صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۳۱۳۶

انتظارات از دستگاه قضا

آغاز تابستان آغاز هفته دستگاه قضا است. اين روزها قوه قضائيه به محور توجه و تمرکز افکار عمومي بدل گرديده و انتظارات از اين دستگاه دوچندان شده است[...]

یادداشت: آغاز تابستان آغاز هفته دستگاه قضا است. اين روزها قوه قضائيه به محور توجه و تمرکز افکار عمومي بدل گرديده و انتظارات از اين دستگاه دوچندان شده است. دستگاه قضا خود درگير پرونده فسادي شده که مجرمان آن، در درون اين قوه رخنه کرده و تا سطح مياني و حتي بالاتر نفوذ کرده بودند؛ اما نکته قابل‌ملاحظه آن است که با همه ترفندها و سياه‌بازي‌ها درنهایت اين دستگاه قضايي بود که خود به جراحي اين دمل چرکين پرداخته و آنان را به‌پای ميز مذاکره کشانده است. افکار عمومي دادگاه طبري را با دقت دنبال مي‌کنند تا اقتدار و سلامت دستگاه قضا را بسنجند.

روي کار آمدن آيت‌الله رئيسي، قوه قضائيه و تدابير و اقدامات انجام‌شده توسط ايشان، اميدهاي فراواني را در جامعه زنده کرده است؛ اما در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامي، اين مجموعه همچنان با دستگاه قضايي تراز انقلاب اسلامي فاصله بسيار دارد.

1- به‌حکم عقل و به فرموده حكيم بزرگ انقلاب اسلامي؛ «سخت‌ترين قسمت عدل هم عبارت است از آنجائي كه طرف مقابل عدل، اقويا هستند؛ زير بار نمي‌روند، زور مي‌گويند، متوقع‌اند.» اين موضوع يكي از مسائل مهمي است كه انتظار ملت را از دستگاه قضايي دوچندان كرده است. انتظار آن است كه سران باندهاي مافيايي قدرت- ثروت که در عرصه‌هاي مختلف اقتصادي عامل فساد هستند، به‌پای ميز محاكمه كشانده شوند. در اين مسير تعارفات و ملاحظات بايد كنار گذاشته‌شده و توصيه‌ها و سفارش‌ها نيز بايد رخت بربندد تا هركس از مسير قانون پاي كج گذاشته است، با شمشير عدالت آن را صاف نمود، هرچند فرد مذكور از تبار آقازادگان و توصیه شدگان و وابستگان به فلان جريان سياسي باشد! به نظر مي‌رسد كه با رهنمودهاي صريح رهبر معظم انقلاب اسلامي كه بارها اعلام كرده‌اند با «فساد بايد در هر نقطه‌اي كه هست مبارزه كرد!»، ديگر دليلي براي مماشات با دانه‌درشت‌ها باقي نمانده است! 2- اصلاحات اداري يکي از فوريت‌هاي ضروري دستگاه قضا است. بوروكراسي تنبل و پرپیچ‌وخم دستگاه اداري قوه قضا نيز خود به مانعي براي ايجاد رضايتمندي ملت از دستگاهِ قضايي تبدیل‌شده كه بايد براي آن چاره‌اي انديشيد. اين بوروكراسي ناكارآمد گاه آن‌چنان مراجعه‌کننده را در پیچ‌وخم‌های خود سرگردان و معطل مي‌كند‌ كه حتي طعم شيرين اجراي عدالت را نيز در كام افراد تلخ مي‌كند و درنهایت خاطره‌اي تلخ را در اذهان به يادگار مي‌گذارد. براي رفع اين مشكل- عارضي كه ارتباطي با جوهر دستگاه قضا ندارد و متأسفانه در تمامي دستگاه‌هاي بوروكراسي و اداري ما وجود دارد- بايد چاره‌اي انديشيد تا خدمات همه خادمان ملت در دستگاه قضا به اين سادگي مخدوش نگردد. (نویسنده: مهدی سعیدی)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات