صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۲۴۳۴۲
یک کارشناس اقتصاد مسکن

ضعف آخوندی در مدیریت، مشکلات بازار مسکن را ایجاد کرد

ما برای حل این مشکل از لحاظ زمین مشکل نداریم، ما باید از زمین ها چه زمین های شهری،کشاورزی، منابع طبیعی و... استفاده بهینه و لازم را ببریم. با وقوع این اتفاق تقاضا برای سکونت در کلان شهر ها کم میشود.
سعید ترکاشوند – خبرنگار/ بازار مسکن به عنوان یکی از پر تلاطم ترین و بی ثبات ترین بازار های موجود در ایران است که متاسفانه هنوز راهکار مناسبی برای مهار این بازار توسط مسئولین ارائه نشده؛ متاسفانه این بی‎ثباتی در دولت یازدهم و  دوازدهم نسبت به دولت‎های گذشته بیشتر شده است.
 
در مقطع کنونی راه حل‏هایی از سوی دولت و مجلس در این راستا مطرح شده که می‎تواند این بی ثباتی را کنترل کند. مالیات بر عواید سرمایه یکی از همین طرح هاست که قرار است برای جلوگیری از بی ثباتی بازار مسکن مورد استفاده قرار بگیرد.

به همین جهت خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری بصیرت درباره بی ثباتی‎ها و تلاطم موجود در بازار مسکن با افشین پروین پور کارشناس مسائل اقتصادی حوزه مسکن مصاحبه انجام داده است.

این کارشناس اقتصادی حوزه مسکن در پاسخ به این سوال که مشکل بنیادین مسکن در ایران چیست، عنوان کرد: مشکل بنیادین که در این حوزه وجود دارد این است که متاسفانه در ایران آمایش سرزمین صورت نگرفته است.یعنی ما متاسفانه نتوانستیم در اقتصاد یک توازن بین جمعیت، جغرافیا و اشتغال افراد ایجاد کنیم؛ همین امر باعث افزایش تقاضا برای مسکن در کلان شهر شده است، همین افزایش تقاضا دلیلی برای افزایش قیمت زمین و مسکن شده است.

ما برای حل این مشکل از لحاظ زمین مشکل نداریم، ما باید از زمین ها چه زمین های شهری،کشاورزی، منابع طبیعی و... استفاده بهینه و لازم را ببریم. با وقوع این اتفاق تقاضا برای سکونت در کلان شهر ها کم میشود.

وی درپاسخ به این سوال که آیا توقف پروژه مسکن مهر در زمان وزارت عباس آخوندی میتواند یکی از دلایل مهم افزایش بی ثباتی بازار مسکن شده باشد گفت : قطعا این امر یکی از مهمترین عوامل در بی ثباتی در بازار مسکن به حساب می‎آید. یکی از راه هایی که باعث تعادل در عرضه و تقاضای بازار مسکن وجود دارد، تولید مسکن است.

  هم چنین این کارشناس مسکن در ادامه عنوان کرد:به تناسب هر ساله تقاضا هایی  برای مسکن وجود دارد و اگر این تقاضا ها جواب داده نشود، ما شاهد افزایش قیمت و بی ثباتی خواهیم بود؛ قرار بود سالیانه 1 میلیون واحد مسکن مهر در بازار مسکن عرضه شود اما این طرح در زمان ریاست عباس آخوندی در وزارت راه و شهر سازی متوقف شد.
 پروین پور در ادامه  صحبت های خود اضافه کرد: در طرح مالیات بر عواید سرمایه که بیشتر تمرکز این طرح بر روی بازار مسکن است چند عامل باید لحاظ  شود ،تا این طرح بتواند از کارایی بالایی در مهار بی ثباتی بازار مسکن بر خوردارباشد.

وی در ادامه افزود: اگر نرخ های درستی بر بازار مسکن اعمال شود  به طوری که (زیر شش ماه  ملکی به فروش برسد 100 درصد سود آن به عنوان مالیات اخذ شود و یا بعد از یک سال ملکی به فروش برسد  90 درصد سود آن  به عنوان مالیات  اخذ شود) از معاملات کاذب و سوداگری جلوگیری کرد میتوان از بی ثباتی بازار مسکن جلوگیری کرد. اگر این روند با بازه های دقیق و مبالغ بالا اعمال شود، قیمت مسکن کنترل و عملا تقاضا هایی که برای  سوداگری صورت میگیرد کاهش خواهد یافت. به این شکل بازار مسکن  روند منطقی را طی خواهد کرد.

  این تحلیگر بازار مسکن در پاسخ به این سوال که آیا وجود این ذهنیت که مسکن در جامعه ما می‎تواند به عنوان کالای سرمایه‎ای که مورد سوداگری و دلالی قرار بگیرد، میتواند عاملی بر بی‎ثابتی بازار مسکن شود گفت: بله وجود چنین ذهنیتی در جامعه ما نسبت به این بازار وجود دارد باعث حباب می‎شود اما در کل مسکن ساختاری دارد که میتوان از آن  کسب درآمد کرد ولی شرایط در کشور ما به گونه‎ای است که بازار مسکن  تحت سیطره سوداگران و دلال‎ها قرار گرفته است.
سوداگری در این زمینه به گونه‎ای است که مسکن خریداری می‌شود و بعد از مدت‎ها خالی ماندن و ترقی در بهای مسکن، معامله‌ای صورت  می‎گیرد که سودی از این راه کسب می‌شود. خب در این شرایط ما شاهد نوعی سوداگری در بازار مسکن هستیم که باید با برنامه‎ریزی دقیق و نظارت از این گونه اقدامات جلوگیری شود.

پروین پور در خصوص سرمایه گذاری در بازار مسکن عنوان کرد: متاسفانه جذابیتی که بازار مسکن برای افراد دارد باعث سرازیر شدن سرمایه‎ها به این بازار شده است، سوددهی بالای مسکن باعث جذابیت بالای بازار مسکن شده؛ خب در چنین موقعی افراد جامعه به جای این که سرمایه خود را در حوزه تولید تزریق کند برای کسب سود بیشتر به بازار مسکن تزریق می‎کند.

وی در ادامه مصاحبه خود بیان کرد: سرمایه گذاری در بازار مسکن به خودی خود می‎تواند مفید باشد زیرا بلاخره سرمایه‎گذاری دراین بخش نیز منتهی به تولید مسکن می‎شود ومیتوان سودهای متعارف از این بازار کسب کرد اما مشکل این جاست که بازار مسکن تحت تاثیر سوداگری و سودها و قیمت‎های گزاف و غیر واقعی قرار گرفته است.

این کارشناس اقتصادی حوزه مسکن در انتها درخصوص ارزیابی بازار مسکن درآیند عنوان کرد: اگر دولت در آینده در حوزه مسکن اقدام جدید و تاثیرگذاری انجام ندهد، ما هیچ تغییری در این بازار شاهد نخواهیم بود و کماکان این بازار بی ثبات خواهند ماند.
بازار مسکن در شرایطی به ثبات می‎رسد که میزان عرضه و تولید مسکن به اندازه تقاضا این بازار باشد و این نیازمند افزایش تولید مسکن برای تقاضا های موجود است؛ اگر به تقاضاهای موجود در بازار مسکن توجه نشود ما همواره شاهد بی ثباتی در این بازار خواهیم بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات