صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۲۰۸۹۶
راهکارهای فرهنگی برای مدیریت اوقات در روزهای کرونایی

کتاب بخوانیم فیــلم ببینیم شـاد باشـیـم

محققان د‌‌انشگاه «ساکس» به این نتیجه رسیده‌ا‌‌ند‌‌ که مطالعه د‌‌ر مقایسه با سایر فعالیت‌ها، مانند‌‌ موسیقی، پیاد‌‌ه‌روی یا نوشید‌‌ن یک فنجان قهوه، بهترین روش برای غلبه بر استرس است. د‌‌ر این آزمایش افراد‌‌، با مطالعه به مد‌‌ت شش د‌‌قیقه توانسته بود‌‌ند‌‌ استرس خود‌‌ را کاهش د‌‌هند‌‌.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی / نسیم اسدپور

این روزها تب کرونا در جامعه زیاد شده است، تبی که نه فقط جامعه ایرانی، بلکه تمام دنیا را فراگرفته و موجب شده است استرس زیادی به افراد منتقل شود. در این اوضاع قطعاً حفظ آرامشِ خود و خانواده و دعوت دیگران به آن می‌تواند تا حد زیادی به طی کردن این برهه و بحران کمک کند؛ زیرا به گفته محققان و دانشمندان، استرس یکی از مؤثرترین عوامل بیماری روحی و جسمی است که انسان را برای بروز دیگر بیماری‌ها مستعد می‌کند؛ البته داشتن این آرامش هیچ‌گونه منافاتی با رعایت اصول بهداشتی و پزشکی ندارد؛ زیرا همان‌گونه که کاهش استرس عاملی در جلوگیری از بیماری است، رعایت اصول بهداشتی نیز گفته همان دانشمندان است و باید جدی گرفته شود؛ اما در وضعیت کنونی آنچه مهم است، این است که بیش از قبل مطالعات خود را افزایش دهیم و به خواندنِ کتاب‌های داستانی و رمان رو بیاوریم تا زندگی متفاوتی را برای‌مان تداعی کند؛ زندگی‌ای که در آن خبری از مشکلات کنونی نیست و می‌دانیم هر چه هست، داستان است. این موضوع موجب می‌شود تا حدی از استرس‌های‌مان کاسته شود و خود را در دنیای دیگری تصور کنیم.

محققان د‌‌انشگاه «ساکس» به این نتیجه رسیده‌ا‌‌ند‌‌ که مطالعه د‌‌ر مقایسه با سایر فعالیت‌ها، مانند‌‌ موسیقی، پیاد‌‌ه‌روی یا نوشید‌‌ن یک فنجان قهوه، بهترین روش برای غلبه بر استرس است. د‌‌ر این آزمایش افراد‌‌، با مطالعه به مد‌‌ت شش د‌‌قیقه توانسته بود‌‌ند‌‌ استرس خود‌‌ را کاهش د‌‌هند‌‌.

همچنین در تحقیق د‌‌یگری درباره تأثیر مطالعه د‌‌ر کاهش استرس، این نتایج کسب شده است که افراد‌‌ی که از کتاب خود‌‌خوان برای از بین برد‌‌ن استرس استفاد‌‌ه می‌کرد‌‌ند‌‌، زود‌‌تر از افراد‌‌ی که به مشاور یا روانشناس مراجعه می‌کرد‌‌ند‌‌ توانستند‌‌ استرس خود‌‌ را کاهش د‌‌هند‌‌.

با وجود این، متأسفانه، در دنیای امروز افراد حتی مطالعه کردن را در اینترنت‌ها و جست‌وجوی‌های اینترنتی دنبال می‌کنند؛ این در حالی است که بیشترین تأثیر مطالعه نه از روی سایت و اینترنت، بلکه مطالعه کتب به ویژه به شکل سنتی است. خواندن یک کتاب خوب پیش از خواب ۶۸ د‌‌رصد‌‌ به کاهش استرس و د‌‌ور شد‌‌ن از مشکلات روزمره کمک می‌کند‌‌ و به خواب بهتر منجر می‌شود‌‌؛ بنابراین شک نکنید که یکی از بهترین درمان‌ها و تجویزهای خانگی همین است.

اما راهکار فرهنگی دیگر برای کاهش این‌گونه استرس‌ها، این است که تلاش کنید تا بیش از هر برنامه‌ای، برنامه‌های امیدوارکننده به آینده، سریال‌های کمدی و سایت‌های طنز را پیگیری کنید؛ این به آن معنا نیست که از کسب آگاهی‌های روزمره درباره موضوع روزی مانند کرونا بکاهید، بلکه باید تا می‌توانید موجبات شادی و شعف روحی خود را فراهم کنید؛ البته قطعاً وظیفه رسانه ملی نیز در این راستا بسیار مهم‌تر و مؤثرتر از دیگر نهادها و رسانه‌هاست؛ بنابراین باید پخشِ برنامه‌های طنز و کمدی در دستور کارِ صدا و سیما قرار بگیرد که خوشبختانه بعد از گذشت دو روز از شیوع کرونا در کشورمان این اتفاق، هر چند کم، صورت گرفت و خبری با این تیتر در رسانه‌ها منتشر شد که «تلویزیون دوز طنز را بالا برد».

در این خبر آمده بود شبکه سوم سیما تصمیم گرفته است با توجه به تعطیلی مدارس و وضعیت ویژه کشور، برنامه‌های طنز را افزایش دهد؛ البته پس از اعلام این خبر بقیه شبکه‌ها نیز به میدان آمدند و تصمیم گرفتند همین شیوه را پی بگیرند. بعد از تغییر جدول پخش شبکه سه، چهار، پنج، سلامت و برخی برنامه‌های رادیویی، شبکه یک و شبکه نمایش هم تصمیم گرفتند در روزهای پایانی اسفندماه تا رسیدن به ایام نوروز، آنتنی شاد برای مردم ایجاد کنند. هر چند برنامه‌هایی که نام‌شان در اخبار ذکر شده بود، تکراری و بعضی بسیار قدیمی بودند، اما باز جای شکرش باقی است مدیران اوضاع را درک کرده‌اند و می‌دانند که نیاز روز جامعه چه می‌تواند باشد. امیدواریم این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها بیش از این جدی گرفته شود و پس از طی این دوره نیز مدیران به اهمیت این‌گونه سریال‌ها و برنامه‌ها بیش از پیش پی ببرند تا مجبور نشوند در زمان‌های بحرانی، فقط از آثار قدیمی کمک بگیرند، بلکه حداقل در تمام فصول سال، به جز ایام شهادت، یک سریالِ طنز را در برنامه کار رسانه ملی قرار دهند؛ زیرا قطعاً برنامه‌های طنز و کمدی یکی از مناسب‌ترین راهکارها برای کاهش استرس است؛ اما قبل از تمام اینها باید گفت مهم‌ترین و مؤثرترین اقدام فرهنگی برای کاهش اضطراب و استرس این است که به آموزه‌های دینی و اعمال مذهبی فردی پناه ببریم و سعی کنیم در این ایام بیش از هر زمان دیگر آرامش خود را با خواندن قرآن و نماز حفظ و تضمین کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات