بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۰۱۴۵
ماجرای یک استیضاح نمایشی؛

منازعه ترامپ و بولتون به کجا ختم می‌شود؟

شاید تنها انتقاد قابل پذیرش ترامپ در قبال بولتون، چرایی سکوت قبلی وی در زمان وقوع ماجرا باشد. در هر حال، از اکنون سایه جان بولتون بر سر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه سال آینده سنگینی می‌کند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ فخرالدین اسدی
سناتور‌های حزب جمهوری‌خواه آمریکا از جمله تام کاتن و تدکروز قصد دارند تا پایان روز شنبه، جلسه استیضاح ترامپ را با رأی منفی به این پرونده، مختومه اعلام کنند. براین اساس، ترامپ کمترین دغدغه‌ای نسبت به طرح شواهد و مستندات و حضور شهود در جلسه استیضاح خود ندارد. اکثریت جمهوری‌خواه حاکم بر مجلس سنا، نه تنها اجازه طرح دقیق اتهامات ترامپ در این مجلس را نداده اند، بلکه از حضور افرادی مانند جان بولتون و دیگر مقامات دولتی سابق آمریکا که قصد شهادت علیه رئیس جمهور آمریکا در ماجرای اوکراین گیت را داشتند، جلوگیری کرده اند. به این ترتیب، سومین استیضاح تاریخ ایالات متحده نیز بدون هیچگونه ثمره‌ای برای مردم آمریکا پایان می‌یابد!
دونالد ترامپ از ابتدا نیز اطمینان داشت که به سبب حاکمیت اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا، اساساً خطری بابت اخراج وی از کاخ سفید وجود نخواهد داشت. با این حال رئیس جمهور آمریکا نگرانی‌هایی دارد که نمی‌توان به سادگی از کنار آن‌ها گذشت. یکی از مهم‌ترین این نگرانی ها، مربوط به انتشار اسناد و شواهد مربوط به استیضاح وی در آینده‌ای نزدیک خواهد بود. بدون شک افرادی مانند جان بولتون در ماه‌های آینده و خصوصاً در ماه‌های منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه آینده در ایالات متحده، اسناد و شواهدی را علیه ماجرای اوکراین گیت منتشر خواهند کرد. رسانه‌های مخالف ترامپ نیز سعی دارند در این معادله، نقش مجاری اطلاع رسانی به افکار عمومی آمریکا را ایفا کنند.
اگرچه هم اکنون ترامپ سعی دارد با استناد به حق ویژه خود و فراتر از آن، با توجه به نقش آفرینی پررنگ جمهوریخواهان در سنا، مانع از حضور جان بولتون در جلسه استیضاح خود شود، اما ترامپ قطعاً نمی‌تواند مانع از شهادت بولتون علیه خود در رسانه‌ها یا محافل غیررسمی شود. این موضوع می‌تواند بر روی آرای ترامپ در میان رأی دهندگان مستقل و حتی رأی دهندگان جمهوری‌خواه تأثیرگذار باشد.
صورتبندی ماجرا چندان سخت و دشوار به نظر نمی‌رسد! مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در کتاب خاطرات خود، ماجرای زد و بند ترامپ و زلانسکی را تأیید کرده و از تأخیر هدفمند کاخ سفید در ارائه کمک‌های مالی به اوکراین پرده برداشته است. بخشی از این کتاب، طی روز‌های اخیر در رسانه‌های آمریکایی از جمله نیویورک تایمز به چاپ رسیده است. این مسئله سبب شده است تا دموکرات‌ها اصرار ویژه‌ای بر روی حضور بولتون در سنا داشته باشند. در این میان، دموکرات‌های سنا مشغول رایزنی با برخی سناتور‌های جمهوری‌خواه که رویکرد مستقل تری از کاخ سفید دارند می‌باشند تا در نهایت بتوانند با حمایت آن‌ها زمینه لازم برای حضور بولتون در جلسه استیضاح را به دست بیاورند. البته بعید به نظر می‌رسد که جمهوری‌خواهان سنتی نیز در این مسیر با دموکرات‌ها همگام و همراه شوند! آن‌ها به خوبی می‌دانند که شهادت بولتون علیه ترامپ در مجلس سنا، کار آن‌ها را برای دادن رأی تبرئه به ترامپ، دشوار خواهد ساخت. از سوی دیگر، شهادت بولتون به معنای افشای رسمی دروغ‌هایی است که سناتور‌های حزب جمهوری‌خواه تاکنون در دفاع از حقانیت ترامپ! در ماجرای اوکراین گیت بر زبان رانده اند.
در هر حال، صدور ر‌أی تبرئه ترامپ از اتهامات وارد شده توسط مجلس سنا، به معنای پایان نگرانی‌های ترامپ نیست؛ اگرچه تا قبل از بولتون، مقامات زیادی از جمله "رکس تیلرسون"، " ژنرال مک مستر" و " جیمز متیس" از دولت ترامپ کناره‌گیری کرده یا ناچار به استعفا شده اند، اما جان بولتون هرگز قصد ندارد به سادگی از کنار ماجرای برکناری خود بگذرد. دموکرات‌ها نیز قطعاً از افشاگری‌های بولتون علیه رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا استقبال خواهند کرد. ترامپ به خوبی می‌داند که بخشی از اسناد افشا شده توسط بولتون، می‌تواند در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ و در مناظره‌های انتخاباتی به ضرر وی مورد استفاده قرار گیرد. از سوی دیگر، بولتون قصد ندارد به سادگی از کنار ماجرای اخراج خود از کاخ سفید بگذرد! وی روحیات متفاوتی با دیگر اعضای دولت ترامپ دارد. ترامپ و مشاورانش نیز به خوبی می‌دانند که بولتون با توجه به روحیات و افکاری که دارد، بزرگ‌ترین خطر ممکن برای کاخ سفید محسوب می‌شود! گفته می‌شود کاخ سفید در نامه‌ای به بولتون هشدار داده اطلاعات مندرج در کتاب او ظاهراً حاوی «اطلاعات محرمانه» است و لازم است قبل از انتشار مورد بازبینی قرار گرفته و بخش‌هایی از آن حذف شود. موضوعی که بعید است بولتون زیر بار آن برود! ترامپ نیز در واکنش به نگارش این کتاب از سوی مشاور سابق امنیت ملی خود گفته است که اگر بولتون حرفش را گوش می‌کرد، آمریکا در حال حاضر در جنگ جهانی ششم قرار داشت.
اصلی‌ترین نگرانی ترامپ در قبال انتشار کتاب بولتون و افشای اطلاعات آن، ایجاد شکاف در میان جمهوری‌خواهان است. در نظرسنجی‌های اخیر مشخص شده است که ۱۷ درصد از جمهوری‌خواهان، با استیضاخ و برکناری ترامپ موافق هستند. این میزان در ماه‌های گذشته، حدود ۱۴ درصد بوده است. ترامپ به خوبی می‌داند که برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ نیاز به حمایت مطلق جمهوری‌خواهان از خود دارد. در صورتی که آرای حامیان جمهوری‌خواه ترامپ کاهش پیدا کند، وی نمی‌تواند در رقابت تنگاتنگ با بایدن، سندرز یا هر کدام از دیگر نامزد‌های احتمالی حزب دموکرات، پیروز میدان باشد. در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، ترامپ در ایالاتی حساس و تعیین کننده مانند پنسیلوانیا، ویسکانسین، میشیگان و فلوریدا، توانست پیروزی سختی را بر دموکرات‌ها به دست بیاورد. همین مسئله سبب شده است تا ترامپ به حمایت کامل جمهوری‌خواهان از خود در این ایالات نیاز مبرمی داشته باشد. با این حال افشاگری‌های بولتون علیه ترامپ می‌تواند مانع از تحقق این مسئله شود. این افشاگری‌ها، دموکرات‌ها را در مخالفت با ترامپ متحدتر خواهد ساخت و حتی منجر به فاصله‌گیری برخی رأی دهندگان مستقل از وی خواهد شد. در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری گذشته، رأی دهندگان مستقل نقش بسزایی در پیروزی ترامپ در ایالات خاکستری ایفا کردند.
در چنین شرایطی انتقادات کور ترامپ از بولتون و پرخاشگری‌های توئیتری‌اش علیه مشاور امنیت ملی سابق خود به ضرر رئیس جمهور فعلی ایالات متحده تمام خواهد شد. وی در یکی از تازه‌ترین موضع گیری‌های خود علیه بولتون در توئیتر نوشته است:
"من هرگز به بولتون نگفتم که کمک مالی به اوکراین با تحقیقات مربوط به دموکرات‌ها پیوند خورده است، از جمله بایدن‌ها. در واقع، او هرگز در آن زمان نسبت به این مسأله اعتراض نکرد. اگر جان بولتون چنین چیزی را گفته است، تنها برای فروش کتابش بوده است. متن تماس‌های تلفنی من با زلانسکی رئیس جمهور اوکراین ثابت می‌کند که هیچ فشاری و هیچگونه مشکلی وجود نداشته است. رئیس جمهور و وزارت خارجه اوکراین نیز این مسأله را تأیید کرده‌اند. "
با این حال، دونالد ترامپ به خوبی می‌داند که اسناد و شواهد موجود، ادعای وی را مورد تأیید قرار نمی‌دهد! شاید تنها انتقاد قابل پذیرش ترامپ در قبال بولتون، چرایی سکوت قبلی وی در زمان وقوع ماجرا باشد. در هر حال، از اکنون سایه جان بولتون بر سر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه سال آینده سنگینی می‌کند. ترامپ اکنون در کنار سایر دغدغه‌های خود در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، از بازی ناگهانی بولتون در زمین حزب دموکرات، خصوصاً در آستانه برگزاری مناظره‌های انتخاباتی نگرانی مفرطی دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات