صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۲۰۹۸۲

کدام روسای جمهور رکوردار بیشترین کاهش مشارکت مردمی بوده اند؟ +آمار و جزئیات

در دولت آقای محمود احمدی‌نژاد میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس نسبت به دوره قبل در هر دو انتخاباتی که در زمان او انجام شد روند صعودی دارد.
بیشترین درصد مشارکت و کمترین آن در زمان ریاست جمهوری چه کسانی رقم خورده است؟ آیا رؤسای جمهور وقت توانسته‌اند با کار و تلاش، اعتمادسازی و تحقق وعده‌های خود شرایطی را رقم بزنند که به جلب مشارکت بیشتر در انتخابات مجلس منجر شود.

- انتخابات مجلس چهارم در سال ۷۱ در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی برگزار شده است که به نسبت انتخابات مجلس سوم ۲٪ کاهش مشارکت داشته است، ولی در عوض در سال ۷۴ انتخابات دوره پنجم مجلس با ۷۱٪ مشارکت برگزار می‌شود که تاکنون بالاترین میزان مشارکت در دوره‌های مختلف مجلس را از آن خود ساخته است. این انتخابات با ۱۳٪ رشد مشارکت به نسبت مجلس قبل برگزار گردید.

- در دولت آقای محمد خاتمی دو انتخابات مجلس برگزار شد. مجلس ششم در سال ۷۸ و مجلس هفتم در سال ۸۲.

میزان مشارکت در مجلس ششم ۶۷‌٪ یعنی ۴٪ کمتر از مجلس پنجم بود. اما در مجلس هفتم که در همین دولت برگزار شد، شاهد کاهش مشارکت ۱۶ درصدی مردم به نسبت مجلس ششم بودیم و تنها ۵۱ درصد واجدین رای در آن شرکت کردند.

- در دولت آقای محمود احمدی‌نژاد میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس نسبت به دوره قبل در هر دو انتخاباتی که در زمان او انجام شد روند صعودی دارد.

انتخابات مجلس هشتم (سال ۸۶ و با ۵۵٪ مشارکت) در زمان ریاست جمهوری او برگزار شد که به نسبت انتخابات قبلی که در دولت قبل برگزار شد ۴٪ رشد در مشارکت نشان می‌دهد.

انتخابات مجلس نهم (در سال ۹۰ و با مشارکت ۶۴ درصدی) نیز به نسبت مجلس هشتم ۹٪ رشد مشارکت دارد؛ بنابراین تنها در دولت احمدی‌نژاد است که مشارکت در انتخابات مجلس روند کاهشی ندارد.

اما بخش پایانی این گزارش مربوط به دولت آقای حسن روحانی است که بیشترین کاهش مشارکت در انتخابات مجلس در این مقطع (۹۴ و ۹۸) در آن رخ داده است.
انتخابات مجلس دهم در سال ۹۴ با مشارکت ۶۴ درصدی، ۲٪ کاهش مشارکت به نسبت مجلس قبل نشان می‌دهد و مجلس یازدهم نیز که در اسفند ۹۸ برگزار شد با ۴۲٪مشارکت، پایین‌ترین میزان مشارکت در طی ۴۰ سال را ثبت کرد. این انتخابات به نسبت انتخابات مجلس دهم ۲۰٪ کاهش مشارکت دارد؛ بنابراین می‌توان گفت بیشترین کاهش مشارکت در دولت‌های تدبیر و امید (روحانی) و اصلاحات (خاتمی) رخ داده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات