صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۲۱۰۹۶

تداوم جنگ قدرت در عربستان

محمد بن سلمان در ادامه جنگ قدرت و سرکوب مخالفان، 20 شاهزاده سعودی را دستگیر کرد. این اقدام از سوی تحلیلگران به عنوان تلاش بن سلمان با هدف هموارسازی مسیر پادشاهی تعبیر شده است.

تداوم جنگ قدرت در عربستان

ولیعهد عربستان که با برکناری محمد بن نایف از ولیعهدی به این پست رسید همواره نگران بوده که توسط مخالفانش برکنار شود. به همین دلیل وی از ابتدای ولیعهدی اقدام به برکناری مخالفان خود کرده است. در این مسیر وی حتی نزدیک به 200 شاهزاده و سرمایه‌دار سعودی را چند هفته در هتل ریتز کارلتون زندانی کرد و 100 میلیارد دلار از اموال آنها را مصادره کرد. بن سلمان در جدیدترین اقدام 20 شاهزاده سعودی را با هدف هموار کردن مسیر رسیدن بازداشت کرد.
از روز جمعه زمزمه‌هایی از دور جدیدی از بازداشت‌ها در عربستان به دستور بن‌سلمان به گوش رسید تا اینکه رسانه‌ها‌، این شایعات را تأیید کردند. مهم‌ترین ‌اشخاصی که بازداشت شده‌اند «احمد بن عبدالعزیز» عموی بن‌سلمان و «محمد بن نایف»‌ ولیعهد پیشین هستند. شاهزاده احمد، بزرگ‌ترین رقیب بن‌سلمان برای تکیه بر تخت شاهی و جانشینی سلمان است. روزنامه وال‌استریت ژورنال و پایگاه خبری «بلومبرگ» تاکید کردند، شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» و «محمد بن نایف» به اتهام خیانت بازداشت شدند. روزنامه نیویورک تایمز هم گزارش داد که «نواف بن نایف» برادر کوچک‌تر محمد بن نایف نیز در میان بازداشتی‌هاست.
«مجتهد» افشاگر معروف عربستانی پس از افشاگری خود مبنی بر بازداشت شاهزادگان و سپس تأیید این خبر از سوی رسانه‌های آمریکایی، در توئیت دیگری از بازداشت افسران عالی رتبه امنیتی، ارتش و گارد حفاظتی و افراد مرتبط با این پرونده خبر داد. تاکنون نام چهار نفر از بازداشت‌شدگان مشخص شده است: شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز»، شاهزاده «نایف بن احمد بن عبدالعزیز» پسر احمد بن عبدالعزیز و رئیس ‌سازمان اطلاعات و امنیت نیرو‌های زمینی، شاهزاده «محمد بن نایف» ولیعهد پیشین عربستان و «نواف بن نایف» عموزاده
محمد بن سلمان.
تلاش برای کودتا
خبرگزاری «رویترز»، در این خصوص به نقل از یک منبع منطقه‌ای مدعی شده است که «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی شخصا دستور بازداشت «محمد بن نایف»، پسر برادرش و «احمد بن عبدالعزیز» را به اتهام خیانت صادر کرده است و او در سلامت عقلی و جسمانی به سر می‌برد. بنابر این گزارش، آنها متهم هستند که با کشورهای خارجی از جمله آمریکا برای اجرای کودتا ارتباط برقرار کرده‌اند. رویترز در ادامه نوشت که بن سلمان با این بازداشت‌ها، قدرت را به طور کامل در دست گرفت و هیچ کدام از دو رقیبش دیگر نخواهند توانست به قدرت برسند. احمد بن عبدالعزیز یکی از سه نفری است که در سال ۲۰۱۷ در شورای بیعت سعودی با ولیعهدی محمد بن سلمان مخالفت کرده بود.
اعدام یا حبس ابد
پایگاه «میدل ایست آی» به دنبال انتشار این اخبار، گزارشی به نقل از منابع مطلع درخصوص بازداشتی‌های اخیر در عربستان منتشر کرد و از احتمال اعدامشان خبر داده است. این رسانه انگلیسی درباره احمد بن عبدالعزیز برادر شاه سعودی و محمد بن نایف ولیعهد سابق نوشت: «افراد مطلع گفتند، این دو نفر که زمانی در صف رسیدن به تخت سلطنت قرار داشتند، حالا با خطر حبس ابد یا اعدام مواجه هستند». بنا بر گزارش‌ها، بازداشت‌ این چهره‌های سرشناس سعودی صبح جمعه انجام شد و طی آن محافظان کاخ پادشاهی که صورت‌بند و لباس‌های سیاه بر تن داشتند به محل اقامت این شاهزادگان رفته و پس از بازداشت آنها اقدام به گشتن محل اقامتشان کردند. طبق گزارش‌ها، شاهزاده احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف به «خیانت بزرگ» متهم شده و در یک اردوگاه نظامی صحرایی در بازداشت هستند.
فؤاد ابراهیم، معارض سعودی مقیم لندن و عضو جنبش «خلاص فی الجزیرهًْ العربیه» در این باره نوشت که بازداشت‌ها با بازداشت‌های ۲۰۱۷ هتل ریتز فرق می‌کند. قبلی صبغه مالی و سیاسی -موضعی بود ولی بازداشت‌های اخیر به آینده سیاسی بن سلمان مربوط است. او نوشت به همین دلیل پیش‌بینی نمی‌شود که شاهزاده‌های بازداشت شده در آینده نزدیک آزاد شوند بلکه سناریوهای احتمالی بسیار بدی در انتظار آن‌هاست. معارض سعودی احتمال داد که حبس ابد یا حذف فیزیکی در انتظار آنها باشد؛ زیرا زنده نگه‌داشتن آنها «خطرناک» است. فؤاد ابراهیم احتمال می‌دهد افرادی در دولت آمریکا خبر تماس‌های احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف با مقامات آمریکایی را به بن سلمان مخابره کرده‌اند. این افراد بر اساس ادعای این معارض سعودی کسی جز کوشنر، داماد ترامپ و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیستند.
پای بن زاید در میان است
در همین رابطه «محمود رفعت» وکیل حقوقی و کارشناس حقوق بین‌الملل به نقل از یک منبع موثق نوشت که بن زاید ولیعهد ابوظبی در پشت قضیه بازداشت این شاهزادگان قرار دارد. رفعت نوشت: «به نقل از یک منبع موثق در داخل عربستان تأکید می‌کنم که اقدام محمد بن سلمان برای بازداشت شاهزادگان از جمله محمد بن نایف و احمد بن عبدالعزیز بنا به دلیل اخبار ساختگی بوده که از محمد بن زاید به دست او رسیده مبنی بر اینکه دستگاه‌های امنیتی تماس تلفنی این شاهزادگان با سفرای کشورهای اروپایی در عربستان با هدف عزل بن سلمان از قدرت را رصد کرده‌اند».
شایعات مرگ شاه سعودی
در همین حال و به دنبال بازداشت 20 شاهزاده سعودی مجتهد افشاگر سعودی از مرگ پادشاه سعودی خبر داده است. البته این خبر از سوی برخی رسانه‌ها رد شده است. روزنامه القدس العربی به نقل از منابع خود نوشت که بعید نیست این بازداشت‌ها در پی وخامت حال سلمان بن عبدالعزیز رخ داده است. با این حال رسانه رسمی حکومت آل‌سعود روز یکشنبه تصاویری از حضور ملک‌ سلمان در مراسم تقدیم استوارنامه سفرای جدید در این کشور را منتشر کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات