صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار برگزیده
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۲۲۷۸۶

او آن نخستین بود که دومین نداشت

در دامان مکتب او و نظام معرفتی متولدشده از مکتب او یعنی نظام جمهوری اسلامی هزاران انسان پاک و مخلص و انقلابی پرورش یافت که تنها یکی از نمونه‌های این مکتب، شهید حاج قاسم سلیمانی بود.
پایگاه بصیرت / ابوالحسن سلطانی زاده
چهاردهم خرداد یادآور سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی (ره)، یار سفرکرده انقلاب اسلامی می‌باشد. امام یک حقیقت همیشه زنده است که پاسداشت این حقیقت همیشه زنده تاریخ به آشنایی و عمق بخشیدن معرفتی با ابعاد وجودی این شخصیت عظیم الشان می‌باشد. آنچه در ذیل می‌خوانید گوشه‌ای از اقیانوس بیکران شخصیت امام می‌باشد.

الف - شخصیت بی‌نظیر امام خمینی:
امام خمینی یک شخصیت کامل و جامع‌الاطراف و فراتر از یک شخص بود. امام به‌تن‌هایی یک مکتب بود و در دامان مکتب او و نظام معرفتی متولدشده از مکتب او یعنی نظام جمهوری اسلامی هزاران انسان پاک و مخلص و انقلابی پرورش یافت که تنها یکی از نمونه‌های این مکتب، شهید حاج قاسم سلیمانی بود که توانست با بهره‌برداری از آموزه‌های این مکتب خود به یک مکتب تبدیل شود و این به برکت اخلاص و نفس قدسی و مسیحایی امام خمینی بود که همچنان ادامه دارد. واقعیت آن است که از هر سو و از هر زاویه، چه اخلاق، چه عرفان، چه شعر، چه سیاست، چه دیانت و چه خانواده به او می‌نگریم او را بی‌بدیل می‌یابیم. مقام معظم رهبری این خلف صالح و شایسته مکتب امام خمینی که پس‌ازآن یار سفر کرده، علمدار و دیده‌بان و سکاندار انقلاب شدند در ترسیم این شخصیت بی‌بدیل جملات پرمغزی دارند، آنجا که می‌فرماید: او آن نخستین بود که دومین نداشت یا می‌فرماید ملت ما بعد از انبیا و ائمه معصومین علیهم‌السلام هیچ شخصیتی را با این عظمت و قدرت و این خصوصیات هرگز به خود ندیده بود. شخصیت او بعد از پیامبران خدا و اولیاء معصومین، با هیچ شخصیتی دیگری قابل مقایسه نبود و یا در جای دیگری فرمودند او به همه فهماند انسان کامل شدن علی‌وار زیستن و تا نزدیکی مرز‌های عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مرحوم حضرت آیت‌الله‌العظمی اراکی آن کوه علم و تقوا در رثای او گفته بود؛ اگر امام خمینی در کربلای سال ۶۱ بود، شهدای کربلا به جای ۷۲ تن ۷۳ تن می‌شدند.

ب- تصمیمات شجاعانه امام
در طول ده سال از عمر با برکت امام از بهمن ۵۷ تا خرداد ۶۷، تصمیمات ایشان در عرصه سیاسی بی‌نظیر است:
۱- وقتی صدام در شهریور ۵۹ به کشورمان حمله می‌کند امام در همان ابتدا می‌فرماید: "ما چنان سیلی به صدام بزنیم که دیگر نتواند از جایش بلند شود" و پس‌ازاین شاهد عملیات‌های موفق ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح المبین، بیت‌المقدس، کربلای ۵، کربلای ۸ و. بودیم که همگی سیلی‌هایی بود که به گوش صدام نواخته شد.
۲- وقتی سلمان رشدی مرتد کتاب آیات شیطانی را نوشت امام طی تصمیم شجاعانه‌ای در تاریخ ۲۵ بهمن ۶۷، فتوای مهدورالدم بودن سلمان رشدی را در جهان اسلام اعلام کرد.
۳- ارسال نامه تاریخی به گورباچف رهبر ابرقدرت شرق دنیا در یک لحظه تاریخی و دعوت او به اسلام در ۱۱ دی‌ماه ۶۷ از دیگر شجاعت‌ها در کنار بلندنظری‌های امام (ره) بود. سال‌ها بعد گورباچف اعتراف کرد اگر آنچه را که امام خمینی گفته بود با تأمل بیشتری بررسی می‌کردم سرنوشت کشورم آن نمی‌شد.
۴- عزل آقای منتظری با عنوان حاصل عمر خود از قائم‌مقامی رهبری در ششم فروردین سال ۶۸؛ آنجا که وی با اصل انقلاب زاویه پیدا می‌کند و امام با چنان قاطعیتی برخورد می‌کند که همگان را شگفت‌زده می‌کند.
۵- پذیرش و قبول قطعنامه ۵۹۸ در ۲۹ تیرماه ۶۷ که از آن به‌عنوان نوشیدن جام زهر در تاریخ انقلاب اسلامی یاد می‌شود.
۶- عزل بنی‌صدر از مسئولیت فرماندهی در دفاع مقدس در اول تیرماه ۶۰ و متعاقب آن آغاز فتوحات رزمندگان اسلام یکی پس از دیگری.

ج -پیش‌بینی‌های سیاسی امام
در این میدان نیز امام بی‌بدیل بود. در ذیل به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم:
۱ - سال ۶۱ امام خطاب به کشور‌های عربی حامی صدام می‌گویند بدانید اگر صدام نجات پیدا کند با شما به جنگ برمی‌خیزد کویت را هم از بین خواهد برد و دقیقاً صدام حمله به کویت را پس از فارغ شدن از جنگ با نظام اسلامی ایران آغاز کرد.
۲- در مهرماه سال ۵۹ فقط ۵ روز پس از آغاز حمله صدام به کشورمان امام می‌گویند پیروزی ما در جنگ حتمی است چیزی که درنهایت در سال ۶۷ محقق شد.
۳- در ششم مرداد سال ۶۶ در پیامی برای حجاج به‌عنوان منشور حج و قبل از کشتار حجاج ایرانی توسط جنایتکاران آل سعود، سرلوحه پیام امام این آیه شریفه است که وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّه... و هر کس از خانه خود بیرون رود درحالی‌که به‌سوی خدا و رسول او رهسپار می‌شود، سپس مرگ او را دریابد، پاداشش بر عهده خدا لازم شده است، و خدا آمرزنده و مهربان است. (نساء، آیه ۱۰۰)
۴ - در سال ۶۷ سقوط کمونیسم را در پیام به گورباچف پیش‌بینی و به وی می‌نویسد از این به بعد باید بقایای کمونیسم را در موزه‌ها جستجو کرد و صدای شکسته شدن استخوان‌های مارکسیسم به گوش می‌رسد موضوعی که برای خیلی‌ها تحقق آن باورکردنی نبود.

د- مهم‌ترین دغدغه‌های امام
این دغدغه‌ها را در چند بخش می‌توان خلاصه کرد:
۱-غفلت از یاد خدا به‌عنوان عامل اصلی همه پیروزی‌ها، چه در شروع، چه در استمرار و چه در بقاء و ماندگاری انقلاب
۲- غفلت از دشمن بیرونی
۳- تفرقه و تشتت داخلی که مانع اصلی وحدت کلمه و انسجام داخلی می‌شود
۴ -غفلت از خطر نیرو‌های نفوذی و منحرفین در بدنه انقلاب؛ لذا می‌فرمودند نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد و یا اینکه تا من زنده هستم اجازه نخواهم داد انقلاب به دست لیبرال‌ها بیفتد.

ه - مهم‌ترین میراث امام
۱- نظام جمهوری اسلامی: امام برای حفظ این نظام تعابیر بسیار بلندی دارند؛ امام (ره) می‌فرمایند: حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر ولو امام عصر باشد، اهمیتش بیشتر است. برای اینکه امام عصر هم خودش را فدا می‌کند برای اسلام (صحیفه نور جلد ۱۵ صفحه ۳۶۵) بر همه ما و شما و همه ملت و همه روحانیون حفظ این جمهوری اسلامی از اعظم فرایض است (صحیفه امام جلد ۱۵ صفحه ۳۲۹) حفظ جمهوری اسلامی حفظ اسلام است آحاد مردم تکلیف دارند برای حفظ جمهوری اسلامی. از نماز اهمیتش بیشتر است، برای اینکه این حفظ اسلام است (صحیفه امام جلد ۱۹ صفحه ۴۸۶) حفظ نظام که یکی از واجبات شرعی و عدلیه است که نظام باید محفوظ باشد (صحیفه امام جلد ۱۱ صفحه ۴۹۴) مسئله حفظ نظام جمهوری اسلامی در این عصر و با وضعی که در دنیا مشاهده می‌شود و با این نشانه‌گیری‌هایی که از چپ و راست و دور و نزدیک نسبت به این مولود شریف می‌شود، از اهم واجبات عقلی و شرعی است که هیچ‌چیز با آن مزاحمت نمی‌کند (صحیفه نور جلد ۱۹ صفحه ۱۰۶)
۲- ولایت‌فقیه
امام در مورد ولایت‌فقیه نیز تعابیر بسیار پرمغزی دارند؛ ایشان می‌فرمایند؛ ولایت‌فقیه برای مسلمین یک هدیه است که خدای تبارک‌وتعالی داده است (صحیفه امام جلد ۱۰ صفحه ۴۰۷) و جمله معروفی از امام (ره) که؛ پشتیبان ولایت‌فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد.

کوتاه‌سخن آنکه دشمن در ۴۱ سالگی انقلاب اسلامی طیفی از تهدیدات متنوع و پیچیده و هوشمند را برای خاموش کردن افکار و میراث امام خمینی به کار گرفته است که باید با بصیرت و هوشیاری و بیداری و تبعیت پذیری از، ولی فقیه این ترفند‌ها را خنثی کنیم. ان‌شاءالله
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات