صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۲۰۲۴

هیاهو برای هیچ/حسین عبداللهى فرد

تعطیلات این هفته رکود بازار مطبوعات را در پی داشت اما عده ای از همین فرصت برای زدن ضربه دیگری به حیثیت مجلس هشتم که به یمن هوشیاری مردم، اینک در اختیار اصولگرایان قرار گرفته، استفاده کردند

تعطیلات این هفته رکود بازار مطبوعات را در پی داشت اما عده ای از همین فرصت برای زدن ضربه دیگری به حیثیت مجلس هشتم که به یمن هوشیاری مردم، اینک در اختیار اصولگرایان قرار گرفته، استفاده کردند. سوژه این هفته برخلاف هفته پیش که بر مدار ریاست مجلس می چرخید، با اعتبارنامه نمایندگان ارتباط داشت، اما هدف در هر دو، ادعای اختلاف و جنگ قدرت در میان اصولگرایان بود.

عدم تصویب اعتبارنامه 19 نفر از منتخبان مردم تهران که به جهت ضعف و اشکال در آیین نامه داخلی مجلس صورت گرفته - و به گفته ریاست مجلس به سادگی قابل حل می باشد- سبب شد تا تیترهای درشت مطبوعه های دوم خردادی علیه اکثریت مجلس کوک شوند. این در حالی بود که اعتبارنامه 250 منتخب مردم در همان جلسه علنی روز شنبه (11/3) از تصویب مجلس هشتم گذشت.

چنانچه روزنامه همبستگی (12/3) در تیتر اول خود به نقل علی لاریجانی اعلام کرد: «تصویب اعتبارنامه 250 منتخب مجلس هشتم». این روزنامه در عین حال با درج تصویری از مهدی کوچک زاده، نماینده مردم تهران نوشت: «تذکر آیین نامه ای کوچک زاده به عدم تصویب اعتبارنامه حداد و 18 منتخب تهران». این روزنامه در توضیح این خبر می نویسد: «رضا عبداللهی نماینده ماه نشان در مجلس که اعتبارنامه اش مورد اعتراض یکی از نمایندگان تهران قرار گرفته بود در اقدامی عجیب اعتبارنامه 18 نماینده تهران از جمله حداد عادل، رئیس مجلس هفتم و باهنر، نایب رئیس مجلس هشتم را زیر سوال برد.»

به نوشته این روزنامه مهدی کوچک زاده با تذکر آیین نامه ای، خطاب به رئیس مجلس خواستار حفظ شئون و جایگاه نمایندگان مجلس شد و آن را گروکشی سیاسی خواند که در پاسخ وی رئیس موقت مجلس اظهار داشت: «علت عدم تایید 19 نماینده مجلس نقص آیین نامه است که باید برطرف شود.» لاریجانی تاکید کرد: «آیین نامه به نمایندگان اجازه اعتراض می دهد. اصلاح آیین نامه جزء برنامه های اصولی ماست و این مورد را حل خواهیم کرد.»

با این وجود، روزنامه اعتماد در همین روز (12/3) تیتر اول خود را به این خبر اختصاص داد و از این موضوع به «جنگ اعتبارنامه ها بین اصولگرایان» یاد کرد.

این روزنامه ضمن درج اسامی نمایندگانی که اعتبارنامه آنها به تصویب نرسیده است به علت اعتراض فاطمه آلیا نماینده مردم تهران به اعتبارنامه رضا عبداللهی اشاره کرده و می نویسد: «دیوان محاسبات گزارش داده که آقای عبداللهی از مقام خود در سمت نمایندگی مجلس هفتم سوءاستفاده و به نفع خویشاوندانش نامه نگاری کرده است.»

به نوشته اعتماد عبداللهی ریاست کمیسیون تلفیق مجلس هفتم را برعهده داشته است.

در همین ارتباط، روزنامه مردم سالاری هم تیتر اول خود را به این موضوع اختصاص داد و با ادعای اینکه فراکسیون اصولگرایان در آغاز مجلس هشتم دچار تنش شد، نوشت: «اعتراض به 36 اعتبارنامه» روزنامه سرمایه که ظاهرا به مسایل اقتصادی می پردازد در یک گام جلوتر از سایر روزنامه های دوم خردادی در ادعایی عجیب نوشت: «چالش تایید نشدن اعتبارنامه 11 نماینده موجب شد هیات رئیسه به تعلیق درآید.» این روزنامه همچنین به نقل از تاج زاده به ارزیابی انتخابات ریاست جمهوری دهم پرداخت و تیتر زد: «اگر خاتمی بیاید فقط احمدی نژاد وارد رقابت می شود». روزنامه سیاست روز هم که اخیرا با تغییر کادر خود راه مخالفان اصولگرایی را می رود در تیتر اول خود اشتباه روزنامه سرمایه را تصحیح کرد و نوشت: تنها اعتبارنامه 11 نماینده تهران تایید نشد. این روزنامه ذیل تیتر درشت «امضای قرمز پای اعتبارنامه بزرگان» مدعی شد: «موضوع تصویب اعتبارنامه نمایندگان تهران به اولین جنجال مجلس هشتم تبدیل شده است. دیروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی عدم تایید اعتبارنامه برخی نمایندگان شاخص استان تهران به مشکلی مهم تبدیل شد و برخی نمایندگان، اعتراضاتی تند علیه هیات رئیسه ایراد کردند.»

این روزنامه در ادامه به شایعات و مطالب حاشیه ای مجلس نیز اشاره کرد و نوشت: «در راهروهای مجلس گفته می شد که این سوءتفاهم ها به اختلاف هایی که در انتخابات هیات رئیسه به وجود آمده نسبت داده شده و برخی نمایندگان بر این باورند که مجموعه پیروز در انتخابات هیات رئیسه درصدد حذف نمایندگان رقیب هستند اما این باور چندان صحیح نمی نماید چرا که در میان نمایندگانی که اعتبارنامه شان رد شده نام کسانی که در جناح سیاسی هیئت رئیسه فعلی قرار دارد به چشم می خورد.»

در این میان صدای عدالت با درج اسامی چهره های مطرح اصولگرایان مجلس هشتم در تیتر اول خود به گونه ای دیگر به بزرگنمایی این خبر پرداخت و نوشت: «اعتبارنامه حداد، توکلی، باهنر و 16 منتخب تهران تصویب شد.»

این روزنامه همچنین در راستای مقصود خویش اسامی منتخبانی که اعتبارنامه هایشان تصویب نشده را به صورت سوتیتر برجسته کرد و بشرح زیر برشمرد: «غلامعلی حداد عادل، احمد توکلی، حسن غفوری فرد، محمدرضا باهنر، شهاب الدین صدر، حمیدرضا کاتوزیان، سیدرضا اکرمی، فاطمه آلیا، فاطمه رهبر، غلامرضا مصباحی مقدم، نجابت، نادران، افتخاری، کوچک زاده، علیرضا زاکانی، علی اصغر زارعی، طیبه صفایی، پرویز سروری، رسایی، فدایی، آشتیانی و محجوب.»

صدای عدالت یک روز پیش (11/3) با درج تصویری بزرگ از موسوی خوئینی ها به نقل از وی نوشت: «سکوت اصلاح طلبان نتیجه ای ندارد.»

به نوشته این روزنامه وی که در جمع انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران سخن می گفت، افزود: «در این شرایط سکوت و نشستن نتیجه ای ندارد و نباید همه چیز را رها کرد. شخصیت های سیاسی مایوس نشده اند اما شرایط دشواری است و در این اوضاع باید فکر کرد که چگونه راه را باز کرد. من نمی خواهم تمام آنچه را اکنون اتفاق می افتد تایید کنم و بسیاری از رفتارها و رویه ها و برخی نظرپردازی ها در رابطه با جمهوری اسلامی قابل تایید نیست، ولی اگر شرایط قبل از انقلاب و رفتار حاکمان را با شرایط حاضر مقایسه کنیم متوجه می شویم که از چه دردهای عمیقی عبور کرده ایم.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات