صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۲۴۷۷۳

مرام سياسي- اسلامي

چند روز پيش بود که خبر درگذشت آیت‌الله يوسف صانعي از بزرگان و مراجع تقليد قم در سن 83 سالگي منتشر گرديد[...]

یادداشت: چند روز پيش بود که خبر درگذشت آیت‌الله يوسف صانعي از بزرگان و مراجع تقليد قم در سن 83 سالگي منتشر گرديد. در پس اين خبر رهبر معظم انقلاب پيام تسليتي بدين شرح صادر کردند: «درگذشت مرحوم مغفور آيت‌الله آقاي حاج شيخ يوسف صانعي رضوان‌الله عليه را به فرزندان و خاندان مکرّم و به برادر معزز و محترم ايشان و نيز به شاگردان و علاقه‌مندان و دوستان آن عالم بزرگوار تسليت عرض می‌کنم. آن مرحوم از شاگردان پرتلاش درس‌های فقه و اصول و از نزديکان حضرت امام خميني اعلي‌الله مقامه بودند و پس از پيروزي انقلاب در مسئولیت‌های مهم قضائي و غيره به خدمت اشتغال داشتند و اميد است این‌همه مقبول درگاه احديت و موجب اعتلاي مقامات اخروي ايشان باشد. رحمت و مغفرت حضرت حق را براي آن مرحوم مسألت می‌کنم». مواضع انتقادي و تند سياسي سال‌هاي اخير مرحوم صانعي از نظام اسلامي، موجب فاصله گرفتن وي از محور نظام اسلامي گرديده بود؛ اين واگرايي بالأخص پس از فتنه 88 آشکارتر گرديد و صانعي به يکي از حاميان سران فتنه بدل شد و فتنه‌‎گران از مواضع وي به نفع خود سوءاستفاده کردند. در پي اين مواضع، تصور چنين پيام تسليتي از جانب رهبر معظم انقلاب که مورد بيشترين هجمه‌هاي تخريبي فتنه‌گران پس از سال 1388 بود، دور از ذهن به نظر مي‌رسيد.

نکات تحليلي: 1- نگاه راهبردي امام خامنه‌ای در طول حيات سیاسی‌شان، بر جذب حداکثري و دفع حداقلي بوده است. ايشان هیچ‌گاه پيشگام حذف و واگرايي از افراد نبوده‌اند و واگرايي‌هاي صورت گرفته آنجايي بوده که طرف مقابل بر طبل جدايي زده و دست دوستي و رفاقت را پس کشيده است. 2- دشمنان انقلاب اسلامي همواره تلاش کرده‌اند تا از اختلافات درون اردوگاه انقلاب اسلامي بهره‌برداری کنند. حکيم انقلاب با فهم صحيح از صحنه سياست و فهم اولويت‌ها، هیچ‌گاه دچار خطاي محاسباتي نشده و اجازه نداده تا دشمن از اين اختلافات بهره‌برداری کند. لذا صدور پيام‌هاي اين‌چنيني با فهم دقيق از وضعيت دشمنان ملت ايران صورت گرفته است. 3- حفظ انسجام ملي و وحدت جامعه يکي از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که رهبر معظم انقلاب همواره تلاش کرده تا در جهت تحقق آن عمل نمايد. بدون شک صدور چنين پیام‌هایی با لحاظ کردن رکن وحدت صورت گرفته، هرچند با چشم‌پوشی نسبت به عملکرد ناصواب افراد انجاميده باشد.

نکته راهبردي: مشي و مرام و سلوک سياسي حکيم فرزانه انقلاب اسلامي، مهم‌ترین مرجع براي ملت مسلمان ايران است که بايد هم فهم شده و هم به الگوي رفتاري آحاد جامعه در دهه پنجم انقلاب اسلامي بدل گردد. (نویسنده: مهدی سعیدی)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات