صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۲۲۱۲
فعالیت‌های جهادی طلاب و روحانیون برای مقابله با کرونا در گفت‌وگو با مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در بیمارستان بقیه‌الله(عج)

نگذاشتیم حرف حضرت آقا زمین بماند

پایگاه بصیرت / حسن ابراهیمی

بیمارستان بقیه‌الله(عج) یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین خطوط مقدم مبارزه با بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران است. در این شرایط که گروه‌های مردمی کنار مدافعان سلامت بودند، در این بیمارستان نیز عده‌ای از طلاب و روحانیون حضور پیدا کردند و کمک‌کار کادر درمان شدند. حجت‌الاسلام «نوربخش یوسفی» مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در بیمارستان بقیه‌الله الاعظم(عج) را مخاطب این گفت‌وگو قرار دادیم تا از کم و کیف ماجرا مطلع شویم. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

فعالیت‌های روحانیون داوطلب در بیمارستان بقیه‌الله در حوزه کمک به درمان بیماران و کادر درمانی بیمارستان را تشریح کنید.

بعد از اینکه این ویروس منحوس وارد کشور شد و بیماران در بیمارستان بقیه‌الله(عج) بستری شدند، با توجه به اینکه این بیماران نمی‌توانستند همراه داشته باشند و از طرفی شدیداً مضطرب و نگران بودند، ما که نمایندگی ولی‌فقیه را برعهده داریم وظیفه داشتیم در این ایام به سبب مسئولیت دینی و اخلاقی مدافعان سلامت هم باشیم. به ذهن‌مان رسید روحانیون و طلبه‌هایی را که همیشه در خط مقدم مقابله با بحران‌ها بودند، به میدان بیاوریم. با هماهنگی با بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه استان تهران دو گروه جهادی با استعداد ۸۰ نفر به بیمارستان اعزام شدند.این دو گروه طلبه‌ جهادی، شامل گروه جهادی «بصیر» زیر نظر سازمان بسیج طلاب، اساتید و نخبگان حوزه علمیه استان تهران و گروه جهادی «شهید سلیمانی» متعلق به حوزه علمیه بقیه‌الله(عج) زیر نظر قرارگاه نرجس خاتون هستند.ابتدا به سازماندهی و هماهنگی با بخش‌های مختلف سپس آموزش این عزیزان طلبه نیاز داشتیم. همه این موارد انجام و عزیزان گروه‌بندی شدند و همه پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی را رعایت کردیم.گروه ۱۵ نفره، طرح جامع همراه بیمار، شامل تقویت روحیه بیماران و کادر درمان، پاسخ به پرسش‌های شرعی، کمک به بیمار برای خوردن غذا، ماساژ بیماران، استحمام بیماران، تمدید دفترچه‌های بیماران، مشاوره دل‌جویی از کادر سلامت و... را انجام می‌دادند. گروه دیگری برای ضدعفونی محیط بیمارستان سازماندهی شدند. ضدعفونی تمام بخش‌های بیمارستان هر روز و طبق زمان‌بندی مشخص انجام می‌شد. گروه دیگری بحث حمل‌ونقل بیماران در بخش‌ها و بین آزمایشگاه و مرکز تصویربرداری، انتقال دارو، انتقال نمونه‌های آزمایشگاهی و... را برعهده داشتند.

 

به تفکیک، تعداد روحانیون خواهر و برادر را هم بفرمایید.

۶۰ روحانی و طلبه برادر و ۲۰ روحانی و طلبه خواهر بودند.

 

کل مجموعه نیروهای داوطلب مردمی بیمارستان چند نفر بودند؟

همه این عزیزان طلبه بودند؛ البته با این گروه، حدود شش دانشجو نیز فعالیت داشتند و ما را همراهی می‌کردند. ما سازماندهی را گسترش دادیم. بحث آموزش قبل از ترخیص بیماران برای دوران نقاهت را گروه دیگری انجام دادند. پنج نفر از دوستان را هم پشت خطوط تلفن و رایانه نشاندیم و به همراه یک پرستار یا پزشک پیگیری امور و کنترل درمان‌شدگان کرونایی در دوران نقاهت را از راه دور در منزل انجام می‌دادیم و برای پرسش‌های تخصصی، آن پزشک و پرستار پاسخگوی بیمار بود.

بیمارستان حدود چهار ورودی و خروجی داشت که باید پایش سلامت مراجعه‌کنندگان در آن انجام می‌شد؛ بنابراین در هر ورودی یک خواهر و برادر طلبه مستقر شدند و در این مدت ۸۶ هزار نفر پایش سلامت شدند.

یک گروه را هم در بخش ورودی ساختمان بیمارستان مستقر کردیم که کار انتقال وسایل خانواده بیماران به بیمار مربوط را انجام می‌دادند؛ قبل از دریافت وسایل با بخش هماهنگ می‌کردند و در صورت تأیید آن اقلام که لوازم شخصی یا خوراکی بود، آن را به بیمار می‌رساندند.

گروه دیگری کار شست‌وشوی بخش‌ها را که غیر از ضدعفونی کردن بود، انجام می‌دادند. گروهی هم در بخش لاندری که مخصوص شست‌وشوی لباس، ملحفه و سایر موارد مربوط به بیماران و کادر درمانی بود، مستقر شدند.

 

در بحث فوت‌شدگان هم برای انجام عملیات شرعی فعالیتی داشتید؟

بله، تا قبل از پیگیری نماینده ولی‌فقیه در سپاه و دریافت حکم حضرت آقا درباره انجام عملیات کامل تدفین شرعی با رعایت ضوابط بهداشتی، ما نیروی مستقر ۲۴ ساعته در بیمارستان داشتیم و به محض اینکه به اصطلاح کد ۹۹ را برای بیماری اعلام می‌کردند، بالای سر محتضر حاضر می‌شدند با اجرای ضوابط شرعی احتضار و بعد از فوت، عملیات تیمم و حداقل عملیات شرعی را برای میت انجام می‌دادند؛ به این صورت که سه بار با دست خود میت تیمم بدل از غسل سدر و کافور و آب خالص و سه بار هم با دست خود طلبه این تیمم انجام می‌گرفت.

اما پس از حکم حضرت آقا، تمام دغدغه ما اجرای آن شد. به‌سرعت غسال‌خانه‌ای جدا از محیط بیمارستان مهیا و پروتکل‌های بهداشتی کامل رعایت شد. طلاب عزیز آموزش لازم را دیدند و کار غسل و کفن حتی نماز بر میت همان‌جا انجام شد. بر پیکر فوت‌شدگان روضه و زیارت عاشورا خوانده شد و ما می‌دیدیم خانواده فوت‌شدگان در گریه‌های‌شان خوشحال بودند که عملیات شرعی برای میت‌شان رعایت شده است.

 

شما ثبت تجربیات هم داشته‌اید؟

در این زمینه بنا به تأکید نماینده ولی‌فقیه در سپاه، ما نمونه‌گیری از نقاط مختلف جسد میت‌ها و نیز غساله‌ها را انجام دادیم و به آزمایشگاه منتقل کردیم و ثابت شد خطری از جانب میت متوجه دیگران نیست.

این عزیزان بسته‌های فرهنگی هم برای بیماران و کادر درمانی تهیه کردند. برای ماه مبارک رمضان هم از این عزیزان طلبه جهادی در مجموعه بیمارستان بهره معنوی خواهیم برد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات