سیستان و بلوچستان >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۱۹۶۷۵
وقوع سیل در سیستان و بلوچستان؛

به اندازه یک سال باران بارید!

شاید غیرقابل پیش‌بینی و تصور کارشناسان بود که در منطقه سیستان و بلوچستان در عرض چند ساعت به اندازه یکسال باران ببارد؛ بارش بارانی که نه تنها منجر به راه افتادن سیلاب شدید در بسیاری از مناطق این استان شد بلکه خسارات بسیاری به منازل مردم، اماکن و ابنیه‌ها، دام‌ها و کشاورزی استان وارد کرد. در طول هفته گذشته و در روزهای منتهی به ۲۲ دی‌ماه، ۶ پدیده مخرب جوی شامل ریزش سنگین باران و رگبار، وقوع تندباد لحظه‌ای، بارش برف، مه گرفتگی، کاهش ۱۰ درجه‌ای دمای هوا و یخبندان شبانه، هم‌زمان شدند و منطقه جنوب شرق کشور و به‌خصوص استان سیستان و بلوچستان را در برگرفتند.
میزان بارندگی اخیر در طول ۳۰ سال گذشته در این استان بی‌سابقه بوده است به‌طوری‌که در یک روز، به‌خصوص در منطقه بلوچستان، به‌اندازه یک سال باران بارید؛ ۳۵۰ روستا راهشان قطع‌شده و  برق ۱۲۰ روستا قطع شد؛ تا روز سه‌شنبه ۲۴ دی‌ماه ۱۳ شهرستان ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوارن، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیکشهر و هیرمند درگیر سیل شدند؛ در این مدت به ۳ هزار و ۴۴۰ نفر در ۱۵۹ شهر و روستا امدادرسانی شد و سیلاب در مسیر حرکت خود تمام زیرساخت‌های موجود را با خود برد.
 
شیعه و سنی در کنار هم مشغول امدادرسانی شدند
 
از همان ساعات ابتدایی وقوع سیل در سیستان و بلوچستان گروه‌های مختلفی از نیروهای امدادی و مردمی به امدادرسانی به مردم سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان پرداختند. این حضور و کمک‌رسانی با انتشار پیام مقام معظم رهبری در شب سه‌شنبه شدت بیشتری به خود گرفت.
 
علی‌اکبر جعفری مسئول بسيج سازندگي سپاه سلمان سيستان و بلوچستان  اعلام کرد: پس از وقوع سیل بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ نفر از نیروهای امدادرسان در قالب ۶۵ گروه جهادی، به کمک سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان شتافتند.
 
وی با بیان اینکه روزانه ۱۰ هزار پرس غذای گرم در میان سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان توزیع می‌شود، گفت: از همان ساعات اولیه نیروهای سپاه سلمان با تمام ظرفیت‌های موجود خود اعم از پاسداران و سربازان و گروه‌های جهادی و بسیج و حتی نیروهای رزمی که امنیت مرز را بر عهده‌دارند به‌صورت ویژه وارد عمل شده و در امور توزیعی و دیگر امور ضروری خدمت‌رسانی کردند.
 
مسئول بسيج سازندگي سپاه سلمان سيستان و بلوچستان با بیان اینکه جهادگران شیعه و سنی در کنار هم در حال کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده هستند، اظهار کرد: در امر کمک‌رسانی به سیل‌زدگان نیروهای سپاه استان‌های هم‌جوار همچون خراسان جنوبی، اصفهان و کرمان ما را یاری داده‌اند.
 
جعفری با اشاره به حضور ۱۰ گروه تخصصی پزشکی و دامپزشکی از نیروهای این سپاه در حوزه بهداشت و درمان در منطقه اظهار کرد: همچنین یک دستگاه بالگرد و ۷۵ دستگاه خودروهای تاکتیکی سنگین و نیمه سنگین سپاه استان سیستان و بلوچستان مشغول عملیات هستند.
 
وی ادامه داد: تا روز گذشته ۲۴ دی‌ماه یک‌هزار سری بسته کامل لوازم اولیه خانگی شامل اقلامی مثل پیک‌نیک، روفرشی، بخاری، ظروف پخت‌وپز، ظروف آشپزخانه تحویل آسیب‌دیدگان سیل شده است و ۵ هزار تخته پتو در بین مردم توزیع‌شده است.
 
مسئول بسيج سازندگي سپاه سلمان سيستان و بلوچستان با بیان اینکه بالغ‌بر ۱۰ هزار بسته معیشتی در حال توزیع در مناطق آسیب‌دیده از سیل است، اظهار کرد: نواحی بسیج و گروه‌های جهادی استان سیستان و بلوچستان، در حال طبخ و توزیع روزانه ده هزار پرس غذا در بین مردم سیل‌زده هستند مجموعاً سه میلیارد تومان تاکنون برای خدمات و اقلام ارائه‌شده به مردم سیل‌زده هزینه شده است.
 
تمام امکانات سپاه پاسداران در خدمت مردم سیستان و بلوچستان قرار گرفت
 
بنا به این گزارش، روز گذشته هم سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران با حضور در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان به میان مردم سیل‌زده رفت و از نزدیک روند امدادرسانی را پیگیری کرد.
 
وی در حاشیه سفر خود به خبرنگاران گفت: سپاه پاسداران به‌واسطه حضور میدانی و استقرار قرارگاه قدس و واحدهایی از نیروی زمینی و استانی، از ساعات ابتدایی وقوع سیل با همه امکانات و توانمندی‌های خود برای امدادرسانی به سیل‌زدگان وارد عمل شد.
 
سرلشکر سلامی ادامه داد: نیروهای سپاه با استفاده از ۵۰ دستگاه مهندسی برای بازگشایی جاده‌ها و مانع‌شدن از پیشروی سیل در مناطقی که تحت محاصره سیل است در حال کمک‌رسانی هستند. سه فروند بالگرد MI۱۷ سپاه در حال امدادرسانی به مناطقی که در محاصره سیل قرار دارد بوده و نیروی دریایی سپاه در حال انتقال امکاناتش به منطقه است .
 
فرمانده سپاه همچنین از برپایی یک بیمارستان صحرایی با همه امکانات و تجهیزات پیشرفته ازجمله ام‌آی‌آر و سی‌تی‌اسکن و سایر تجهیزات تشخیصی و درمانی برای درمان تخصصی آسیب دیدگان سیل و سایر بیماران خبر داد.
 
بالاخره بعد از سه روز بارش مداوم، امکان استفاده از بالگرد برای امدادرسانی فراهم شد
 
 
بنا بر آخرین گزارش‌ها ۲۹۲ روستا در این استان نیازمند به خدمات امدادی است که از این تعداد ۱۲ روستا در خاش در بخش نوک‌آباد، ایراندگان و مرکزی، ۲۴ روستا در قصر قند در بخش کاجور، ۱۸۴ روستا در سرباز بخش سرباز کلات، پارود، پیشین و مرکزی، ۲۶ روستا در دلگان بخش گنبد و مرکزی، ۳۵ روستا در سراوان بخش جالق، مهرگان و دهستان ناهوک همچنان در محاصره آب بوده و نیازمند به کمک است.
 
از استان‌های مختلف کشور هم اقلام امدادی در حال ارسال است . عصر سه‌شنبه یک محموله شامل ۷ هزار بسته غذایی و امدادی با یک فروند هواپیمای ارتش در فرودگاه چابهار تخلیه شد تا در نقاط مختلف استان مورداستفاده قرار گیرد.علاوه بر ارتش، سپاه و هلال‌احمر و سازمان مدیریت بحران و دولت و مجلس مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و گروه‌های داوطلبانه مردمی پای‌کار آمده‌اند.
 
کمک‌های نقدی و غیر نقدی اقلام خوراکی خشک مثل بیسکویت، کنسروی جات، حبوبات، روغن، البسه گرم، پتو و چادر، وسایل بهداشتی برای بانوان و آقایان، شوینده‌های بهداشتی، و اقلام دیگری مثل کیسه فریزر، کیسه‌زباله، ظروف یک‌بارمصرف، پلاستیک‌های عایق برای پوشش سقف، مصالح ساختمانی از مهم‌ترین نیازهای فعلی مردم سیل‌زده استان است.
 
تمام پایگاه‌های مقاومت بسیج برای جمع‌آوری اقلام اهدایی و کمک‌های نقدی از طرف مردم فعال‌شده‌اند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات