صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۲۳۶۵۳

بازي با فرهنگ

هرچند فضاي کشور آن‌قدر درگير مسائل اقتصادي است که کمتر به مسائل ديگر توجه مي‌شود، اما در پس آنچه در کف عرصه معيشت و بازار و اقتصاد مي‌گذرد[...]

یادداشت: هرچند فضاي کشور آن‌قدر درگير مسائل اقتصادي است که کمتر به مسائل ديگر توجه مي‌شود، اما در پس آنچه در کف عرصه معيشت و بازار و اقتصاد مي‌گذرد، جریان‌های سياسي کشور مهياي انتخابات 1400 شده‌اند. پايان دوره هشت سال رئیس‌جمهور و عدم امکان حضور وي در انتخابات، نوعي توازن را در رقابت‌های سياسي کشور ايجاد کرده است که اين امر موجب شده تا نامزدهاي متعددي خود را آماده ورود به انتخابات کنند. این نامزدها هر یک به‌گونه‌ای تلاش دارند تا خود را ناجی کشور نشان داده و البته با شگردهایی تبلیغاتی و رسانه‌ای برای خود اولویت‌هایی را معرفی کرده و از طرق مختلف سبد رأی خود را سنگین کنند. لذا باید منتظر بود تا در هفته‌های آتی آخرین شگردهای تبلیغاتی افراد کلید خورده و افراد با چهره‌هایی متفاوت، رسانه‌ای شوند!

نکات تحليلي: 1- رئیس‌جمهور پيشين کشور نيز پس از کنار ماندن از قدرت در سال 1392، براي بازگشت تلاش‌هاي مستمري را داشته است. وي که در دو دوره انتخابات گذشته سیاست‌های انتخاباتی خود را شکست‌خورده دیده است، برای 1400 همچنان سودای حضور دارد. ورود حرفه‌ای وی به این عرصه با مصاحبه‌اي تصويري در باب موسیقی کلید خورد؛ مصاحبه‌اي سطحی که بسیار جنجالی شد، چراکه با رویکردی ساختارشکنانه تنظیم شده بود و در آن بي‌محابا برخي تابوها شکسته و از خط قرمزهاي جامعه عبور شد. 2- فرهنگ، عرصه راهبردي و حساسي است که تدبير در آن از يک‌سو نيازمند شناخت مباني اسلامي– ايراني است و از ديگر سو نیازمند توجه به مقتضيات زمانه و تغييرات نسلي جامعه است. بي‌توجهي به اين دو مي‌تواند تصويري ناصواب از فرهنگ ارائه دهد که حاصلي جز به انحراف کشاندن جامعه به همراه نخواهد داشت. مبتذل کردن فرهنگ با مثال‌هاي کوچه‌بازاری و تنها با تاریخ‌مصرف دم انتخاباتي، جفايي است که همواره برخي سياسيون به فرهنگ کرده‌اند. فرهنگ نباید بازیچه سیاست و انتخابات قرار گیرد! 3- گزینه‌های دیگری هم در این میدان تلاش خواهند کرد تا با تبدیل عرصه فرهنگ به فرصتی برای بهره‌برداری انتخاباتی، خود را صاحب‌نظر ساختارشکن فرهنگ معرفی کنند! و با دادن وعده‌هایی جذاب، افکار عمومی جامعه و بالاخص نسل جوان را به‌سوی خود جلب نمایند. صحبت کردن در مورد آزادی زنان، حضور زنان در ورزشگاه‌ها، موتورسواری زنان، حجاب و پوشش جوانان و ... مباحثی است که باید منتظر شنيدن اظهار نظرات عجیب دراین‌باره باشیم.

نکته راهبردي: جامعه باید در مواجهه با شگردهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی هوشیار باشد و فریب افرادی که جز به سنگین کردن سبد رأیشان نمی‌اندیشند را نخورد. انقلاب اسلامی در دهه پنجم انقلاب اسلامی نیازمند مسئولینی است که مبانی فکری خود را مبتنی بر اسلام ناب محمدی(ص) تنظيم کرده‌اند و به مکتب فکری - سیاسی امامین انقلاب اعتقاد راسخ دارند. (نویسنده: مهدي سعيدي)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات