اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> نبض اقتصاد
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۲۰۱۹۹

طرح ترافیک شهری ناکارآمد بوده است!

مدیریت شهری تهران روز گذشته با ارائه گزارشی، شکست طرح جایگزین زوج و فرد در حلقه دوم طرح ترافیک را پذیرفت.
دیروز سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه تردد در محدوده کاهش آلودگی هوا ۴ تا ۱۱ درصد بیشتر شده است، گفت: ما هر سه ماه یک‌بار گزارشی را در مورد طرح ترافیک به اعضای شورا ارسال می‌کنیم و تبعات ترافیکی و آلودگی با اجرای طرح یا عدم اجرای آن را به شورا داده‌ایم. وی با بیان اینکه گزارش‌های ارسال شده مربوط به حلقه اول و دوم طرح ترافیک و به‌صورت کامل با رقم و درصد بیان شده است، گفت: با پلیس راهور جلسات مکرری را برگزار کرده‌ایم و لایحه مربوط به طرح ترافیک مورد تایید پلیس هم بوده است نظر آن‌ها اعمال شده و با ما همراه هستند. وی تاکید کرد: سال گذشته تردد در محدوده اول طرح ترافیک کاهش یافت، ولی در حلقه دوم یا محدوده طرح کاهش آلودگی هو ا ۴ تا ۱۱ درصد بیشتر شد برای همین نیاز به بازنگری در طرح در حلقه دوم احتمالا انجام می‌شود.
ابتدای امسال مدیریت شهری تهران اقدام به انجام دو جراحی مهم در محدوده‌های طرح ترافیک پایتخت کرد. جراحی اول مربوط به حلقه اول محدوده طرح ترافیک یعنی محدوده اصلی طرح ترافیک بود. تا قبل از تابستان امسال، تنها خودرو‌های سهمیه‌دار و آرم‌دار مجاز به تردد در حلقه اول و اصلی طرح ترافیک تهران بودند، اما از ابتدای تابستان امسال و به واسطه اعمال جراحی در ضوابط طرح ترافیک، افراد به شرط خریداری مجوز ورود به حلقه اول طرح ترافیک با پرداخت عوارض به‌صورت روزانه مجاز به تردد در این محدوده‌ها شدند. در قالب اقدام دوم، همچنین ضوابط تازه‌ای به منظور جایگزینی طرح زوج وفرد با طرح جدید مصوب و اعمال شد. تا قبل از اعمال ضوابط جدید و شروع تابستان امسال، در حلقه دوم طرح ترافیک یا همان محدوده زوج و فرد بسته به اینکه پلاک خودرو‌ها زوج یا فرد باشد، خودرو‌های با پلاک زوج تنها در روز‌های زوج و خودرو‌های با پلاک فرد تنها در روز‌های فرد مجاز به تردد در حلقه دوم طرح ترافیک بودند. اما با اعمال ضوابط جدید همه خودرو‌ها بدون در نظر گرفتن پلاک می‌توانند در هر فصل به مدت ۲۰ روز در حلقه دوم تردد رایگان داشته باشند و به شرط پرداخت عوارضی معادل نصف قیمت عوارض ورود به حلقه اول طرح ترافیک می‌توانند در سایر روز‌ها نیز به محدوده زوج و فرد ورود کنند. با اجرای ضوابط جدید در همان هفته‌های اول بار ترافیک در شهر تهران افزایش یافت. همچنین با آغاز مهرماه بار ترافیکی به مراتب سنگین‌تری نسبت به مهرماه سال‌های گذشته تجربه شد. با این حال در آن زمان به دلیل آنکه طرح جدید به تازگی در تهران اعمال شده بود مدیران شهری قضاوت در این باره را زود دانسته واعلام کردند طرح جدید نیازمند گذشت زمان برای تطبیق با رفتار شهروندان است. با این حال، هم‌اکنون که بیش از دو فصل از اجرای طرح جدید سپری شده است مدیریت شهری تهران افزایش بار ترافیکی پس از اجرای طرح جایگزین زوج و فرد و شکست جراحی طرح ترافیک را پذیرفته است. چرا که معیار سنجش موفقیت یا شکست جایگزین طرح زوج وفرد کاهش یا افزایش بار ترافیکی است.
به گزارش سایت بصیرت؛ مهم‌ترین انگیزه شورای شهر تهران برای تصویب و اجرای طرح جدید ترافیکی از ابتدای امسال را افزایش درآمدها ندانیم، بی‌شک این موضوع یکی از مهم‌ترین دلایل تصمیم کنونی به حساب می‌آید. حال باید دید با اذعان سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بر ناکارآمد بودن طرح مزبور، آیا شورای شهر تهران تصمیم خود را با نگاه خدمت محور به ساکنان تهرانی اصلاح خواهد کرد یا درب مدیریت شهری همچنان بر روی یک پاشنه خواهد چرخید!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات