صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۲۲۷۳۵

قلم در خدمت آزادی

پایگاه بصیرت / فرهاد مهدوی

مکتب نورانی اسلام به «پیام» به عنوان امری مقدس توجه می‌کند و از این منظر آن را شامل محتوایی هدایتگر به سوی نور می‌داند که انسان‌ها را از کج‌راهه‌ها و ظلمات رهایی می‌بخشد.

امام خمینی(ره)، این شاگرد مکتب اهل بیت(ع)، همواره بر اهمیت پیام به عنوان یکی از اضلاع انسان‌ساز توجه کرده‌‌اند و برای رسیدن به این مقصود، توصیف‌های زیبایی درباره چرخه تولید تا مصرف آن را بیان فرموده‌اند که به منظور بهره‌مندی از آن رهنمودهای گران‌بها به ذکر مواردی اندک بسنده می‌کنیم:

1-قلم در محضر خدا؛ امروزه جنگ روانی، دروغ، تهمت و... کالای انبوه رسانه‌ها هستند، حتی ظرفیت رسانه‌ها به مسیرهایی می‌رود که زیبا بیان کردن همین صفات رذیله موجب می‌شود یک اثر هنری از سایرین شاخص‌تر شود؛ اما امام خمینی(ره) در مسیر مکتب نورانی اسلام تأکید داشتند: «در نوشته‏های‌تان به خدا توجه داشته باشید. بدانید که این قلم که در دست شماست، در محضر خداست.» توجه به همین نکته موجب می‌شود قلم‌ها از غل‌وزنجیر مستکبران رهایی یابند و برای پاسخ‌گویی در محضر الهی، از مسیری که سیاه می‌کنند جوانه‌های سبز سر برآورد. لازمه این مهم این است که صاحب قلم ابتدا رهایی یابد، سپس قلم را آزاد نماید و بعد مخاطب هم از اسارت‌های نفس و شیطان‌های درونی و بیرونی رهایی می‌یابد.

 

2-قلم در خدمت آزادی؛ در جبهه مستکبران، آنچه بیش از همه برای ایجاد صلح به کار گرفته می‌شود، سلاح‌های کشنده‌ای هستند که تاکنون میلیون‌ها انسان را به بهانه آزادی از پا درآورده‌اند. امروزه به قلم‌هایی جایزه داده می‌شود و صاحبان قلم‌هایی تشویق می‌شوند که بیشترین خدمت‌ها را به صاحبان گلوله‌ها و توپخانه‌ها داشته‌اند، حتی جوایز آنها را سازندگان مواد منفجره می‌دهند؛ چنین اندیشه‌هایی به خسران زندگی انسان‌های امروزی منجر شده است و حضرت امام(ره) برای مقابله با این طرز تفکر، قلم را حیات‌بخش و وحدت‌آفرین می‌دانند و آن را وسیله‌ای در خدمت آزادی معرفی می‌کنند: «لکن استفاده از قلم، در راه آزادی ملت، در راه تعالیم اسلامی بکنید. برای رسیدن به این مقصد باید قلم را دوباره معنا کرد، یک معنای تعالی‌بخش زندگی انسان‌ها را احیا خواهد کرد.»

 

3-خدمت به ملت؛ حضرت امام(ره) رسانه را در خدمت ملت می‌دانند و از آنها می‌خواهند در این مسیر فعالیت کنند و در این زمینه می‌فرمایند: «به طور کلی در هر کشوری، مطبوعات آن کشور و تلویزیون و رادیوی آن کشور، باید در مسیر آن ملت و در خدمت ملت باشد. مطبوعات باید ببیند که ملت چه می‏خواهد، مسیر ملت چیست؟ روشنگری از این طریق داشته باشد و مردم را هدایت کند.»امروز رسانه‌های اجتماعی موجب شده‌اند تعداد رسانه‌ها و انسان‌ها با هم برابر شود و نقش انسان‌ساز رسانه بیش از گذشته در دست دزدان شب‌رو به یغما برود. اکنون رسانه‌های انقلابی وظیفه دارند در این مسیر، مکتب نورانی اسلام و خواسته‌های امام(ره) از رسانه‌ها را بیشتر تبیین کنند و اگر این آرزوی امام(ره) درباره پیام، قلم و مخاطب محقق ‌شود، می ببینیم چگونه جامعه به صلح و آرامش خواهد رسید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات