایل» به نقل از چند مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی این ادعا را مطرح کرده است و آورده است: «با توجه به اینکه سفر قاسم سلیمانی از دمشق به بغداد انجام شده است، ادعای نقش داشتن اسرائیل در این حمله به این معناست که رفت‌وآمدها و برنامه سفر سلیمانی در پایتخت سوریه توسط اسرائیل رصد اطلاعاتی می‌شده است.»
این رسانه در توضیح این ادعای خود می افزاید: «دمشق همواره برای نیروهای سپاه قدس و بازوهای منطقه‌ای‌اش ناامن بوده است. عماد مغنیه، فرمانده عملیاتی حزب‌الله لبنان که در مصاحبه قاسم سلیمانی از او نام برده شد، سال 1387 در همین شهر ترور شد.»
در ادامه این گزارش آمده است: «کمک اطلاعاتی اسرائیل به آمریکا برای هدف قرار دادن قاسم سلیمانی به این معنا است که او در تیررس جاسوسان و احتمالا پهپادهای اسرائیلی قرار داشته ولی به دلایلی این ترور در پایتخت سوریه انجام نشده است. اگر این ادعا درست باشد، اسرائیل ترجیح داده تا جای ممکن خود را از عواقب ناشی از کشته شدن قاسم سلیمانی مصون نگاه دارد و اجرای این برنامه خطرناک را به شریک امنیتی ابرقدرتش بسپرد.»
دبکا در ادامه توضیح می دهد که «سؤال دیگر این است که اگر اطلاعات سفر سلیمانی از سوی اسرائیلی‌ها به آمریکا منتقل شده، چرا آمریکا در دمشق او را هدف قرار نداد؟ این موضوع می‌تواند دو دلیل داشته باشد. اول اینکه اجرای این نقشه در دمشق نگاه‌ها را از همان ابتدا به سوی اسرائیل جلب می‌کرد و حتی اگر آمریکا به شکل رسمی مسئولیت آن را می‌پذیرفت، امکان جدا کردن نقش اسرائیل وجود نداشت. دومین پاسخ می‌تواند این باشد که آمریکا نه فقط به دنبال حذف قاسم سلیمانی، که به دنبال از میان برداشتن ابومهدی، مهم‌ترین چهره نزدیک به سپاه قدس در عراق هم بوده است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات