صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۲۳۶۶۱

پشت پرده سفر ظریف به عراق

 

سفر محمدجواد ظریف به عراق حاوی چند پیام و نکته است:

1- این سفر نخستین سفر یک مقام عالی ایران به عراق پس از نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی است. این نشان می‌دهد که موضع جمهوری اسلامی در خصوص دولت جدید عراق، حمایت و پشتیبانی و ارتقاء سطح روابط به ویژه در عرصه‌های اقتصادی است.

2-این سفر در حالی انجام شده که در هفته‌های اخیر شاهد رونمایی از پیش‌نویس سند راهبردی ۲۵ ایران و چین و برخی حواشی ایجاد شده پیرامون آن هستیم. از این نقطه‌نظر، سفر ظریف به عراق مهر تأییدی بر این موضوع است که کشورهای همسایه و همجوار کماکان اولویت ایران در بسط و توسعه‌ی روابط خارجی است که نمی‌توانند تحت‌الشعاع اسناد و همکاری‌های راهبردی با سایر کشورهای فرامنطقه‌ای قرار گیرند.

3-بحث و گفتگو بر سر مسائل دوجانبه به‌ویژه در عرصه همکاری‌های اقتصادی و تجاری مهم‌ترین محور این سفر است.اینکه بعضاً شنیده می‌شود که ظریف حامل پیام ایران به عربستان یا آمریکا از طریق الکاظمی که روابط خوبی با دو کشور مذکور دارد هست، واقعیت نداشته و تنها یک گمانه‌زنی است.

4- ظریف در این سفر کوتاه علاوه بر مقامات بلندپایه‌ی دولت عراق با مقامات کردستان و سایر رهبران جریانات سیاسی عراق هم دیدار کرد که حاکی از اهتمام ویژه‌ی ایران به حفظ و تحکیم عراق یکپارچه و تعامل با تمام جریانات و گروه‌هایی است که با مرکزیت بغداد و در چارچوب قانون عمل می‌کنند.

5-این سفر حاکی از عزم و تحرک دیپلماتیکی ایران برای کاهش منازعات منطقه‌ای آنهم با وجود همه‌گیری کرونا است. مطمئناً جمهوری اسلامی راه‌حل‌های منطقی برای این مقصود دارد و آن‌ها را با دولت عراق نیز مطرح کرده است که اخراج نیروهای آمریکایی و بیگانه که مهم‌ترین عوامل بی‌نظمی و منازعه در منطقه هستند، اصلی‌ترین راهکار در این خصوص است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات