فرهنگی >>  جنگ نرم >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۲۲۱۵۸
هر روز يک کتاب

ه‍دف‌: ت‍ه‍ران (ت‍ه‍اج‍م‌ ک‍ارت‍ر و وق‍اي‍ع‌ پ‍ش‍ت‌ پ‍رده‌) + دانلود

هدف عملیات تنها آزادي گروگانها نبوده بلکه انجام کودتا براي سرنگوني نظام جمهوري اسلامي ايران، هدف اصلي و نهايي عمليات مداخله در طبس بوده است. طرح «مايلز کاپلند» مورد پذيرش جيمي کارتر رئيس جمهوري آمريکا قرار گرفت ولي وي در آغاز راه به بن‌بست رسيد.

شناسنامه کتاب:
نام کتاب: ه‍دف‌: ت‍ه‍ران (ت‍ه‍اج‍م‌ ک‍ارت‍ر و وق‍اي‍ع‌ پ‍ش‍ت‌ پ‍رده‌) / دانلوده‍دف‌: ت‍ه‍ران (ت‍ه‍اج‍م‌ ک‍ارت‍ر و وق‍اي‍ع‌ پ‍ش‍ت‌ پ‍رده‌) + دانلود
موضوع اصلي : تاريخ سياسي
مولف: جوليتوکيه‌زا 
مترجم: هادي سهرابي
نام انتشارات : نشرنو
سال انتشار: 1380
تعداد صفحات : 343 صفحه
 
شکست پنجه عقاب
حضرت امام: «آيا جز اين بود که يک دست غيبي در کار است؟ چه کسي هلي‌کوپترهاي آقاي کارتر را ساقط کرد؟ ما ساقط کرديم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست.»
***
پنجم ارديبهشت سال 1359 بود که خبر حمله نظامي آمريکايي‌ها به طبس در رسانه‌ها پيچيد. عملياتي نظامي به فرماندهي سرهنگ چارلي بکويث، فرمانده نيرو‌هاي ويژه دلتا فورس که در نهايت به تعبير خود آمريکايي‌ها با يک افتضاح تمام عيار به پايان رسيد.
روز ۲۴ آوريل ۱۹۸۰، ۶ هواپيما و ۸ بالگرد آمريکايي براي آزادي ۵۲ گروگان در تهران وارد فضاي پروازي ايران شدند. در هنگام اجراي عمليات با ورود به حريم هوايي ايران يکي از بالگردها در ۱۲۰ کيلومتري راور کرمان دچار نقص فني شده و به اجبار فرود مي‌آيد و سرنشينان آن به بالگردي ديگر منتقل مي‌شوند و همان بالگرد نيز دچار نقص فني شده و به ناچار به ناو هواپيما بر بازمي‌گردد. ۶ هواپيما و ۶ بالگرد ديگر خود را به طبس رسانده و در تاريکي شب در منطقه‌اي دور افتاده بدون متوجه شدن نيروهاي نظامي ايراني فرود مي‌آيند. در حين سوختگيري يکي ديگر از بالگردها دچار نقص فني شده و در مجموع در حاليکه هنوز عمليات آغاز نشده، ۳ فروند بالگرد از دست رفته بود؛ پس از تماس با مرکز عمليات، کارتر رئيس‌جمهور آمريکا دستور بازگشت نيروها را مي‌دهد. در هنگام برخاستن هواپيماها و بالگردها طوفان شن آغاز شده و يک هواپيماي سي۱۳۰ و يک بالگرد سي‌اچ-۵۳ به هم خورده و هر دو آتش مي‌گيرند که در اين حادثه ۸ نفر از نيروهاي آمريکايي در آتش سوخته و ۴ بالگرد سالم و يک بالگرد معيوب و (يک بالگرد هم راور کرمان) هم روي زمين باقي گذاشته مي‌شوند، نيروها با ۵ هواپيما خود را به ناو هواپيمابر ناو نيميتز مي‌رسانند و بدين‌ترتيب عمليات به‌طور کامل شکست مي‌خورد.
عمليات فوق مبتني بر ايده و طرح کارشناساني بود که در راس آنان فردي به نام «مايلز کاپلند» قرار داشت. نامبرده در جريان کودتاي 28 مرداد 1332 مشاور ويژه طراح کودتا يعني «کرميت روزولت» بوده است.
 
معرفي کتاب:
در کتاب «هدف: تهران» نوشته «جوليتوکيه‌زا» که توسط هادي سهرابي ترجمه و توسط انتشارات نشرنو منتشر شده است، ابعاد طرح «مايلز کاپلند» به بحث گذاشته شده است.
کتاب «هدف، تهران» مشخصاً به جزئيات اين اعزام نيرو آمريکايي‌ها و چگونگي ورود آنها به خاک ايران با تمام جزئياتش پرداخته است. اين کتاب ضمن آنکه هنر نويسنده‌اش را در گردآوري و تحقيق به اثبات مي‌رساند، درجه اهميت رويدادهاي انقلاب اسلامي را در نظر جهانيان و توجه و دقت افراد در گوشه و کنار را به مسائل اين انقلاب نيز آشکار مي‌سازد و نشان مي‌دهد که چگونه عليرغم تمام تبليغات انحرافي و موذي‌گريهاي رسانه‌هاي استکباري، دنيا با کنجکاوي فراوان ناظر حوادث ايران است و سعي مي‌شود آنچه به عنوان «انقلاب اسلامي» در کشوري که مدت زيادي از مطيع بودنش در برابر آمريکا نگذشته، رخ داده است، مورد بررسي قرار گيرد تا عامل اساسي اين‌همه قدرتي که ناگهان در ايران سر برافراشت و آمريکا را با آن‌همه قدرت تسليحاتي و تکنيکي به درماندگي کشاند، شناخته شود.
آنچه سبب ارزش اين کتاب است جست‌و‌جوي همه‌جانبه نويسنده براي يافتن ارتباط‌هاي مخفي بين آمريکا و کشورهاي ديگر در جريان حمله به صحراي طبس و نيز ارائه دلايل مستند در زمينه توطئه گسترده‌اي است که آمريکا قصد داشت در جهت انهدام جمهوري اسلامي ايران با همکاري بعضي از متحدانش در منطقه به اجرا درآورد.
نويسنده نقش مصر و سلطان‌نشين عمان را در اين عمليات افشا مي‌کند و بخصوص از بازيگري دولت انگليس در کمک به آمريکايي‌ها پرده برمي‌دارد. ما هم با توجه به اقدامات برق‌آسا و ناگهاني انگليسي‌ها در تخليه سفارتشان و فرار ماموران (جاسوسان) انگليس از ايران (که واقعاً با هيچ منطقي قابل توجيه نبود) و در بحبوحه حمله نظامي آمريکا صورت گرفت، مي‌توانيم به سهولت استدلال نويسنده کتاب را بپذيريم که: چرا کارتر از بين تمام سران کشورهاي اروپايي فقط مارگارت تاچر (نخست‌وزير جزيره انگليس) را از تصميم خود براي حمله به ايران مطلع ساخت؟ و نيز قبول کنيم که بسياري از عوامل آمريکايي براي هموار کردن راه مهاجمان، قبلاً با گذرنامه‌هاي جعلي صادره از سوي دولت انگليس و به عنوان «توريست انگليسي» وارد ايران شده بودند.
در اين کتاب همچنين انواع و اقسام شايعاتي که بعد از رسوايي شکست آمريکا، در جهان پراکنده شد مورد بررسي قرار گرفته است و بخصوص به اين شايعه که گويا شوروي سبب شکست اين تهاجم شده، برمي‌خوريم که نشان مي‌دهد ماشين تبليغاتي غرب چگونه به دنبال شکست آمريکا از شن‌هاي صحراي طبس، به حرکت در مي‌آيد تا هرچه زودتر اثر معجز آسا و ارزش الهي اين حادثه را لوث کند و آن را به صورتي جلوه دهد که گمان شود بر اثر مقابله تکنولوژيک و يا مخالفت شوروي اتفاق افتاده است
 
نويسنده، روزنامه نگاري ايتاليايي است که به تفحص در اين موضوع پرداخته و به يافته‌هاي جالبي رسيده است. وي در کتابش مي‌نويسد: «آمريکا از زمان سقوط شاه در ايران سرگرم بررسي راه‌هاي ايجاد شورش در ايران بوده و ابزار و شرايط لازم براي سرنگوني رژيمي که خوشايند آمريکا نباشد و نتواند منافع آمريکا را تامين کند بوده است. اما موضوع گروگانها بهانه خوبي براي اينگونه مداخلات در امور داخلي ايران بود. ... هجوم به سفارت بايد مکمل عمليات نظامي وسيع‌تري عليه ايران باشد که البته بايد 24 ساعت بعد به اجرا درآيد
از اين طرح به روشني استنباط مي‌شود که نظر کاپلند تنها آزادي گروگانها نبوده بلکه انجام کودتا براي سرنگوني نظام جمهوري اسلامي ايران هدف اصلي و نهايي عمليات مداخله در طبس بوده است. طرح «مايلز کاپلند» مورد پذيرش جيمي کارتر رئيس جمهوري آمريکا قرار گرفت ولي وي در آغاز راه به بن‌بست رسيد.
 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات