تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۲۵۴۹۰

الگوی کارگزار شایسته در جامعه اسلامی

پایگاه بصیرت / احمدرضا هدایتی/

یکی از سوالاتی که این روزها با شیطنت برخی از فعالان بعضاً مغرض فضای مجازی، بیش از هر زمان دیگری در افکار عمومی جامعه جا خوش کرده این است که؛ چرا پس از گذشت بیش از 40 سال از عمر انقلاب اسلامی، هنوز آرمان‌های انقلاب به شکل واقعی و کامل محقق نشده است؟
در پاسخ باید گفت؛ صرفنظر از پیامدهای منفی انبوه توطئه‌های مختلف داخلی و به‌خصوص خارجی بر روند پیشرفت کشور در ابعاد گوناگون، دلیل اصلی این است که متأسفانه در بسیاری از موارد، با انتخاب مستقیم یا غیرمستقیم خود مردم، افرادی در رأس برخی از امور قرار گرفته‌اند که یا فاقد درک درست از اسلام بوده‌اند، یا اصولاً اعتقادی به کارآمدی نظام اسلامی برای اداره امور جامعه نداشتند و یا از همان ابتدای کار در ردیف مخالفان حاکمیت اسلام بر جامعه قرار داشتند.
این در حالی است که، کارگزاران نظام اسلامی، علاوه بر تعهد و تخصص و سایر مولفه‌های اخلاقی و رفتاری، باید متصف به صفات دیگری هم باشند که مهمترین آنها عبارتند از:
چون قرار است کارگزار نظام اسلامی مجری تحقق دولت اسلامی باشد، لذا باید شناخت کافی نسبت به مبانی و ظرفیت‌های اسلام برای اداره امور جامعه داشته باشد و یا از افراد متخصص در این زمینه استفاده نماید.
کارگزار نظام اسلامی چون قرار است دولت اسلامی را محقق سازد، لذا باید در حوزه کاری خود با اعتقاد قلبی و به شکل عملی برای طراحی الگوهای بومی مبتنی بر مبانی اسلامی برنامه داشته باشد.
کارگزار دولت اسلامی نباید برای الگوسازی اسلامی، نظریه های شرقی و غربی را مبنای کار خود قرار داده و با مزین نمودن آنها به آیات و روایات اسلامی، الگوی به ظاهر بومی ارائه نماید، بلکه باید با کمک افراد متخصص به شکل واقعی الگوی اسلامی را طراحی و ارائه نماید.
کارگزار دولت اسلامی (در تمام سطوح) باید برای اداره حوزه کاری خود، برنامه مکتوب علمی، عملی و کاربردی مبتنی بر اسناد بالا دستی داشته باشد.
کارگزار دولت اسلامی باید متناسب با سطح مسئولیت، با اسناد بالادستی کشور به‌خصوص در حوزه کاری خود آشنا و بر همین اساس برنامه‌ریزی و حرکت نماید.
همچنین کارگزار دولت اسلامی باید متناسب با سطح مسئولیت، حداقل با توافقنامه‌ها و معاهدات بین‌المللیِ حوزه کاری خود آشنا باشد.
کارگزار دولت اسلامی باید با مشکلات و نقاط ضعف و قوت حوزه کاری خود کاملاً آشنا و برای برون‌رفت از آنها راه‌کار داشته باشد.
کارگزار دولت اسلامی باید بیش از دیگران باور داشته باشد که اگر دیگران توانستند، پس «ما هم می‌توانیم» با توکل به خدا، کمک مردم و اتکا به منابع فراوانی که در اختیار داریم، آرمان‌های والای انقلاب را محقق سازیم.
کارگزار دولت اسلامی باید، عملاً و قدماً و تا آنجا که امکان دارد با اولویت و اتکاء به نیروهای فراوان درونزا (سرمایه انسانی، منابع طبیعی، ابزار و سایر مولفه‌های تولید ثروت و قدرت داخلی) اقدام و عمل نماید و بتواند با استفاده بهینه از امکانات موجود و قابل دسترس، حداکثر عایدی را نصیب کشور نماید.
کارگزار دولت اسلامی در حالی که کم‌توقع و ساده‌زیست است، باید با تمام قوا وارد میدان شود و از تمام توان و ظرفیت فکری، علمی، تجربی و عملی خود برای انجام وظایفش بهره ببرد.
کارگزار دولت اسلامی هرگز نباید رانت و روابط را جایگزین ضوابط نموده و در پی تأمین منافع حزبی و جناحی و یا فامیلی و غیرفامیلی باشد.
کارگزار نظام اسلامی برای انتخاب و انتصاب افراد زیرمجموعه خود، باید فقط و فقط اصل شایسته‌سالاری را مبنا قرار داده و از رفیق‌بازی و فامیل‌بازی در انتصابات به شدت اجتناب نماید.
کارگزار نظام اسلامی باید از جنس مردم و برای مردم باشد و برای لمس و رفع مشکل آنها، تا آنجا که می‌تواند، به شکل میدانی و عملی (به خصوص در حوادث و بحران‌ها) در کنارشان باشد.
کارگزار نظام اسلامی اگرچه ممکن است از دانش و تجربه سایر کشورها برای انجام کارهایش بهره بگیرد، اما هرگز انتظار وقوع معجزه از سوی بیگانگان را ندارد.
اینک در آستانه ورود به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، این نکات باید به طور جدی و در سطوح مختلف، مورد توجه کاندیداهای محترم ریاست‌جمهوری برای گزینش و به‌کارگیری کارگزاران دولت آینده قرار گیرد.
بدیهی است که انتخاب کارگزاران بر اساس اصول شایسته‌سالاری و معرفی آنها توسط کاندیداها می‌تواند به‌عنوان یکی از مهمترین مؤلفه‌های انتخاب آنان توسط مردم، کاربرد پیدا کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات