صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۱۹۵۵۳

از اعتراف رژیم صهیونیستی تا حکم قصاص ترامپ

1ـ یک بام و دو هوای معنادار از دیدگاه روابط بین‌الملل

«پاسکال بونیفاس» پژوهشگر ارشد و مدیر مؤسسه روابط بین‌الملل و راهبردی فرانسه(IRIS) گفت: فرض کنیم که مثلاً مایک پمپئو به دست ایرانی‌ها در یک کشور ثالث کشته شده بود، واضح است که واکنش‌ها خیلی متفاوت باشد، ولی این تفاوت از دیدگاه روابط بین‌الملل بسیار معنادار است. آمریکایی‌ها یک مقام ایرانی را به قتل رسانده‌اند. شاید بگوییم که وضعیت روابط بین دو کشور بسیار پیچیده است، ولی ایران با آمریکا در جنگ نیست. وی می‌افزاید: آمریکا از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی نیز مجوزی برای اقدام علیه (سردار) سلیمانی نداشته و لذا آنچه به وقوع پیوسته، به معنای قتل فراتر از نظام حقوقی و قضایی موجود بوده است. این تحلیلگر خاطرنشان می‌کند: چون یک کشور غربی چنین اقدامی را کرده، این اقدام مشروع و عادی است؛ در حالی که اگر کشور دیگری عیناً و دقیقاً همین کار را کرده بود، همه یک صدا فریاد خشم سر می‌دادیم.

2ـ قوه قضائیه باید برای ترامپ حکم قصاص صادر کند

«ابراهیم فیاض» جامعه‌شناس با اشاره به ترور سردار قاسم سلیمانی به دست آمریکا اظهار داشت: اگر کسی هنوز فکر می‌کند با مذاکره می‌شود بین ایران و آمریکا تنش‌زدایی کرد، باید بداند که با فاشیسم امکان مذاکره وجود ندارد. مگر هیتلر قابل مذاکره بود؟ کار تا جایی پیش رفت که خود آلمان‌ها به این نتیجه رسیدند باید هیتلر را ترور کنند. هیتلر آلمان را به خاک سیاه رساند. الآن هم آمریکایی‌ها اگر می‌خواهند به سرنوشت آلمان نازی دچار نشوند، باید ترامپ را هرچه سریع‌تر برکنار کنند. فیاض با بیان اینکه قوه قضائیه باید برای ترامپ حکم قصاص صادر کند، چون به دستور او یک شهروند ایرانی بیگناه مورد حمله واقع شد و به شهادت رسید، ادامه داد: برای صدور این حکم به محاکمه هم نیاز نیست، چون قاعده «الاقرار العقلاء علی أنفسهم جائز» جاری است. وقتی حکم قصاص از باب محاربه صادر می‌شود، وظیفه هر مسلمانی است که آن را اجرا کند.

3ـ اعتراف رسانه رژیم صهیونیستی به موفقیت‌آمیز بودن حمله موشکی ایران

پایگاه صهیونیستی «دبکا» در واکنش به حملات موشکی تلافی‌جویانه اخیر ایران به پایگاه نظامی عین‌الاسد تأکید کرد: این حملات به‌خلاف آنچه ترامپ گفته است، موفقیت‌آمیز بوده است. در پی این حمله موشکی، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد هیچ‌یک از نظامیان این کشور در پایگاه عین‌الاسد آسیب ندیده‌اند و صرفاً خسارات جزئی به تجهیزات وارد شده است. سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در سخنانی تأکید کرده، ایران به ‌دنبال کشتن سربازان آمریکایی نبود و هدف اصلی این حمله آسیب زدن به ماشین نظامی آمریکا در منطقه و هشداری جدی به این کشور بوده است. با این حال سردار حاجی‌زاده خاطرنشان کرد، با توجه به شدت حمله، پیش‌بینی می‌شود ده‌ها نفر از نیروهای آمریکایی مستقر در عین‌الاسد کشته یا زخمی شده باشند.

4ـ فرمانده نیروی قدس در حمایت از فلسطین ثابت‌قدم بود

«محمود الزهار» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: «بیش از یک بار با سردار سلیمانی دیدار کردم و وی از نقش بزرگی که حماس ایفا می‌کند، قدردانی کرد.» الزهار افزود: «هر بار که با وی دیدار می‌کردم اطمینانم افزوده می‌شد که این فرد که خود را فرمانده نیروی قدس نامیده و خود را به قدس مرتبط کرده، در حمایت از موضوع فلسطین ثابت‌قدم است.» این مقام ارشد جنبش حماس افزود: «موضوع فلسطین در ایران وابسته به شخص نبوده که اگر سردار سلیمانی رفت تمامی دستاوردها و روابط سابق وی از بین برود؛ بلکه موضوع فلسطین موضوعی محوری برای ایران بوده و به همین دلیل روابط بین ما و بین ایران روابطی دو طرفه است و سیاست ایران وابسته به شخص نیست.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات